מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של עליזה סויסה ממרוקו

מפגש בבית גיל הזהב
פעילות שזירת פרחים לקראת שבועות
סיפורה של עליזה ממרוקו והסתגלותה

שמי עליזה סויסה, עליתי ממרוקו בשנת 1955, בגיל 11. שמות הורי, מסעודה ואליהו.

עליתי עם המשפחה לארץ, והסיבה העיקרית לעליה הייתה שההורים שלי רצו לעלות לארץ ישראל כי היא ארץ הקודש. עלינו באנייה, הייתה לנו הפלגה קשה, במשך שבוע ימים. הקאנו בדרך והיו הרבה חולים שסבלו מתלאות הדרך ולא היה קל.

המקום הראשון אליו הגיעה המשפחה בארץ ישראל, היה במעברה שליד חיפה. כל זמן השהייה במעברה, היו לנו קשיים של צפיפות והסתגלות לתנאים, שלא היינו רגילים אליהם במרוקו. לאחר תקופה, בן דודי בא לקחת אותנו למושב "מצליח" שבדרום, כשעלינו  לארץ ישראל, לא עבדתי כלל אלא עזרתי לאמא שלי.

אהבתי לנסוע בעגלה עם סוס למושב תירוש, זה היה כלי התחבורה שהיה לנו במקום אוטובוס. בתקופה זו  לא היו לי חברות עד שלאחר תקופה קצרה הכרתי את תמר אבוקסיס – חברתי הטובה שהיא החברה שלי עד היום.

ממצליח עברנו לקריית גת, שם הכרתי את בעלי. תוך שלושה חודשים התארסנו  והתחתנו, הייתי רק בת  18. כיום אני מתגוררת במושב אחוזם. יש לי ב"ה תשעה ילדים, שלוש בנות וששה בנים. שמות הילדים שלי: חדוה, לילך, סברינה, אשר, אברהם, שלום, חיים, ערן, ארז.

בעלי נפטר בגיל צעיר.

אני אוהבת מאוד חברה ומתחברת לכולם במושב. הילדים שלי חוגגים איתי  בחגים ובשבתות, הם מגיעים אלי ואם אני לבד, אני הולכת לחברות מהמושב. המאכלים שאני  אוהבת להכין הם, דגים, קוסקוס, קציצות, מטבוחה, מופלטה וספניג.

כשהייתי במרוקו  למדתי צרפתית והיום אני זוכרת מעט את השפה. בהתאקלמותי בארץ למדתי עברית.

זכרון שנחקק ולא ישכח – בלידת ביתי  הראשונה, לקחו אותי מביתי בטרקטור לסככה, בגשם, ומשם העבירו אותי באמבולנס  לבית החולים ושם ילדתי אותה וכולם עזרו לי.

האירוע הזכור לי היא חתונתו של בני אשר שהיה שם שמח מאוד ואיחוד משפחתי ואני מברכת אותם  שיהיו לנו  לחיים טובים.

הזוית האישית

עליזה: נהנתי לפגוש את הבנות כל שבוע ולספר להן את סיפורי. אני מאחלת לרגל 70 שנה של מדינת ישראל, שמדינת ישראל תתקיים לנצח ואני מברכת את ראשי הממשלה וראשי הכנסת ואת החיילים שלנו בשלום ובטחון וכמובן את עם ישראל שיהיו מאוחדים.

דליה: אהבתי להגיע ל"בית גיל הזהב" כדי לעשות פעילויות ולשמח את האזרחים הוותיקים וכמובן ששמחתי להכיר מקרוב את ספורה של עליזה, זה היה כיף מאוד בשבילי .

טליה: היה לי כיף ומעניין בשיח עם האזרחית הוותיקה שלנו, כי שמענו סיפורים מעניינים ויפים, שאלנו שאלות ולמדנו על התקופה בראשית קום המדינה .

מילון

מעברה
ישוב ארעי לעולים חדשים לארץ ישראל בשנות החמישים

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך - למדנו שצריך לעזור לכולם בכל זמן ומצב ולא משנה למי “

הקשר הרב דורי