מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של שמואל ביתן מכפר בלום

ושמואל ביתן וינון שבטיאל בפעילות התכנית עם התלמידים
כפר בלום
חייו כילד בקיבוץ

שמואל ביתן נולד בארץ ישראל, בקיבוץ כפר בלום שבצפון בתאריך ה- 12.4.1945.

שמואל נולד שני למשפחה בת שלושה ילדים – אחות גדולה בשם יעל ואח קטן, נחום. שם משפחתו המקורי היה בז'ינובסקי, אותו קיבל סבו על ידי ראש העיר. כשהיגרה משפחתו לאירופה שמו התחלף לבזין, כאשר עלו לארץ ישראל עבד אביו בבניין ולכן קיבל את שם המשפחה ביתן.

כילד שמואל גדל בחיי קיבוץ רגילים שכללו לינה משותפת ועבודה מגיל צעיר. חבריו לקיבוץ נהגו לכנות אותו בשמות "שמוליק" ו "ביטון". בתור נער, שמואל הצטיין ואהב משחקי ספורט ובמיוחד את משחק הכדורגל. בנוסף, שמואל אהב והכיר את כל שירי הנח"ל בעל פה.

שמואל למד בבית ספר יסודי "הגומא" בקיבוץ כפר בלום ובתיכון עמק החולה אשר נמצא גם הוא בכפר בלום. משחקי ילדות הזכורים לו: דודס וסטנגה. בצבא שירת בנח"ל בני משקים, לאחר מכן עבר לנחל מוצנח. שמואל עבר קורס קצינים והיה קצין בסיירת אגוז. במילואים, היה חלק מכיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים והיה מהראשונים שנכנסו לעיר העתיקה ולכותל והשתחרר כרב סרן.

בנוסף שמואל היה חלק ממלחמת לבנון הראשונה והיה כחודש וחצי בלבנון צפונית לבירות. הזיכרונות העיקריים משירותו הם הצניחות הראשונות וכיבוש העיר העתיקה. תחביביו העיקרים הם: סקי מים וסקי שלג, טיולים מסביב לעולם ולבלות עם הנכדים.

חתונתנו של שמואל התקיימה בספטמבר 1968 בכפר בלום כשהיה בן 23. כנהוג בחתונות בקיבוץ, חתונתו נערכה ביחד עם עוד ארבעה זוגות. משפחתו של שמואל מורכבת משלושה ילדים: דורון, גל ושני, ושמונה נכדים. בנוסף שמואל נשוי לשרון שבעברה הייתה מורה לאנגלית. תפקידו של שמואל היה גזבר בית הספר אך למרות זאת בצעירותו לא שאף לעסוק בהוראה.

שמואל יצא לגמלאות בגיל 70 והרגיש שהעולם עצר מלכת והיה זה שינוי משמעותי בחייו. עבודתו בעמק החולה הייתה כגזבר עמק החולה במשך 23 שנים. הוא לא למד זאת, החיים הכשירו אותו לתפקיד. עד היום שמואל מקיים קשר עם בוגרי בית הספר. לדעתו, הדבר המיוחד בבית הספר הוא השילוב בין הקיבוצניקים למושבניקים ומיקום בית הספר.

הזוית האישית

סיפורו של שמואל תועד ע"י התלמידים: ניצן פורת, רז דיין, ינון שבטיאל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "עמק החולה" בכפר בלום בהנחייתו של המורה חגי סילברמן והמדריכה שוש שקד.

מילון

סטנגה
משחק ששמואל שיחק כילד, זהו משחק ילדים דמוי כדורגל המיועד לשני שחקנים. למשחק מספר גרסאות ומספר משחקים קרובים לו. המשותף לכל המשחקים הוא כי לכל שחקן מותר ליצור מגע עם הכדור רק פעם אחת בתור. הנקודות נספרות לפי ביצועי השחקן אל מול "שער" היריב. הטיפול בכדור נעשה בראש או ברגל, כפי שנעשה בכדורגל. המשחק משוחק בכל סוג כדור שנמצא בסביבה (ולפעמים מתפשרים גם על הדרישה שיהיה זה כדור). ניתן למתוח את המשחק למספר שחקנים רב יותר, אך מעבר לארבעה שחקנים קשה לעקוב אחר חילופי התור. (מתוך "ויקיפדיה").

ציטוטים

”"הנכדים והמשפחה זה הכל"“

הקשר הרב דורי