מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי ראובן אורן יליד רמת השרון

סבא ראובן ונטע לי - קשר רב דורי
סבא ראובן צוער בקורס קצינים 1955
יליד רמת השרון - מותיקי היישוב

סבא אורן נולד בשנת 1932. הוא נולד בהבדל של 9.5 שנים בינו לבן אחיו, עם הורים קצת מבוגרים.

"סבא אורן יליד רמת השרון, 1932. נולד להורים שהיו פליטים משריפת כפר אוריה במאורעות תרפ"ט. הוריו היגיעו לרמת השרון בשנת 1930 והקימו משק חקלאי."

ימי ראשית המושבה רמת השרון

תמונה 1

תקציר סיפורו של סבי מתוך אתר יקירי רמת השרון

סבי אורן, יקיר רמת השרון לשנת 1999

תמונה 2

בתור ילד סבא גדל לבד בבית, ההורים היו דתיים מה שהשפיע על אורח החיים בבית. סבא היה הולך עם כובע כל הזמן בגלל שהוריו היו דתיים. בגיל 6 הלך סבי לבית הספר "אוסישיקין" ובגיל 7-9 למד בבית ספר דתי בגלל התעקשות אביו.

אחר כך חזר ללמוד בבית הספר "אוסישיקין" שבו למדו שתי שכבות ביחד. לכיתה אחת נתן המורה עבודת כתיבה ולכתה השנייה היה מעביר את השיעור. בכיתה היו כ- 10-15 תלמידים, הלמידה הייתה ברמה גבוהה ואפילו בתי הספר התיכונים הסכימו לקבל אותם בידים פתוחות ובשמחה. הייתה אווירה של לימודים ובשבתות הייתה נפגשת הכיתה תחת לעץ התות. כל ילד היה מספר סיפור ואחר כך היה דיון של כל הכיתה בסיפור.

בחצר הבית – תלמיד כתה ו'

תמונה 3

המורה קלמן השתתף עם המשפחות ביצירת תכנית לימודים ייחודית לכל ילד. המורה קלמן חשב שבתור בן למשפחה חקלאית עם סיום ביה"ס עממי ראוי לו ללמוד בבית ספר חקלאי "מקווה ישראל". לאביו לא היה כסף אבל הוא התאמץ כך שבכל זאת ילמד שם. סבי כשנכנס ל"מקווה ישראל" היה בן 14. סבא הגיע לפנימיית "מקווה ישראל" שבו למדו חצי יום לימודים וחצי יום חקלאות.

כל אחד מהתלמידים היה בענף אחר. סבי היה בתיקון כלים חקלאיים בשנה ראשונה ובשנה השנייה היה על הטרקטור ובשדות. סבי היה בתקופת ב"מקווה ישראל" בתקופת המנדט הבריטי, לפני הקמת המדינה.

פעילים בתנועה

תמונה 4

הוא היה חייב להצטרף לאחד הכוחות שפעלו באותה תקופה בארץ והוא הצטרף ל"הגנה" בגיל 15. הוא נשבע אמונים ל"הגנה" והם למדו על נשק ואיך להשתמש בו, כל התלמידים ביחד שמרו על "מקווה ישראל" והשדות שבו.

סבא ראובן בגן הראשונים – לזכר חלוצי המושבה

תמונה 5

הזוית האישית

נטע לי אורן: סבא השתתף עימי בתכנית הקשר הרב דורי, סבי מותיקי היישוב רמת השרון ויחד תיעדנו את סיפורו ואת התמונות הנבחרות מאלבום הזיכרונות של סבא.

מצגת התמונות של סבא ראובן אורן

מילון

מאורעות תרפ"ט
מאורעות תרפ"ט 1929, היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שהחלו ב-23 באוגוסט 1929 (י"ז באב תרפ"ט). במהלך המאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ננטשו ונחרבו יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל. ויקיפדיה

רמת השרון
רָמַת הַשָּׁרוֹן היא עיר במחוז תל אביב בישראל אשר הוקמה בשנת 1923. העיר גובלת בצפון בהרצליה, בקיבוץ גליל ים שבמועצה האזורית חוף השרון, בדרום בתל אביב, במזרח בהוד השרון ובדרום-מזרח בפתח תקווה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949 וכעיר בשנת 2002. ויקיפדיה

ציטוטים

”הוא נשבע אמונים ל"הגנה" והם למדו על נשק ואיך להשתמש בו. “

הקשר הרב דורי