מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא ראובן בלפר

אני וסבא
תמונה מהעבר
שעון כיס עתיק

לסבא שלי קוראים ראובן בלפר הוא נולד בשנת 1945 ברומניה בעיר סוצבה.

סוצ'אבה או סוצ'יאווה היא בירת מחוז סוצ'אבה שבדרום בוקובינה, צפון רומניה. העיר חולשת על עמק שבו זורם נהר בשם זהה. השם ההונגרי המקורי של המקום הוא Szűcsvár ומובנו "עיר הפרוונים". בין השנים 1565-1348 הייתה סוצ'אבה בירת נסיכות מולדובה. היישוב היהודי בעיר החל עם התיישבות סוחרים יהודיים מגאליציה והונגריה בראשית המאה ה-15 בעקבות הזמנת נסיך מולדובה, אלכסנדרו סֶל בּוּן. לעיר הייתה חשיבות רמה בחיי המסחר כיוון שהיא היוותה מעבר לסחורות מגאליציה והונגריה לנמלי הדנובה והים השחור. יהודים שברחו מרוסיה והמדינות הסמוכות מאימת פרעות ת"ח ות"ט הגיעו בין השאר לאזור רומניה של היום ובכלל זה לסוצ'אבה, והביאו עימם את היידיש. קהילה יהודית מאורגנת החלה בראשית המאה ה-18 בראשות רב שמונה בעידוד הנסיך אנטיוך קנטמיר שאישר ליהודים להתיישב בעיר. ויקיפדיה

סבי הוא האח בכור ויש לו אח אחד. בילדותו הוא דיבר יידיש ורומנית, ולכן כנראה בית הספר אתגר אותו. התחביב שלו היה כדורגל, והוא מתגעגע לשלג ששיחק בו בילדותו. הוא מתגעגע גם לחגים בבית הכנסת ולמפגש עם החברים. הקורונה קשה לו בעיקר בגלל קשיים טכנולוגים.

סבי  עלה לארץ בשנת 1959. הוא נסע ברכבת ליוון ואז המריא במטוס לישראל, כדי להתאחד עם המשפחה. סבי התאקלם מהר בארץ כיום הוא גר בנתניה, נְתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, השביעית באוכלוסייתה בערי מדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, והוכרזה כעיר בשנת 1948. נתניה נקראת גם "בירת השרון", על שום היותה העיר הגדולה ביותר באזור השרון; וכן "עיר היהלומים", בשל תעשיית היהלומים המפותחת שהתקיימה בה בעבר. ויקיפדיה.

סבא הקים משפחה בארץ והוא מאוד אוהב את ילדיו ונכדיו, ואוהב להיפגש עימם.

 סיפורו של חפץ

החפץ שבחרתי הוא שעון כיס עתיק וכסוף, אשר מחובר לנרתיק עור, שעבר במשפחתי במשך שלושה דורות, וכרגע נמצא אצל סבא שלי, בחרתי בחפץ זה בגלל שהוא חפץ יקר וחשוב מאוד.

הזווית האישית

עמית – היה לי מאוד מהנה לכתוב את הסיפור כי עבדנו ביחד.

מילון

סוצ'אבה
סוצ'אבה או סוצ'יאווה היא בירת מחוז סוצ'אבה שבדרום בוקובינה, צפון רומניה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבי  עלה לארץ בשנת 1959. הוא נסע ברכבת ליוון ואז המריא במטוס לישראל, כדי להתאחד עם המשפחה. סבי התאקלם מהר בארץ וכיום הוא גר בנתניה.“

הקשר הרב דורי