מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מוטי ישראל

מפגש ראשון חפץ משמעותי
המשפחה כולה
מקוסקוס לסלט ישראלי

קורות חיים של סבא מוטי

נולדתי בתאריך 7/1/1948, בעיר ווזאן שבמרוקו. העיר ווזאן שוכנת בצפון מערב מרוקו, לרגלי הרי הריף. היהודים בעיר התפרנסו בעיקר מרוכלות ומסחר, היחסים עם השכנים היו מצוינים עם כבוד והערכה הדדיים, עד לגיל בי"ס למדתי בתלמוד תורה לימודי קודש.

לאחר מכן, עברתי לבי"ס צרפתי בו למדו ילדי הקהילה היהודית בלבד, למדתי שם, כתה א' ו- ב' עד עלייתנו ארצה בשנת 1955. הוריי עמרם לבית ישראל ואמי רחל לבית ממן נישאו בשנת 1947, נולדו להם שני בנים ושתי בנות, אני הבכור ביניהם.

תמונה 1

כמנהג העדה, נקראו הילדים על שמות הסבים והסבתות. אני קרוי על שם סבי מצד אבי. העלייה לארץ ישראל הייתה נושא שיחה מרכזי באירועים ובמפגשי המשפחה. כל המשפחה עלתה לארץ במרווחי זמן קצרים.

בהגיענו לארץ הופנתה משפחתי לפוריה נווה עובד, ישוב חדש (ליד טבריה) על רכס פוריה שנבנה לצורך קליטת עולים, כל תושבי היישוב היו עולים חדשים, דבר שיצר תחושת שותפות, אחווה גדולה, קשרים הדוקים ובתים פתוחים. בשנת 1967, עברה משפחתי לטבריה.

למדתי בבי"ס יסודי ביישוב, לאחר סיום כתה ח' עברתי ללמוד בבית הספר האזורי בעמק הירדן בקיבוץ אפיקים וגרתי במגורי בני קיבוץ דגניה א'. בסיום כתה י' המשכתי את לימודי בביה"ס "הטכני של חייל האוויר" בחיפה במגמת חשמל  מערכות.

בסיום הלימודים גויסתי לחיל האוויר ברמת דוד, שרותי בחייל נמשך 23 שנה עד לפרישתי. במהלך השרות, נישאתי לשולה ונולדו לנו שלושה בנים ובת אחת, אורית אימא של אגם.

אחרי הפרישה מחייל האוויר נכנסתי לפרק ב' בעבודתי, עבדתי 23  שנה בביה"ח פוריה בתפקיד מנהל קבלת חולים עד יציאתי לגמלאות בשנת 2015. במהלך שנים אלו נישאו ילדינו והתיישבו במרכז הארץ. לאחר פרישתי לגמלאות החלטנו להעתיק את מקום מגורינו ליד הילדים ובחרנו  בכפר סבא כמקום מגורינו החדש.

זיכרון ילדות משמעותי בחיי היה העלייה לארץ.

יצאנו ממרוקו למחנה עולים במרסיי בצרפת. לאחר שהייה כחודש במחנה מעבר הפלגנו לישראל באוניה "ארצה", לאחר כשבוע הפלגה התקרבנו לחופי הארץ, באופק נראתה חיפה והר הכרמל כל הנוסעים מבוגרים וילדים עלו לסיפון ובהתרגשות גדולה ראו את התגשמות חלום הדורות, החלום לעלות לארץ ישראל ולקיים ברכתם בכל חג ואירוע "לשנה הבאה בירושלים הבנויה".

תמונה 2

בביקורי בעיר ווזאן יחד עם הורי אחרי 40 שנה זכינו לקבלת פנים חמה ואוהדת, זכורה לי בעיקר גאוותם של תושבי המקום מכך שחזרנו לביקור בעיר הולדתנו.

מרגש במיוחד היה הביקור בקבר הצדיק רבי עמרם בן דיוואן ובבית העלמין היהודי בו קבור סבי על שמו אני קרוי. עיקר פרסומה של העיר ווזאן הייתה בקרבתה לאסג'ן מקום קבורת הצדיק שהיה ידוע כבעל סגולות מרפא בקרב יהודים וערבים כאחד. להילולת הצדיק מגיעים יהודים מכל רחבי העולם.

תמונה 3

חיי המשפחה

זכינו והתברכנו במשפחה חמה ואוהבת דגש מיוחד למפגשים המשפחתיים בחגים ראש השנה וליל הסדר בפסח.

בראש השנה מסבה כל המשפחה לשולחן ערוך כמיטב המסורת מבית ההורים, כולו מאכלים ופירות מתוקים המסמלים ברכה ותקווה לשנה חדשה וטובה, בליל הסדר יושבים כולם הורים בנים ונכדים לקריאת ההגדה, אנו מקפידים על הקריאה עם הטקסים והלחנים כמו בבית אבא. בבית הורי נהגו לקרוא את ההגדה בעברית ובערבית כדי שכל המסובים יבינו את סיפור יציאת מצרים. קריאת ההגדה נמשכת עד קרוב לחצות באווירה עליזה ושמחה וכל המשפחה משתתפת בשירים ובקטעי הקריאה. מקווים להנחיל לדורות הבאים את חווית המפגש המשפחתי.

מוטו לחיים

להאמין בכוחך להגשים חלומות.

אנו מעודדים את אגם להאמין ביכולות שלה ולהשקיע ולהתמיד בדברים אותם היא אוהבת לעשות ובהגשמת החלומות שלה, כשאגם עלתה לארץ לפני כחצי שנה היא חששה מאד מהשפה העברית ומהשתלבות בחברה בכיתה החדשה, אנו עודדנו אותה ותמכנו בה לאורך כל הדרך ותמיד הזכרנו שאדם חברותי ותלמיד טוב יהיה חברותי ותלמיד טוב בכל מקום, גם אם בהתחלה זה נראה קשה. לשמחתנו ההשקעה וההתמדה של אגם בשלבי הקליטה מניבה פירות, אגם מצליחה היטב בלימודים משתלבת יפה בחברה ומרגישה גאה בעצמה על הדרך שהיא עושה.

הזוית האישית

אגם: נהניתי מאד להשתתף עם סבתא שולה וסבא מוטי בתוכנית הקשר הרב דורי, היה מעניין מאד לשמוע את סיפורי החיים שלהם שאף פעם לא שמעתי באופן מפורט ואישי.

נהניתי מאד גם לשמוע על סיפורי החיים של הסבתות האחרות שהיו בקבוצה ולשמוע על הקשר של הילדים האחרים עם הסבתות שלהם. נהניתי מאד מהביקור עם סבתא וסבא בבית התפוצות, לפגוש ולשמוע סיפורי חיים ולראות את תצוגת בתי הכנסת מכל העולם.

סבא מוטי וסבתא שולה: הפרוייקט הרב דורי היה מרגש ומעניין בשבילנו כסבא וסבתא של אגם, מאחר ואנו מעורבים מאד בחיי היום יום של אגם, זו היתה הזדמנות נפלאה לבקר אותה בבית הספר ולחוות ביחד ישיבה משותפת בספסל הלימודים.

נהנינו מהאירוח בבית הספר, מההשקעה והרצינות בהנחיית הפרויקט על ידי הצוות הבית ספרי.

אנו רואים בתכנית זו חוויה מיוחדת ומקשרת של שילוב סיפור חיינו כחלק מתכנית הלימוד בבית הספר של אגם, התרגשנו לחלוק ולשמוע סיפורי חיים ובעיקר מהעבודה המשותפת עם אגם לאורך כל התכנית.

מילון

משפחה
נשארת תמיד יחד, רחוק וקרוב

ציטוטים

”בחריצות והתמדה תוכלי להשיג כל מטרה שתציבי לעצמך.“

הקשר הרב דורי