מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכלב מפורצלן של סבתא ירדנה בן סימון

כלב הפורצלן היקר
כלב הפורצלן היום אצל הבת של סבתא
הכלב של סבתא רבתא אידה עובר מדור לדור

שמי מור בן סימון. השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, השנה ובחרתי להביא את סיפורה של סבתי ירדנה בן סימון. סבתי ירדנה נולדה בחיפה בשנת 1952 למשפחת בורק יוצאי הונגריה. ממנה שמעתי את סיפורה.

רקע משפחתי – סבא רבא גדליהו וסבתא רבתא אידה

סבא רבא וסבתא רבתא שלי עלו ארצה מהונגריה בסיום מלחמת העולם השנייה, כאשר מרבית ממשפחותיהם נרצחו בשואה. סבא וסבתא רבתא הכירו בדרכם ארצה על האנייה. הם התחתנו בארץ ובנו את ביתם בחיפה. נולדו להם שתי בנות. שמו של סבא רבא שלי הוא גדליהו ושמה של סבתא רבתא שלי הוא אידה הם ההורים של סבתי ירדנה.

כלב  הפורצלן של סבתא ירדנה

באחד הימים שסבתא ירדנה הייתה ילדה, סבא רבא גדליהו הפתיע את אשתו סבתא רבתא אידה במתנה – הוא הביא לה מתנה כלב  – לא אמיתי אלא כלב נוי עשוי מפורצלן. הכלב הזה היה מאוד יקר לליבה של סבתא רבתא אידה ששמרה עליו מאוד פחדה שחלילה הוא ייפול וישבר.

בחלוף השנים סבתא רבתא אידה נפטרה וסבתא ירדנה המשיכה לשמור על הכלב מפורצלן, פן יקרה לו משהו. כלב  פורצלן זה עבר מסבתא ירדנה לבתה.  הכלב הזה עבר דורות וכרגע נמצא במשמורת אצל הבת של סבתא.

תמונה 1

קישור לקובץ סיפורו של כלב – מור

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, ע"י התלמידה מור בן סימון, בהנחיית המורה לימור אליה.

מילון

פורצלן - חרסינה
שמה של החרסינה בעברית הושפע ממקורה ההיסטורי, והוא הלחם המילים חרס+סין. גם בשפות רבות אחרות חרסינה ("פורצלן" באנגלית) מכונה לעיתים כשם נרדף "סין" (china באנגלית, למשל). המילה "פורצלן" הגיעה ללשונות אירופה מאיטלקית, porcellana, שם היא מופיעה לראשונה במאה ה-13, ומציינת צדף מסוג "פי-הכושי" - הקשר לחרסינה הוא כנראה המראה המזכיר צדף. שמו של הצדף נגזר מהמילה "porcella", שפירושו "חזירה קטנה" או "פות", בגלל דמיונם של הצדפים לאיבר המין הנשי. ויקיפדיה

ציטוטים

”כלב הזה היה מאוד יקר לליבה של סבתא רבתא אידה“

הקשר הרב דורי