מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חביב מפתח זני פרחי הגרברות

סבא חביב ואיתי בתכנית הקשר הרב דורי
פרחי הגרברה
לימוד והדרכת חקלאים לגדל פרחים ליצוא

סבא חביב נולד בחיפה חמישה חודשים אחרי קום המדינה. הוא למד בבית הספר הראלי בחיפה והיה פעיל בתנועת הצופים. סבא שרת בצבא בנחל המוצנח. סבא ניפצע בפעולת סמוע החלים ולחם במלחמת ששת הימים, ההתשה בתעלה, ובמלחמת יום הכיפורים.

בשנות החמישים של המאה שעברה קלטה ישראל עולים רבים. חלק מהעולים הופנו למושבים חדשים על מנת ליישב את שטחי ישראל בגליל בעמקים בשפלה בהרי ירושלים ובמרחבי הנגב. סבא למד חקלאות בפקולטה ברחובות ולקח על עצמו פרויקט של הדרכה ולימוד חקלאים במושבי העולים, איך לגדל פרחים ליצוא? אחד מסוגי הפרחים שחסר באירופה בחורף הוא פרח הגרברה. בארצנו ברוכת השמש, ניתן לגדל פרחי גרברה גם בחורף. פרח הגרברה הוא פרח רגיש ולכן סבא חיפש חקלאים במושבים שבקרבת שדה התעופה בלוד.

מושב זיתן הוא מושב עולים מלוב  קרוב לשדה התעופה בלוד. סבא ניסה לשכנע חקלאים ממושב זיתן לנסות לגדל פרחי גרברה ליצוא, בנוסף לגידול הירקות שגידלו במושב. סבא לא הצליח. אבל אחד החקלאיים סיפר לו על משפחת עטייה במושב פורת אשר בגוש תל מונד.

סבא היגיע למושב פורת והתקבל בחמימות אצל משפחת עטייה. משפחת עטייה הקצתה שטח שגודלו בו ירקות לניסוי עם פרחי הגרברה. הניסוי הצליח וגדלו פרחי גרברה באיכות גבוהה במרכז החורף. סבא שלח את הפרחים לבורסת הפרחים בהולנד והם זכו למחירים גבוהים מאוד. משפחת עטייה ראתה שהיא מצליחה עם הניסוי בפרחי הגרברה והגדילה מאוד את שטח הגידול והפכה ליצואן גדול של פרחי גרברה לבורסת הפרחים בהולנד.

סבא סיים את לימודיו בפקולטה לחקלאות ברחובות והחל לעבוד בחברת אגרקסקו ליצוא חקלאי. הוא נשלח לנהל את סניף החברה בהולנד. בעבודתו בהולנד נפגש שוב עם פרחי הגרברה של משפחת עטייה ממושב פורת וראה שמשפחת עטייה מצליחה לייצא פרחים באיכות גבוהה מאוד. סבא החליט לרשום את יוסי עטיה  מגדל הגרברה, ממושב פורת לתחרות יוקרתית מאוד של מגדלי גרברה בעולם. בתחרות זו הייתה מסורת של זוכים הולנדים. מגדלי הפרחים בהולנד הם מהמצטיינים בגידול פרחים בעולם. מארגני התחרות מאוד הופתעו שמגדל פרחים מישראל מעז לגשת ולנסות להתחרות עם מגדלי פרחים בעלי ותק ומסורת של מאות שנים.

סבא אירגן משלוח מיוחד של דוגמאות פרחי גרברה ממשק עטייה והגישם לתחרות. התחרות התקיימה במרץ 1981 ולהפתעת כולם זכה משק עטייה ממושב פורת במקום הראשון!!! את הפרסים בתחרות יוקרתית זו העניקה מלכת הולנד. סבא אירגן ליוסי עטייה טיסה להולנד. שגריר ישראל בהולנד ליווה את יוסי לקבלת הפרס מידי מלכת הולנד. אירוע זה העניק כבוד מקצועי רב לענף יצוא הפרחים מישראל וקידם רבות את המכירות של אגרקסקו באירופה.

הזכייה בפרס פרסמה את משק עטייה במעגלים המקצועיים של מטפחי זניי גרברה בעולם ואיפשרה למשק להיות בין המגדלים הראשונים בעולם בכל פעם שיוצא זן חדש של פרח הגרברה.

 הגרברות

תמונה 1

משתלת הכלניות במושב יודפת עוסקת בפיתוח זני כלניות

באחד הביקורים של סבא בארץ הוא זיהה זן כלניות כחול חדש ויפיפה שפותח ביודפת. לזן ניתן השם גליל. לאחר שמספר מגדלים בארץ החלו לגדל זן זה ושלחו אותו לבורסת הפרחים בהולנד, החליט סבא לרשום את הזן החדש הזה לתחרות זנים בכלניות החשובה בעולם, שמתקיימת פעם בחמש שנים בסאן רמו שבאיטליה. להפתעת מטפחי כלניות מנוסים וותיקים מכל העולם, זכה הזן הכחול גליל במקום הראשון ומשתלת מושב יודפת זכתה להרבה הזמנות יצוא לחומר הריבוי.

לאחר סיום שהותו של סבא בהולנד, הוא חזר לארץ ועוסק במשך שנים רבות בפיתוח פרויקטים חקלאיים בארץ ובעולם.

הזוית האישית

איתי השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד

 

מילון

גרברה עדינה
גרברה עדינה, צמח עשבוני רב שנתי המתנהג לעיתים כעונתי. העלים ירוקים גדולים ומפורצים מצויים בבסיס הצמח בשושנת עלים הפריחה גדולה מאוד, בראש עמודי התפרחת, מופיעה בצבעים רבים, צהוב, כתום, ורוד, אדום. הצמח ממשפחת המורכבים, הפרח נראה כבעל עלי כותרת רבים, אולם כל עלה כותרת הוא פרח בפני עצמו. הצמח רגיש לקור ומליחות. מתאים לשמש וחצי צל. משתמשים בצמח לקטיף וסידורי פרחים.

אגרקסקו
אגרקסקו יצוא בע"מ, היא חברה ישראלית העוסקת ביצוא תוצרת חקלאית מישראל. שוק היעד המרכזי שלה הוא אירופה אך היא פעילה גם במדינות אחרות בעולם. אגרקסקו הוקמה ב-1956 כחברה חצי ממשלתית ובמשך 37 שנים נהנתה ממעמד מונופוליסטי בתחום היצוא החקלאי. במחצית השנייה של 2011 עברה אגרקסקו משבר חמור ובסופו נמכרה והפכה לחברה פרטית. בעקבות המשבר נמתחה, על ידי חלק מהממסד הכלכלי, ביקורת על המדינה ומוסדותיה שנמנעו מתמיכה בחברה שלממשלה היו בה אחזקות ושליטה על המינויים בה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבי עסק במשך שנים רבות בפיתוח פרויקטים חקלאיים בארץ ובעולם.“

הקשר הרב דורי