מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הצדקת סבתא שמחה זכרונה לברכה

במפגש התכנית הפתענו את סבתוש בט"ו בשבט
סבתא רבתא שמחה וסבתא שוש
סיפורה של סבתא שמחה ז"ל בחצר האדמו"ר אבוחצירא

בס"ד

סיפורה של סבתא שמחה ז"ל בחצר האדמו"ר אבוחצירא.

סבתא רבתא של אורי גדלה באותה החצר עם משפחת אבוחצירא זצ"ל. כשבגרה נהייתה המינקת של רבי דוד ורבי אלעזר כמו שהיה נהוג באותם ימים. לכשהזדקנה וחלתה, אחד הבנים שלה הלך לרבי דוד, שנהיה רב גדול ומקובל שמברך אנשים, וביקש שיברך את "ללה מוח" כפי שקרא לה רבי דוד מפאת כבודה ולא בשמה הפרטי. ורבי דוד ענה לו "מה פתאום, אני צריך לבקש ממנה שהיא תברך אותי עם כל הצדיקות שבה".

סבתא שמחה הייתה אישה צדיקה שעסקה בטהרת מתים מגיל 16. אנשים רבים באו לבקש את בירכתה ואת עצתה להצלחה של כל דבר שעשו. סבתא הגדולה הייתה אישה חכמה שבגיל 9 נישאה, כיוון שאמה נפטרה בגיל צעיר ולא היה מי שיגדל אותה, אז חיתנו אותה. את חייה כאימא החלה כבר בגיל 14. היא נאלצה לגדל ילדים בכוחות עצמה ולהתמודד עם קשיי החיים, דבר שגרם לה להתבגר ולהיות עם הרבה חוכמת חיים וניסיון.

בגיל 14 החלה ללדת. היא ילדה את הבן הראשון שלה – מסעוד ולאחר מכן ילדה עוד 9 ילדים נוספים ב"ה. כשהבן הבכור שלה מסעוד היה בגיל 16 הוא כבר היה נשוי. את הבת השנייה – חנה היא חיתנה בגיל 13. את הבת השלישית – רימונד, חיתנה בגיל 17. הבן הבא דוד – הוא הילד הרביעי. סבתא הבינה שנולד לה ילד חכם עם יכולות גבוהות להצליח מהר, והשקיעה בו את כל המשאבים והכוחות כדי לקדם אותו בלימודים. דוד נעשה מורה כבר בגיל 17 ולא הפסיק ללמוד עד שנעשה דוקטור לשפות שמיות והמחקר שלו בדוקטורט היה על "מגילת הקודש". את לימודי הפרופסורה שלו עשה על פסיכולוגיה חינוכית והוא חיי וגר בהולנד, יועץ למלכת הולנד בנושאי זרים.

הילד החמישי רוני – נולד נימול והוא ילד חכם שגדל להיות רב שוחט וסופר סת"ם. הילד השישי עמרם – נולד להיות איש עסקים מצליח שחיי בהולנד ומצליח בעסקיו.

סבתא שוש – הייתה הילדה השביעית שנולדה אחרי שני בנים. אימה, סבתא רבתא – סבתא שמחה הייתה מחוברת חזק מאוד אליה. כשסבתא שוש גרה בהולנד, סבתא שמחה הייתה חולה הרבה זמן בגלל הגעגועים אליה, דבר שגרם לסבתא שוש לחזור לארץ.

סבתא רבתא שמחה וסבתא שוש בבת המצוה של דודתי אביטל

תמונה 1

סבתא שוש הייתה בילדותה ילדה חברותית מאוד שחברים אהבו להיות במחיצתה. כל ההורים היו מסכימים לילדים שלהם לבלות את זמנם איתה, בלי לדאוג שיעשו מעשים רעים ורוב הבנות בילו את זמנן הפנוי אצל סבתא שוש בבית. לאחר לימודי התיכון של סבתא, היא בחרה לעסוק בתחום היופי ונעשתה קוסמטיקאית פרא-רפואית ומפורסמת בתחומים המיוחדים שהיא מטפלת.

הבן השמיני – מימון והבן התשיעי – מקס נולדו גם הם להיות אנשי עסקים מצליחים. בת הזקונים של סבתא שמחה – סילביה, הבת העשירית, כיום לומדת לתואר שני בחינוך.

סבתא שמחה חיה באושר ובנחת מילדיה וגידלה את כולם למצוות דאגה לזולת ולהבנה של האחר. היא חיה עד גיל 94 שנים. ונפטרה בז' באדר תשס"ח, יהי זיכרה ברוך ותהיה מליצת יושר עבורנו ועבור כל עם ישראל.

הזוית האישית

אורי: היה לנו נורא כיף ועבדנו בשיתוף פעולה ועם הרבה צחוקים ושמחה ומלא זכרונות מהילדות של סבתי, אני מאחלת לסבתי שוש, שתמשיך בדרכה הטובה והיפה, ושתמיד תסתכל על חצי הכוס המלאה ושלא תלך בדרך הקוצים אלא בדרך הפרחים ובריאות טובה ושמחה ואהבה לאורך שנים.

מילון

"ללה מוח"
זוהי מילת כבוד שכך רבי דוד קרא לסבתא רבתא שלי מפאת כבודה.

ציטוטים

”"והדרת פני זקן"“

הקשר הרב דורי