מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא ציפורה

סבתא ואני
סבתא ציפורה עם אחיותיה
סבתא שנולדה בשנת 1932 מספרת לי את סיפורה

סבתא שלי ציפורה, נולדה בישראל בירושלים בשנת 1932. סבתא היא דור חמישי בארץ מצד אמא שלה. סבתא מספרת נולדתי למשפחה חרדית בירושלים גרתי בשכונת בית ישראל הישנה שכונה סמוכה למאה שערים. סבתא מדגישה  "היינו משפחה חרדית ביתנו היה בית ציוני אוהב ישראל ואוהב את המדינה אצלנו אם הבחירה הייתה צריכה להיות בין טובת המדינה למשהו אחר – המדינה נצחה!"
 
סבא ישראל אבא שלי, היה אדם מיוחד מקסים. שכתב גם שירה למרות שלא התחנך בביה"ס רגיל. סבא היה יתום מגיל צעיר וגדל בבית היתומים "דיסקין" ששם בוודאי קשה היה לספוג שמחה הוא היה אדם שמח תמיד! וידע לדבר עם כל אחד. סבא למד בחברון  בתקופת המאורעות. במקרה לא היה בישיבה ביום הרצח הנורא. בבגרותו התחיל סבא ללמד בבית היתומים שבו התחנך. המשכורת שקבל הייתה נמוכה למדיי. סבתא מספרת למרות זאת הבית היה בית פתוח והמון אנשים היו סמוכים על שולחננו. כל אחד שבא אלינו היה יחיד ומיוחד, סבתא יהודית אמי הייתה אישה בעלת לב רחב מאין כמוהו. חרוצה עד בלי די, תפרה את כל בגדינו. כיבסה ביד, בישלה על פרימוסים כך גדלתי בלי מכשירים חשמליים. בלי טלפון, רדיו, טלוויזיה ובלי חשמל ובלי מים זורמים מברז. מים שאבנו מבור בחצר. במטבח  כד גדול עם מי שתייה מהבוראז איך העברנו את הזמן? שחקנו הרבה בחוץ, התקופה ההיא הייתה סוערת, תקופת המנדט הבריטי ואנו הילדים שחקנו משחקי, שוטרים ועוד.
 
אני אהבתי מאד לקרוא והחלפתי ספרים בשתי ספריות. גם בספרייה המיתולוגית בני – ברית גרנו בבית עתיק, שהיום הוא בן מאה ועדיין קיים. שלושה שכנים ובניהם גם דודתי בחצר היו הרבה ילדים. הכניסה לחצר היתה דרך שער עם משקוף מעוגל בנוי מאבנים  גדולות. לימים סבא ישראל שתל על משקוף השער רקפות.  שנה שנה פרחו  הרקפות. תחילה צצו העלים הירוקים חומים שבשרו: "הרקפות בדרך". שעיה אחי הצעיר אומר שהרקפות נשתלו בזכותו. החצר שלנו שמשה מקום משכן גם לבעלי חיים, שאנו הילדים טפחנו.
 
תקופת המנדט הבריטי לפני קום המדינה כשהאנגלים שלטו בארץ. והטילו עוצר על העיר, החצר מלאה תפקיד חשוב בחיינו, יכולנו לשחק בחצר כי היתה אטומה מבחוץ. אחרת היינו נאלצים לשבת בבית היה אסור לצאת לרחוב. בעוצר ממושך אפשרו חצי שעה בבקר ועוד אחת אחה"צ, לצאת  להצטייד במזון בזכות השער הסגור יכולנו לעבור מדירה לדירה. לראות את הרחוב מכיוונים שונים דרך החלונות.
מחלונות דירתם של הדודים ראינו את המאפיה מהחלון השקפנו לצומת של שני כבישים ואז ראינו את החיילים האנגלים מרחוק ולמראם עשינו המון שטויות. תקופת העוצר הארוכה שזכורה לי הייתה של שלושה שבועות וזה המון זמן. בזכות החצר יכולנו להעביר את הזמן במשחקים משותפים ובהשתוללויות עוצר מה זה?
 
התקופה לפני קום המדינה הייתה סוערת ונעשו פעולות נגד האנגלים. במטרה שיבינו  שאנו רוצים שיעזבו  את הארץ.  כשהפעולות, הכעיסו את האנגלים. הם לא נתנו  לנו לצאת מהבתים.
בני גילי היו שותפים למתח של תוצאות  ההצבעה על חלוקת הארץ. רדיו לא היה לנו  ואבי נאלץ ללכת לחבר לשמוע את תוצאות ההצבעה .חבר זה  היה היחידי בשכונה שהיה לו מקלט  רדיו.  ובמוצ"ש  כל מי שכבד את עצמו חפש רדיו להאזין לתוצאות  ההצבעה האם באמת תהיה לנו מדינה?
המתח היה רב. בחצות הלילה שמענו צעקות של צהלה ושמחה- "ילדים קומו קרא אבי יש לנו מדינה"!  
קמנו מהמיטות ויצאנו החוצה מאות אנשים היו ברחוב ופני כולם לרחבת  הבית הלאומי  שנמצא ברחביה קרוב להיכל שלמה. הרחובות מלאי אדם רוקדים ושרים. איש לא חשב על חוקי תנועה, ברחובות עברו מכוניות  קטנות עמוסות אדם והשמחה עד לב השמיים. חשנו שאנו אוחזים  ונוגעים בהיסטוריה של עם ישראל, זו היתה חווית התרוממות רוח  שכמוה לא הרגשתי מעולם. רקדנו ברחובות עד אור הבוקר. למרות ששמענו שהערבים לא מקבלים את תכנית החלוקה.
המצור על ירושלים החל למחרת  והמלחמה הורגשה בירושלים. המזון חולק בצמצום. הירושלמים המציאו פטנטים להכנת אוכל. ירקות ופירות טריים  לא היה נתן להשיג,  לכן נצלנו צמחי בר ירוקים לגוון המזון. צמח החלמית התביית במטבח הירושלמי מתכוני חוביזה עברו מפה לאוזן. בעיית המים- צלצול פעמון הודיע על עגלת המים שהגיע. מיד היה נעמד תור, שהתפזר כשפגזים נפלו. כיצד הצליחו הירושלמים להסתדר ולנצל את הכמות שקבלו. לשתייה, בשול, שטיפת כלים, רחצה, כביסה, שטיפת רצפות, וטפול בשירותים. כשאין ברירה מסתדרים. חומר הבעירה הנפוץ היה עץ. דלק זה שכל אחד ואחד קבץ לעצמו, שמש לבישול ולחמום מים. 
ירושלים בימים  ההם הייתה מופגזת מספר פעמים ביום, אנו ידענו להבחין בנקישה של שלוח הפצצה. אזעקות נשמעו מס' פעמים ביום, מקלטים מסודרים לא היו, לכן נבנו קירות מגן בפתחי בתים עם מספר קומות, הקומה התחתונה שמשה כמקלט. הילדים והצעירים שלא טעמו טעם מלחמה הסתובבו ברחובות, לא מעט קורבנות נפלו מפזיזות מחוסר זהירות.
 
על בית ספרי "שפיצר"
הבית הוקם בשנים 1905 – 1914 על ידי העשיר הבוכרי אלישע יהודיוף וחתנו שהיה בירושלים ישראל חפץ, הבית עצמו מרשים בגדלו ובקישוטיו. בתוך הבית היה בית כנסת ומרפסת סוכה עם גג נפתח. פנים הבית מעוטר בעיטורים צמחיים עשירים, סמלי השבטים וציורי אתרים יהודיים. פארו של הבית יצר אגדה שהוא נבנה עבור המשיח. במלחמת העולם הראשונה היתה בו מפקדה תורכית ולאחר בוא האנגלים ערכו בבית סדר עבור החיילים היהודים בצבא אלנבי. קבלת הפנים היהודית לגנרל אלנבי גם היא נערכה בבית יהודיוף.
 
הבית שימש כבית ספר לבנות של חנה שפיצר וכן שימש את האצ"ל, שכן ביתה של הגב' שפיצר שושנה, היתה אשתו של מפקד האצ"ל דוד רזיאל. כיום שוכנים בבניין שני בתי ספר חרדים לבנות. אני למדתי בבניין המפואר הזה (התמונה מהאינטרנט). בבית הספר הזה למדתי מכתה ב' ועד ח' סיימתי בו  שבע כתות. היו אז בבית הספר כאלף תלמידות. לדעתי זה היה בית ספר מצוין.
יש לי זיכרונות מאד  טובים מביה"ס  ומהמורים. למידה ברמה יפה וטובה. אני זוכרת שהייתה לנו מעבדה קטנה. עשינו ניסיונות. למשל (המורה עשתה ניסיונות מעבדתיים, כגון  הפקת חמצן, ראינו תאים במיקרוסקופ  ועוד. דרשו מאתנו הרבה, קבלנו המון  שעורי בית. התלבושת הייתה אחידה.
 
מאורע מיוחד זכור שהשאיר בי חוויה לכל החיים. אני בכתה ג' או ד'. מלחמת העולם השנייה. הנושא השמדת היהודים באירופה מגיע לארץ מאוחר. יום אחד אספו את כל התלמידות למגרש שהיה צמוד לבית הספר. שורות שורות עמדנו כולנו בתלבושת הכחולה. במרפסת  הצמודה למגרש עמדו כל הצוות החינוכי והמנהלת התחילה לספר לנו על מה שקורה באירופה והיא פרצה בבכי נוראי, ואחריה המורות והתלמידות כמובן. הבכי הזה מלווה אותי שנים.
 
לימים נסעתי לפולין עם משלחת של מפקחים ממשרד החינוך. מהמשלחות הראשונות שנסעו. רב אנשי המשלחת  היו יוצאי  אירופה וחלקם היו אפילו במחנות. נשאלתי "מה הביא צברית כמוני להצטרף למשלחת". ספרתי להם על המעמד הבית ספרי. שהשאיר עלי רושם עמוק. לביה"ס התיכון נרשמתי לסמינר אפרתה, סמינר דתי להכשרת  מורות. מעניין  שהתחילו  עם המגמה  והכוונה להוראה  מהחמישית. השנה  1947 . ימי טרום  המדינה.
 
בביה"ס מתקיימים  פעולות  של הגדנ"ע  (גדודי נוער עברי) מטעם ביה"ס  יצאנו למחנות ששם אמנו אותנו  אמון גופני, ואפילו  למדנו קפאפ  (קרב פנים  אל פנים) כך  קראו  לאמון במלחמת מקלות.  הראש  של הצעירים  בימים  ההם  היה קשור בנושא שמירה ורצון  לגרש את האנגלים  מהארץ. (ופחות בלימודים) עקבנו  אחרי פעולת המחתרות. הייתי בתנועת הנוער  בני-עקיבא.
טיילנו הרבה בארץ, הציוד שלנו היה  פשוט,  אני זוכרת  שנעלתי  נעליים שלא פעם התפרקו לי בטיול. בארץ  עולים  חדשים  מגיעים.  נפתחים  בתי ספר  ואין מספיק  מורים. מחליטים לקצר את זמן הלימודים בקורסים מזורזים וגם הסמינר שלי בתכנית מבטלים  לקראת את החופש הגדול ואנו  ממשיכות ללמד בכדי להשיג תעודת הוראה.
 
הגרעין שלי ילידי 1932 מתגייס לצבא. ואני מקבלת הוראה מהתנועה להפסיק את הלימודים ולהתגייס לצבא ואני נענית, בהבטחה שאשלח מאוחר יותר לסיים וכך הגעתי  לקיבוץ. קיבוץ של פעם הגענו  לקיבוץ, שהיו בו כ-40  חברים.  חברי סעד הוותיקים מבוגרים מאתנו  ב-10 שנים. לפני שעלו  להתיישב בסעד  הם חיו עשר שנים  במחנה  בהרצליה. רובם הגדול היו נשואים . היישוב עלה על הקרקע בי"ב בתמוז ה'תש"ז (30 ביוני 1947), במהלך מלחמת השחרור הקיבוץ הופגז קשות, ובמשך חודשים חיו חברי הקיבוץ בבונקרים ומנהרות מתחת לאדמה, לאחר המלחמה העבירו חברי הקיבוץ את יישובם כקילומטר מזרחה, מעֵבר לגבעה, כדי לא להיות נתונים לתצפית מהעיר עזה הסמוכה.
להצטרף לאנשים שהיו בעלי ניסיון חיים קשה, היה לא קל, סבא ג'ינג'י כשאנו  התגייסנו ילידי 1931 השתחררו מהצבא והוחלט שאנו כולנו משלימים את קיבוץ סעד. כך הגענו יחד, כאשר ילידי 31 שוכנו באוהלים ואנו החיילים במחנה שנבנה  ממש בשבילנו. היינו חיילים לכל דבר, לבשנו מדים בערב מפקדים. (רק בשבת מותר היה לנו להתקשט בבגדי שבת).  סבא ג'ינג'י החיפאי היה אדם מאד כריזמטי, טיפוס של מנהיג.
 
בסעד התחילה החברות שלנו. סבא ואני היינו חברים כשנתיים לפני שהחלטנו להינשא. סבא ג'ינג'י בן למשפחה שעלתה מגרמניה, ב-1933 החליט אביו לעלות עם משפחתו ארצה, הבין שמסוכן בגרמניה, ובאירופה, בצער בני משפחתו  אחיו  ומשפחת  אשתו לא שמעו בקולו ולא חשו בסכנה  רובם נספו בשואה בגרמניה אבא של סבא אדם אמיד, הציע למשפחה לעלות יחד אתו והם סרבו. כך ניצלו עלו ארצה עם ארבעת ילדיהם, כשסבא שלך בן שנתיים. כשהגעתי לביתם בפעם הראשונה פגשתי רווקיה, שלושה אחים מבוגרים לא נשואים. כשהצעיר בחבורה מביא בחורה. כנראה שאנו זרזנו את הנושא שני אחים התחתנו לפנינו. החתונה שלנו בקיבוץ. בימים ההם ימי הצנע בארץ, חתונה עליזה עם כבוד פשוט כשכל חברי הקיבוץ וחברי הגרעין  ומשפחה כמובן  מוזמנים. קבלנו חדר, במבנה שנקרא רכבת ארבעה שכנים חלקם רווקים. השירותים בחוץ, מקלחת פח משותפת, מחולקת  לשניים ע"י קיר מפח, חצייה לבנים וחצייה לבנות. כך חיינו בתקופה הראשונה בקיבוץ עליזים ושמחים  ומסתפקים במועט.
 
הקיבוץ היה בראשיתו האזור סביבנו  היה שומם. בקיבוץ  מעט מבנים, גרו באוהלים ובצריפים אין לדבר על דשא עצים ופרחים.  המבנים הראשונים  נבנו לילדים. מעבר  לכביש של סעד  בכיוון  של מושב תקומה  הוקמה מעברה.  סבא שלך סבא ג'ינג'י  בן 22 . נבחר  לנהל את המעברה. לימים שמעתי  שהוא היה מנהל המעברה הצעיר בארץ. (המעברה ישוב זמני שבה שוכנו עולים חדשים  משפחות משפחות באוהלים). לסבא היה כשרון  מיוחד  לדבר עם כל אדם  לא חשוב מהיכן הוא ובן כמה  בגובה העיניים) אנשי המעברה אהבו אותו מאד הוא היה כמו אבא בשבילם. אני עסקתי קצת בהוראת בני נוער, השלמה בבתי ילדים ובמטבח.

בן ראשון  נולד לנו, מוישקו ושנה אחריו עודד. אני אמא צעירה אידאליסטית מאמינה בעקרונות הקיבוץ . שני הילדים  ישנו בבתי הילדים. אנו עדיין גרים בחדר אחד, במרפסת משותפת עם עוד משפחה. שירותים משותפים כיור אחד. בתנאים האלה ברור שלא יכולנו להלין  את הילדים בבית. בשעה ארבע לקחנו את הילדים לחדר, על הידיים. עגלות הס מלהזכיר. בימים ההם  הצטרפו לקיבוצים ילדי חוץ  שנקלטו ואמצו ע"י משפחות מהקיבוץ (ואנו קלטנו את איטה שלנו) שהייתה בת שתיים-עשרה ילדה נבונה וחכמה, הוריה היו גרושים והיא נשלחה לקיבוץ. אהבנו אותה  אהבה את ילדינו והייתה אחות לכל דבר. איטה נשאה בקיבוץ, ילדה שתי בנות ואמצה בן. בצער נפטרה צעירה ממחלה טרם מלאו לה חמישים.

אנו משפחה, השעות היקרות  שאנו בחדר הן מעטות ומרוכזות, הקטנים בין ארבע לשש. אוכלים ארוחת ארבע ביחד, בדרך כלל לחם קלוי עם ממרח, חלב מביאים מחדר אוכל בכד, (אין עדיין מקררים לחברים). סבא לא תמיד בחדר. לסבא ממלא תפקידים שונים שגוזלים גם שעות של אחה"צ

החיים בקיבוץ: המצב הכלכלי בקיבוץ משתפר, בכל בית יש מקרר, ועוד שאר אביזרים  שמרחיבים דעתו של אדם.  אנו גרים בבית רחב יותר עם שירותים כמובן. הילדים עדיין  ישנים בבתי ילדים, נהנים מחברת ילדים. כל ילד שלי גר בבית אחר ובערב אני מטיילת מבית לבית  לאמר לילה טוב לכל  ילד שלי. יהודה ומוישקו גרים  באותו חדר. בימים  ההם כך  חיו ילדינו. קשה כיום לשפוט ולבחון את ההפסד של צד זה או אחר. בעיניים של היום נדמה לי שהפסדנו גם אני וגם  ילדי פרקים בגדול שלהם ובקשר המשפחתי. 

בחיי היום יום אני וסבא שלך עסוקים בעבודה. סבא ממלא הרבה תפקידים בקיבוץ, עושה זאת באהבה בשמחה ובמסירות, במיוחד הוא זכור בקיבוץ  בתור סדרן  עבודה. מעטים האנשים שהיו מוכנים לעסוק בתפקיד כזה. וסבא עשה זאת במשך 12 שנים הכישרון  שלו להטיל מרות בצורה קשוחה  עם חיבוק קטן. זה מה שנתן לו אח הכוח להמשיך בתפקיד זה שנים. התמצא בכל ענפי המשק והשירותים.

לאחר כל התפקידים שהוא מילא, ענף הגזר משך את לבו יותר מכל. שנים רבות גם בזמן שמלא תפקיד, הקדיש מספר שעות גם לגזר. הוא עבד בסככת המיון. בזמנו  חלק גדול מהעבודה  היה  מיון הגזר, לגדלים  שונים והוצאת גזר שבור. המיון כולו נעשה ידני עם צוות גדול של פועלים שכירים. סבא הצטיין בקשר היפה עם הפועלים שראו בו  אבא. ויחד עם זאת הם היו נאמנים והוציאו תוצרת טובה.

בשעות הפנאי  בצעירותו  סבא עסק הרבה בספורט. בסעד נבחרת ספורט בכדור עף. זו הייתה נבחרת ממשית שהגיעה להישגים יפים. 

אלי הגיע אלינו כשהיה בן אחת עשרה, ואביעד בני הצעיר בן שתיים עשרה. אביו של אלי נפטר  כשאלי היה בן שש. לאלי עוד שני אחים. האמא של אלי אשה נחמדה מאד, חסרת אמצעים  כלכליים  והאבל על מות הבעל לא אפשרו לה לטפל בילדים, באין ברירה הסכימה. לבקשת משפחת בעלה  לחלק את הילדים במשפחה. אלי לא הסתדר בשום מקום, עד שהוא הגיע אלינו  הוא עבר כחמישה בתי ספר. המשפחה מציעה שאלי יעבור לקיבוץ והדרישה קיבוץ דתי. מכיוון  שלג'ינג'י יש איזה קרבה למשפחה של אלי, אנו הסכמנו להיות המשפחה האומנת  שלו. לסעד הגיע לגמרי מפורק. עם בעיות קשות בהתנהגות. (בקיצור עשה הרבה צרות  לצוות החינוכי). למזלו, הוא נפל בידי מחנכים  מצוינים.  גם במשפחתנו  הרגיש טוב. היה לו המון חן. הוא  השתקם  בצורה נפלאה. האמנו בו.

אנו קשרנו קשרים טובים  עם האמא של אלי .חגיגת הבר מצווה שלו נחגגה בסעד. עד אחרי הצבא, האמא של אלי הייתה בקשרים מצוינים אתנו. אחרי הצבא חזר הביתה. .וכיום הוא אדם מסודר, חיובי ואדם שעושה הרבה מעשים טובים. יש לו משפחה יפה. ושומר על קשרים יפים אתנו. משפחתנו גדלה, ובימים  הטובים אנו   משפחה גדולה.

יהודה: נהרג במלחמת לבנון הראשונה. בב'-תמוז. באותו בקר קמתי בהרגשה משונה. עבדתי בבית ילדים בקיבוץ, ומחשבות קשות בלבי. יהודה, מוישקו ואחי נלחמים. ואני הולכת להעיר  את הילדים. וחושבת האם לא הגיוני להכין את הילדים, גם על שכול, ומות. מצאתי ספור על ילד שאביו נפל במלחמה. הקמתי את הילדים ישבנו לאכול, והילדים מאד אתי. הם אוכלים ואני מקריאה את הספור. מסיימת, צלצול  בביה"ס הילדים עם ילקוטים ביד. אני מביטה מהחלון ורואה את סבא שלך עם שני אנשים ואז הבנתי שקרה אסון. "יהודה נהרג"! מה שמוזר לי בסיפור מה הביא אותי באותו בוקר לחשוב על מוות ועל שכול?

איטה: תשע שנים לאחר מותו של יהודה, איטה חולה נאבקת  במחלה קשה, ואנו יודעים שימיה ספורים. לי יש הרגשה מוזרה שהיא מחכה לב' תמוז. באותו בוקר אנו מתכוננים ליום הזיכרון של יהודה ב' תמוז לנסוע לירושלים. לאיטה שלושה ילדים הקטנה בת שש. החלטנו לעבור דרך ביתם לשאול מה שלומה. בדיוק כשפתחנו את הדלת הטלפון צלצל….. ואז הודיעו לנו  איטה נפטרה…..

נסענו לירושלים  וחזרנו לסעד ללוות את איטה יקירתנו למנוחת עולמים….עודי:  ילד עליז ושמח, בולט במיוחד בנשפי פורים. מתחפש ומציג תמונות עוד נציג.  לפתע בגיל הצבא חטף דיכאון . למה?  מדוע?  …… ביום מותו. מעיין דמעותיי התייבש. מלווה אותו בעצב לבית הקברות של הקיבוץ. מסתכלת מסביב ומה אני רואה? חמניות  פורחות סביב בית הקברות, שדות מלאים. המראה הזה מלווה אותי שנים. כשאני חושבת עודי… אני נזכרת בפרח. וכך החלטתי להמשיך את חיי באופטימיות למרות האסונות שנחתו עלי.

נועה, בקשת שאספר לך על ספריית הילדים  שהקמתי בסעד, שכיום היא משרתת  את בית הספר שלנו וגם  את ילדי  קהילת סעד. עבדתי כ-25  שנה עם ילדים. תוך כדי עבודתי למדתי, והתעסקתי בספרות ילדים. סיימתי תואר בספרנות. ובהרבה עמל  ועקשנות. קמה ספריית ילדים, שבעיני  היא מקסימה. עבדתי בספרייה כ-20 שנה. ילדי ביה"ס  נהנים ממנה, יש להם שעורי ספרייה, באים עם המורה מחליפים ספרים. הספרייה פתוחה  יום יום, גם בשעות של אחה"צ. וגם בחופשים. יש אוסף יפה גם לגיל הרך. הורים באים עם ילדים ויכולים  לקחת מספר ספרים. הספרייה ממוחשבת. ספרייה  פעילה. נכדי  נהנו  תמיד  לבקר בספרייה  ולבלות בה. 

מילון

חלמית
צמח החובזה שהיו אוכלים את העלים שלו

ציטוטים

”אני אוהבת לפגוש את בני משפחתי. המשפחה, הנכדים והנינים שלי זה הרכוש היקר ביותר שלי.“

הקשר הרב דורי