מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ההתיישבות העובדת (האובדת)

צילום מיוחד עם סבא היקר בבית הספר
הקשר לערכים להתיישבות ולאדמה
מהלך החיים הערכים והקשר לחקלאות והמים

סבא גבי מוצא את עיסוקו בחיים למרות התנגדות הקיבוץ

מיום לידתי, בבית שבו גדלתי היה קשר ישיר לתנועה הקיבוצית מאחר והוריי שעלו לארץ מפולין בשנת 1929 עשו זאת במסגרת תנועת הנוער השומר הצעיר. ביתם הראשון בארץ היה בקיבוצים: אבי בקיבוץ עין שמר ואמי בקיבוץ גן שמואל. התוצאה היא שאני גדלתי בתל אביב תחת השפעה של חינוך וערכים שהונחלו לי. בגיל הנעורים גם אני הצטרפתי לשומר הצעיר שם פגשתי ילדה-נערה שלימים הייתה אישתי, עד היום, שתבדל לחיים ארוכים…

תמונה 1

במסגרת השומר הצעיר נשלחנו בגיל 18 בשנת 1959 לאחר סיום הלימודים להשלים כגרעין התיישבותי את קיבוץ מגן שנמצא בנגב המערבי (עוטף עזה). בקיבוץ מגן עבדתי בחקלאות בענף הפלחה-שלחין ובהשקייה. לאחר סיום השרות הצבאי (נח"ל מוצנח) הצטרפנו כחברים לקיבוץ מגן. בשנת 1965 פניתי לקיבוץ לצאת ללימודים בטכניון על מנת ללמוד הנדסת מים. תשובת הקיבוץ הייתה שהקיבוץ אינו זקוק למקצוע זה והוצע לי לצאת ללימודי חקלאות בפקולטה ברחובות. התוצאה היא שעזבתי את קיבוץ מגן לתל אביב ובפרק זמן של חצי שנה עבדתי בעבודות שונות ומשונות במטרה לממן את הלימודים בטכניון. בסוף שנת 1965 התחלתי את לימודי בטכניון שם התאהבתי במקצוע. בשנה הראשונה בכל סופי שבוע נסעתי לקיבוץ מגן שם נשארה חברתי שכאמור לימים הייתה אישתי.

תמונה 2

בשנת 1967 כשהחלטנו להתחתן, גם חברתי החליטה לעזוב את קיבוץ מגן כאשר מועד החתונה נקבע לחודש יוני. להפתעתנו המתיחות הביטחונית שכתוצאה ממנה התפתחה מלחמת ששת הימים, דחתה את מועד החתונה המתוכננת. באוגוסט שנת 1967 לאחר חתונתנו עברנו לקיבוץ משמר העמק. נירה אישתי עבדה כמורה ואני כסטודנט המשכתי את לימודיי בטכניון. בשנת 1970 סיימתי את לימודי כמהנדס מים והתחלתי לעבוד בחברת תה"ל (תכנון המים בישראל). במהלך 50 השנה אני עובד במשק המים הישראלי במערכות הארציות (תה"ל, חברת מקורות, רשות המים) בתפקידים בכירים עד היום הזה, למרות גילי.

בתא המשפחתי נולדו לנו ארבעה ילדים במשמר העמק, כאשר הבכורה היא איילת (אמו של נכדי מיכאל, שמראיין אותי).

במהלך השנים הורי נפטרו (טולה ואריה קמיניצקי) ואילו אנחנו עברנו לאלון הגליל בשנת 1992. כיום שלושה מילדנו וחמישה מנכדינו גרים גם במקום (כולל מיכאל נכדי).

שחם= קמיניצקי. (קמיין בפולנית= אבן =שחם =גרניט =אבן חזקה)

תמונה 3

אני ואשתי בקיבוץ

 

תמונה 4

הזוית האישית

סבא גבי: הכרתי את הדור הצעיר והעמקת הקשר עם נכדי מיכאל.

הנכד מיכאל: הכרתי את ההיסטוריה שלי העמקתי את הקשר עם סבא והמפגשים גיבשו בינינו.

מילון

תה"ל
תכנון המים בישראל

ציטוטים

”"מים וחקלאות הם כמו זוג נשוי שלא נפרד לעולם ושומר אמונים זה לזה" “

הקשר הרב דורי