מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שרה מספרת על שבוע העזרה בקיבוצים

סבתא שרה ואני ביחד
סבתא שרה (משמאל) וחברותיה בקטיף הפירות
התנדבות בקיבוץ בגליל העליון ערב פרוץ מלחמת ששת הימים

שמי שרה ליכט אשרף, נולדתי בשנת 1950, בעיר חיפה לבית משפחת דויטש. השנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, אליה הוזמנתי על ידי נכדתי תמר רותם. במסגרת המפגשים סיפרתי לתמר זיכרונות מימי הילדות והנעורים, בחרנו לתעד חוויה מיוחדת הזכורה לי מכתה יא'.

גיוס לקטיף פירות בקיבוץ

כשהייתי בכיתה י"א, בערך בגיל 16.5. יצאנו במאורגן מבית ספרנו, כל מחזור כתות יא' לשבוע התנדבות לעבודה  בקיבוצים, במטרה לעזור להם בתקופת קטיף הפירות. בתקופת לימודי בתיכון, זה היה מאוד מקובל אז, כתות של תלמידים נהגו לצאת לקיבוצים לשבוע עד 10 ימים לעזור בהתנדבות.

אנחנו נסענו לקיבוץ כפר גלעדי שבצפון ליד מטולה. היה מאוד כיף לצאת ביחד עם כל  חברי הכיתה, חברות וחברים. עבדנו קשה בקטיף תפוחי עץ אך יחד עם זאת למרות העבודה הקשה מאוד נהנינו.

עם חברותי (אני בצד שמאל) – בקטיף הפירות בקיבוץ כפר גלעדי

תמונה 1

תקופת ההמתנה

הימים היו ימי מתיחות בארץ והתקופה נקראה תקופת ההמתנה  אלה היו הימים שקדמו למלחמת ששת הימים. "ב-15 במאי 1967, בעיצומו של יום העצמאות תשכ"ז, צלחו כוחות יבשה מצריים את תעלת סואץ ונכנסו למרחבי סיני. בכך הכניס נשיא מצרים את ישראל למצב חירום, שכונה "תקופת ההמתנה", והסתיים ביציאתה של ישראל למלחמה". (ויקיפדיה)

בשלב מסוים דרשו ההורים המודאגים, שיחזירו אותנו הביתה וכך היה. אנו התלמידים, מאוד כעסנו, אך לא הייתה לנו ברירה. אכן, שבוע לאחר מכן פרצה מלחמת ששת הימים ב 5 ליוני 1967. מלחמה מדהימה מול 3 צבאות ערב- מצרים סוריה וירדן. במלחמה הזו ניצח חיל האוויר הישראלי את כל חילות האוויר הערבים וכוחות צה"ל פרצו לירושלים העתיקה.

זו הייתה תקופה מאתגרת עם המלחמה הראשונה שעברתי בימי חיי, אמנם כשהייתי בת שש הייתה מלחמת סיני, אבל כילדה קטנה, לא ידעתי ולא הבנתי אז כלום.

הזוית האישית

נכדה תמר: לי היה כיף מאוד לעבוד יחד עם סבתא שלי ולשמוע סיפורים מעברה.

סבתא שרה: נהנתי מזמן איכות עם נכדתי תמר ועם רצונה לשמוע סיפורים מצעירותי.

מילון

אבו עגילה
צורת החלקת השיער בעבר

כפר גלעדי
כְּפַר גִּלְעָדִי הוא קיבוץ באצבע הגליל ליד מטולה וקריית שמונה השייך למועצה אזורית הגליל העליון. הקיבוץ מורכב מאיחוד שנעשה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 בין כפר גלעדי, תל חי וקיבוץ טבריה. מדרום לקיבוץ שוכנת כיום מכללת תל חי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” כוחות צה''ל פרצו לירושלים העתיקה“

הקשר הרב דורי