מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי שולי כסלו

סבתא שולי ונכדתה רוני
סבתא שולי עם ההורים שלה
מוזיקה, אומנות, משפחה, עצב, שמחה והכי חשוב המון אהבה.

סבתא שולי נולדה בתל אביב בשנת 1949 ברחוב בזל.

סבתי היא בת בכורה לנעימה ויוסף ראש. נעימה מורה לפסנתר בוגרת האקדמיה למוסיקה בתל אביב ויוסף שהצטרף לצוות הקמת חייל האספקה של צבא הגנה לישראל, לימים נעשה בנקאי בבנק לאומי לישראל.

סבתי כתינוקת

תמונה 1

סבתא שולי עם אביה

תמונה 2

בכל ימי ילדותה שמעה מוסיקה כשאמה ניגנה ולימדה לנגן בפסנתר. כשהייתה בגיל שלוש עברה המשפחה לשכונת מגורים ואז נולדה אחותה. הילדות בתקופה זו הייתה מאוד שונה מהילדות של היום היא מספרת: "בילינו שעות רבות בחוץ במשחקים כמו מחבואים, תופסת, קלאס, 5 אבנים וטיילנו כילדים בשדות הנרחבים שהקיפו את שכונת המגורים".

הוריה של סבתי גרו בחדרה. סבא אריה קצנלנבוגן היה רופא, שלמד רפואה בסורבון בפריז. סבתא רעיה הייתה מורה לפסנתר שלמדה בגרמניה. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה נאלצו לשוב לרוסיה ולסיים שם את לימודיהם, שם הכירו.

הם עלו לארץ בשנת 1924 עם בתם נעימה בת כמה חודשים. בשנים הראשונות עבד אריה כרופא בגליל ברוכבו על סוסה. לימים קיבל עבודה במסחה, הלוא היא כפר תבור, משם עברו לחדרה שם גרו שנים רבות. סבא אריה הרופא וסבתא רעיה המורה לפסנתר. הבית הפך למרכז תרבות נערכו בו קונצרטים רבים טובי הפסנתרנים הופיעו אצלם בבית.

הזמנה לקונצרט

תמונה 3

נעימה למדה פסנתר אצל אימה וגילתה כישרון רב. כשמלאו לנעימה 17 שלחו אותה הוריה לתל אביב ללמוד פסנתר.

זכרונות ילדותה המוקדמים של סבתא שלי מביקוריה בחדרה הם זכרונות הילדות המשמעותיים ביותר שלה. טיולים רגליים לאורך רחובות חדרה משולבים בסיפורים על הדמויות שהקימו את חדרה ושבני משפחותיהם היו המטופלים של סבא אריה. סבא אריה לימד את סבתי לשחות, נהג לחוד חידות מאתגרות, ויחד נסעו לים בגבעת אולגה. זכרונות נפלאים מטיולים בשדות פרחים וארוחות משפחתיות בלתי נשכחות ובעיקר המון אהבה.

כדי להגיע לחדרה, נסעו במוניות שירות, את סבתי היו שולחים לבדה במונית שירות, הנסיעה ארכה זמן רב יותר מהיום כמובן ובחדרה חיכו לה סבתא או סבא. יש לציין שטלפון סלולורי עוד לא הומצא אז. כשהייתה סבתי בת 10 נולד לה אח בשם גידי. מספר חודשים לאחר מכן עברה המשפחה לרמת חן. סבתי למדה בבית ספר יסודי רמת חן עד כיתה ח' ובבית ספר תיכון בליך. שבט צופי רמת חן היה ביתה השני של סבתי בו היא בילתה ימים רבים והקדישה זמן רב וצברה חוויות בלי סוף. התחילה כחניכה והמשיכה כמדריכה ואפילו השתתפה בקורס רשג"דים. במסגרת הצופים טיילה סבתי בארץ: מסע מים לים, מסעות במדבר יהודה, מחנות קיץ ופעולות שכבה. ותמיכת ההורים הייתה גדולה.

בצבא שירתה במודיעין חיל האוויר שם שירת גם סבי, שוקה. אחרי השירות הצבאי נפגשו שוב, התאהבו ונישאו. סבתא שולי למדה באוניברסיטה ארכאולוגיה ואגיפטולוגיה, יצאה לחפירות. סבא שוקה, מהנדס אזרחי, נישלח לשיקגו ללמוד הנדסת תחבורה ולעבוד במשרד שתכנן את נתיבי אילון. שם נולד אבא שלי, יונתן.

סבתי גדלה בבית עם הרבה תרבות ואין פלא שבסופו של דבר מצאה את עצמה מעבירה את כל חייה המקצועיים בתחום התרבות והאומנות. התחילה בהפקות הצגות ילדים, מופעים מוזיקליים, ניהול להקת מחול, עברה להפקות גדולות כמו הקרקס הסיני בלונה פארק. כיהנה כמנהלת אירועים של בית ציוני אמריקה, בתקופה זו נוצר הקומדי סטור בהצלחה רבה, ואז הם הקימו לראשונה בית לקבוצות תיאטרון, פרינג' שפעלו שם ובצוותא. לאחר שהייה בת שנתיים וחצי בניו יורק שבו ארצה. סבתא שולי התמנתה לסמנכ"ל מוזיאון תל אביב לאמנות.

גידי  ז"ל נהרג במלחמת לבנון הראשונה

המאורע הגורלי אותו חוותה המשפחה שלנו קרה בשנת 1982. סבתי ומשפחתה עברו טרגדיה קשה שהשפיעה רבות על סבתי. אחיה הצעיר, גידי, נהרג במלחמת לבנון הראשונה. ביום שבו פרצה מלחמת לבנון הראשונה, ט"ו בסיוון תשמ"ב (6.6.1982), היה גידי עם יחידתו, שהתפרשה באיזור צור בלבנון. הוא פיקד על סוללה, שנעה במשמר הקדמי. על הסוללה נפתחה אש אויב ממארב, ורכב עמוס תחמושת נפגע והתחיל להתלקח. גידי, שידע מה רבה הסכנה לחייליו ולפצועים שהיו בשטח, דאג לפינוי ולחילוץ של הפצועים והחיילים מן השטח. הוא היה חשוף כאשר משאית התחמושת התפוצצה, נפגע ברסיס ונהרג. במעשה זה הוא גילה קור-רוח, אומץ לב והקרבה עצמית, ועל כך הוענק לו ציון לשבח של מפקד החטיבה. בן 23 שנים היה גידי בנופלו.

היום, אנחנו גרים במרחק הליכה ארבעה דורות. סבתא נעימה בדיור מוגן אחוזת צהלה, ממולה סבתא שולי וסבא שוקה בגני צהלה ואנחנו במשתלה. בכל ערב שבת אנחנו נפגשים לארוחת שבת בביתם של סבתי וסבי. אנחנו מתראים לעיתים קרובות וזוכים לשמוע אחד מהשני את קורות המשפחה בעבר ובהווה.

הזוית האישית

רוני כסלו: היה לי ממש כיף להשתתף בפרויקט הזה וגיליתי המון דברים חדשים שלא ידעתי.

סבתא שולי: השכנות נעימה לנו מאד ומאפשרת להרעיף הרבה אהבה על הנכדים שלנו. שמחתי להשתתף בפעם השנייה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר המשתלה, זכיתי להשתתף בתכנית גם עם נכדי הבכור עמית.

הקישור לסיפור שהעלנו בשנת 2015: סיפור ישראלי

מילון

אגיפטולוגיה
אגיפטולוגיה הוא המדע העוסק בחקר מצרים העתיקה – תולדותיה, לשונה, ממצאיה הארכאולוגיים, האמנות שלה, דתה, משפטה, חיי החברה שלה וכלכלתה – למן ראשיתה ועד הכיבוש הערבי בשנת 641. המילה אגיפטולוגיה מורכבת משמה הלועזי של מצרים (Egypt באנגלית מ-Αἴγυπτος ביוונית עתיקה) ומהמילה היוונית לוגיה, שמשמעותה: תורה, לימוד.

מסחה
כפר תבור - המושבה כפר תבור נוסדה ב-25 באוקטובר 1901, י"ב בחשוון תרס"ב, על ידי קבוצה של בני הדור השני מהעלייה הראשונה. הקבוצה מנתה 21 משפחות שמוצאן מהמושבות זכרון יעקב, מטולה, ראש פינה ושפיה. בראשית ההתיישבות, בחרו התושבים להמשיך ולקרוא למקום "מֶסְחָה" – כשמו של היישוב שהתקיים במקום עד המחצית השנייה של המאה ה-19 ויקיפדיה

ציטוטים

”אחיה הצעיר, גידי, נהרג במלחמת לבנון הראשונה.“

הקשר הרב דורי