מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע הארוך של סבתא פרידה לישראל

כאן אני וסבתי בחתונה של בן דודי
סבא וסבתא ליד הים
סיפורה של סבתא פרידה ומשפחתה

סיפורה של סבתא פרידה ומשפחתה

סבתא נולדה ברומניה בוקרשט בשנת 1941 בשואה, במלחמת העולם השנייה. במשפחתה היו שלושה אחים אחות ואח סבתא פרידה היא האחות הבינונית מה שנקרא הסנדביץ'. לאח קראו שמואל ולאחות קוראים רחל לאבא קראו יעקב ולאמא ורוזה. בזמן השואה המשפחה ניסתה לברוח. את סבא פייביש הרג חייל נאצי באושוויץ.

הבריחה מרומניה לארץ ישראל ארכה כשנתיים בדרכים לא דרכים דרך הרי האלפים שבאיטליה. בעזרת אנשים מפוקפקים – שוק שחור. בקור מקפיא ובפחד. בקפריסין עלינו לאוניית מסע. בשנת  1947 הגיענו לארץ ישראל. אחרי תקופה בת כשמונה – תשע שנים הגיעו כל הדודים והדודות. עם כל המשפחה עברנו לירושלים וגרנו במושבה הגרמנית.

בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור וקמה מדינת ישראל. הוריה של סבתא פרידה פתחו מכולת שכונתית במושבה הגרמנית בירושלים. סבתא פרידה הלכה ללמוד בבית ספר עממי ובתיכון. סבתא פרידה הכירה את סבא יוסף ב"תנועה המאוחדת", שם עשו פעילויות והרקדות.

סבא יוסף שירת בפלוגה 101 של הצנחנים,בפקודו של אריאל שרון. סבא יוסף נפצע כשעלה על מוקש בפעולות התגמול 1957. ואף צולם לעיתון כפצוע וכך גילתה משפחתו שנפצע, לא היו אז טלפונים.

סבא יוסף וסבתא פרידה נולדו להם ארבעה בנות אחד עשר נכדים ושני נינים.

תמונה 1

הזוית האישית

פרידה: המפגשים והסיפורים נתנו תחושה כאילו לחזור לעבר.

מילון

אשוויץ
מחנה הריכוז וההשמדה אַוּשְׁוִויץ שבדרום פולין היה הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ובו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים (91%), יותר מבכל אתר אחר במהלך המלחמה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את סבא פייביש הרג חייל נאצי באשוויץ“

הקשר הרב דורי