מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פנינה עולה לארץ ישראל

אני וסבתי נפגשים בבית שלה
סבתא פנינה כשהייתה תינוקת עם אמא שלה
ילדותה של סבתי

סבתא פנינה נולדה בעיראק בתאריך 4.9.1944 ועלתה לארץ ישראל בהיותה בת 5. היא אינה זוכרת את שנות ילדותה בעיראק. סבתי נקראה על שם דודתה מצד אביה בשם חנינה. בעת קליטת העלייה, האות ח' הושמטה ובמקומה הוסיפו פ', ולכן שמה כיום הוא פנינה. לסבתא פנינה יש שלושה אחים נוספים.

בארץ סבתא למדה בבית הספר היסודי "רמז" בכפר סבא, היא הייתה תלמידה טובה, חרוצה ומשקיעה ככל יכולתה בלימודים. סבתא אהבה ואוהבת עד היום את מלאכת היד. לכן, בשעות הפנאי היא עסקה במלאכת יד כגון: תפירה, ציור, מפות, רקמה וסריגה. שעות הפנאי שלה כללו גם משחקים עם חברים: מחניים, כדורגל, הקפות וקפיצות בחבל. כמו כן, סבתי הקדישה מזמנה לעזור בבית והצטרפה לתנועת הנוער "השומר הצעיר". כשלמדה בבית הספר התיכון "אוסישקין" סבתי גילתה עניין בספרים במגוון נושאים והמשיכה להיות תלמידה חרוצה ומשקיעה.

בילדותה, סבתי גרה בכפר סבא סמוך לגבול עם הערבים, והיא מספרת שהם סבלו מהתנכלויות וירי. אי לכך, משפחתם עברה להתגורר בפרדס כץ . סבתי נישאה לסבי יעקב ז"ל בגיל 18. סבתי הכירה את סבי עוד כשהיו שכנים בבגדד. סבתי מספרת שכאשר אמה התארחה אצל אימו של סבי לתה, סבי (כילד) היה מרביץ ומציק לה, והיו אומרים לו: "למה אתה מציק לה? אולי היא תהיה המזל שלך?". כך באמת היה.

סבתא פנינה היא אישה בעלת שמחת חיים, עליזות, אופטימיות והיא אוהבת לטייל בעולם ולנפוש, וכן היא אוהבת לגלות דברים חדשים ומרתקים כמו אומנות יד. סבתי היא אישה אדיבה והיא אוהבת שלווה, רוגע, ניהול אירועים וחיי חברה. בנוסף, סבתי אוהבת לנקות ולשמור על סדר ולשהות בחברת אנשים. כיום, סבתי עוסקת במלאכת יד: היא יוצרת שרשראות, צמידים, חרוזים ותכשיטים מיוחדים ויפים. סבתי מכינה עבודות אומנות מתוחכמות כגון: ציור על כדים, שיבוץ אבני פסיפס לתמונות וכדים, קישוט ועיטור צלחות ופסלים מיוחדים. בנוסף לכל זאת סבתי סורגת ותופרת בגדים, צעיפים וגרביים.

הזוית האישית

הנכד אביב: היה לי מאוד כיף לשמוע את הסיפור של סבתי. לפני זה לא ידעתי שהיה פעם כל כך קשה ושהיו הרבה סכנות. נהניתי מאוד להיפגש עם סבתי ולהכיר אותה יותר לעומק, המפגשים האלה גרמו לי לחוות חוויות שלעולם לא אשכח.

סבתא פנינה: המפגש עם נכדי שימח אותי מאוד. אני חושבת שהמפגשים שעשינו קירבו אותנו עוד יותר והיה לי פשוט כיף לספר את סיפור החיים שלי, ושמישהו יקשיב מההתחלה עד הסוף. בהחלט הייתי רוצה לעשות עוד מפגשים כאלה.

מילון

התנכּלויות
פגיעה באדם אחר מתוך כוונת זדון, לרוב מטינה או מעוינות; התעמרות

ציטוטים

”לחיות את החיים בשמחה וליהנות מכל רגע“

הקשר הרב דורי