מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא לבנה בהתיישבות העובדת

סבתא סבא וחלק מהנכדים
סבתא עם בן גוריון וחברים משדה בוקר
סבתא לבנה בקיבוץ שדה בוקר ומושב אורות

שמי נדב נגל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת זו תעדתי את סיפורה של סבתא לבנה מיכלוביץ. סבתי נולדה בתל אביב לבית משפחת פרנקל.

סבתא לבנה התגייסה לצה"ל בשנת 1955 לנח"ל – נוער חלוצי לוחם ושירתה בקיבוץ "שדה בוקר" בזמן שבן גוריון גר שם. התפקיד שלה היה רועת צאן. באותו הזמן  היו בשדה בוקר רק כמה צריפים. במשק עבדו בערך 15 חברים ועוד 10 עבדו בחוץ.

כשבן גוריון הגיע לגור במקום, השתפרו קצת התנאים. העבירו לשם קו מים, כך שסוף סוף היו שם מים זורמים, כשלפני כן העבירו לשם מים במיכלים על גבי משאיות, בזכות קו המים המשק התחיל להתפתח.

סבתא הייתה יוצאת בבוקר למרעה עם עוד חבר או חברה. הם לקחו איתם נשק בגלל שבאזור היו פדאיון (מחבלים שהסתננו לישראל). הם היו הולכים עד הוואדי למרעה וחוזרים כשירדה השמש. הם היו חולבים ביד את הכבשים גם לפני שיוצאים וגם אחרי שחזרו מהמרעה.

סבתא השתחררה  מהשירות הצבאי בשנת 1958. אחרי שסבתא חזרה לתל אביב היא עבדה בהנהלת חשבונות. אחרי כמה שנים סבתא הכירה את סבא שלי שהיה לו מפעל טקסטיל מול מקום העבודה שלה והם התחתנו בשנת 1962. בשנת 1967 נולדה אימא שלי מיכל. יש לה שני אחים יריב ושלומי שנולד מנישואים ראשונים של סבא.

אחרי שנולדה מיכל, אמי, הם עברו למושב אורות שליד קריית מלאכי ובאר טוביה. הם מכרו את הדירה שלהם, כדי שאפשר יהיה לקנות את המשק. במושב הם גידלו בהתחלה עגבניות ומכרו אותן ומההכנסות הם קנו בית להורים של סבא שלי.  בשנים שאח"כ הם גידלו פירות ופרחים .

סבא נפטר בנובמבר 2017.

סבתא בפנסיה מבקרת אותנו ואנחנו מתארחים אצלה במושב ופוגשים שם את בני הדודים שגרים גם במושב.

הזוית האישית

נדב נגל: נהניתי מאוד לראיין את סבתא שלי ולשמוע סיפורים.

מילון

"הזקן"
כינוי לבן גוריון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (בראשי תיבות: נח"ל) הוא מסגרת בצה"ל שבה קבוצות של תנועות וארגוני נוער מתגייסים יחד ושומרים על שלמותם[דרושה הבהרה] תוך שילוב בין משימה צבאית לבין חינוך בקהילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא הייתה יוצאת בבוקר למרעה עם עוד חבר או חברה“

הקשר הרב דורי