מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה בכר כדורגלן מקצועי

המפגש הראשון בקשר הרב דורי
תמונה מהמשחק הראשון בליגה המקצועית
מהילדות עד ימינו

רקע כללי

נולדתי בפתח תקווה, ויש לי שישה אחים, לאשתי קוראים חנה ואני אבא לארבעה ילדים: יפית, שמוליק, גליה ואייל. יש לי 11 נכדים ושתי נינות.

למדתי בבית ספר "עין גנים" ואחרי זה עברתי לבית ספר מקצועי "עמל" שבפתח תקווה. בגיל 10 התחלתי לשחק כדורגל שיחקתי גם בליגת העל ומשם זה התגלגל לזה שקיבלתי הצעה לשחק בליגה המקצוענית בארצות הברית! בהמשך הזמן התגייסתי לצבא והייתי נהג מפקד בבית נבאלא.

בלם קבוצת פתח תקווה

תמונה 1

 

איך הכרתי את סבתא?

קיבלתי את ההצעה ונסעתי על אנייה לארצות הברית, בדרך פגשתי אישה נחמדה ויפה שהייתה בדרך לצרפת ללמוד בלט ומשחק. היינו יחד שלושה ימים על האנייה והתאהבנו.

אני שיחקתי כדורגל בליגה המקצוענית בארצות הברית והיא הייתה שולחת לי מכתבים מצרפת, לאחר חצי שנה החלטנו ששנינו חוזרים לישראל ולאחר חודשיים התחתנו.

ביום חתונתנו

תמונה 2

 

אני ומשפחתי

אמא שלי נולדה בארצות הברית וההורים שלה שלחו אותה לטורקיה לכפר ששם הייתה לה משפחה ושם היא הכירה את אבא שלי. סבא שלי היה עשיר מאוד בכפר הייתה לו חווה והוא היה מגדל עיזים, כבשים ופרות. כל כמה ימים הוא היה נוסע לכפרים אחרים לגבות כסף עם עגלה וסוס, יום אחד הוא נסע ולקח לו המון זמן לחזור. פתאום אחים שלו רואים שהסוס והעגלה חוזרים לכפר לבד ואז התברר שרצחו את סבא שלי ולקחו לו את כל הכסף.

לאחר כמה זמן המצב של היהודים בטורקיה היה לא טוב אי אפשר היה לדבר בספרדית כדי שלא יגלו אותם. בעקבות המצב בטורקיה הם החליטו לעלות ארצה שילמו כסף רב למבריחים (הם ברחו דרך סוריה), אבא שלי ואמא שלי ברחו על חמורים בלילה, וביום הם התחבאו מהסורים. לאחר שלושה ימים הגיעו לקיבוץ כפר גלעדי, שם התגוררו במשך חצי שנה. אח של אבא שלי הגדול היה עשיר שברח שנתיים לפני אבא שלי אמר לו שיבואו לפתח תקווה שם ייתן להם בית, וכך אבא ואמא שלי הגיעו לפתח תקווה.

היינו שישה אחים וגרנו בדירה של חדר אחד, החיים לא היו קלים, בגיל ארבע סבא שלי מצד אבא שהיה עשיר נתן לנו שטח אדמה בפג'ה ושם בנינו את הבית שלנו וגדלנו בבית גדול ומרווח.

תמונה 3

 

הזוית האישית

נועה: היה לי מאוד מעניין להכין עם סבא שלי את הסיפור, כי למדתי המון דברים חדשים על המשפחה. אני מאוד שמחה שלא ויתרו על התכנית הזו  זה מאוד חשוב שהסיפורים לא ייעלמו ויוכלו לעבור לדורות הבאים.

סבא משה: אני מאושר מאוד שהייתה לי את ההזדמנות להיפגש עם הנכדה שלי נועה כל יום שלישי, לזכור ולספר על ילדותי ועל הוריי.

מילון

הברחה
הברחה היא הובלה סמויה של סחורות, אנשים וחיות שאסורה על פי חוק או על פי כללים אחרים, אדם שעוסק בהברחה נקרא מבריח.

בית נבאלא
בית נבאלא (בערבית: بيت نبالا; נקרא לעיתים בטעות בית נבאללה) היה כפר ערבי שהתקיים בשפלה והיה שייך לנפת רמלה. במלחמת העצמאות, במהלך מבצע דני, החליף היישוב ידיים ועל שטחיו הוקמו המושבים בית נחמיה וכפר טרומן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"פעולה היא המפתח הבסיסי לכל הצלחה"“

הקשר הרב דורי