מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נתן פיגין ממקימי מבוא חורון

טוביה ביננפלד עם סבא פיגין
סבא פיגין לפני בר המצווה ביוהנסבורג
העליה של סבא ומשפחתו לארץ ישראל

סבא פיגין מספר: "אמנם אני ב"ה כבר סבא לכמה נכדים מתוקים ונבונים, אולם אני לא מרגיש את עצמי מזקני מבוא-חורון. אין ספק שאני "מקנא" בזכות של קבוצת החלוצים להיות בין מקימי הישוב, ומצד שני מודה לה' "המכין מצעדי גבר" על ששם חלקי/חלקינו עמהם. העבודה שעשינו ביחד, טוביק ואני, הייתה לי חשוב המאוד, והסבה לי נחת מרובה. כשאני הייתי בגילו הסבים שלי כבר לא היו בחיים, לא סתם מופיע בגמרה: "רבי יוחנן נהג לקום בפני גויים זקנים, והסביר זאת בכך שהרבה הרפתקאות עברו עליהם". להבדיל, הסבים שלי היו יהודים גאים שהתמודדו עם המון אתגרים ולמרות כל הקשיים הם הצליחו להנחיל לדורות הבאים אהבה והערכה למסורת היהודית. היום כמעט בלתי אפשרי לנו לתאר לעצמינו איך בכלל (למרות כל הקשיים) הם כן הצליחו. לצערי לא זכיתי לשמוע מפיהם על חייהם לפני שהגיעו לדרום אפריקה, למי היה את הזמן (הלוקסוס שיש לנו היום) של ההזדמנות להעביר את קורות חיינו לנכדים. כמה אנחנו צריכים לכוון בתפילה כשאומרים את הפסוק בשמונה עשרי "גומל חסדים טובים", במה זכינו? אם יעקב (בכיר האבות) אמר: " קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ", אז ודאי שעלינו מוטל חובה אדירה של הכרת הטוב להורינו ולסבינו ז"ל, ופינו צריך להיות מלא שבח והודאה לה' יתברך."

הזוית האישית

הנכד טוביה המתעד: מאוד שמחתי על ההזדמנות לשבת עם סבי ולשמוע ממנו על איך הוא הגיע למושב מבוא חורון. בישוב החדש שבו ביחד עם סבתא רבקה הם הקימו את ביתם ואמי, ובמשך השנים שאר האחים שלה, נולדו. ביחד הם עבדו בכל מיני עבודות. סבתא רבקה הייתה אחת מהצוות שהכינו אוכל שעולי ברית המועצות קיבלו בשדה התעופה, היא גם הייתה מראשוני עובדי "מבושלת", בה מכינים אוכל למצעד החיים וגם לצה"ל. היום היא עובדת סוציאלית ברווחה בקריית ספר. סבי פיתח את ענף התאנים והיה בין ראשוני עובדי רפת החלב שהיום יש בה מעל 600 חולבות. ראיתי כמה זה היה חשוב לסבי שנכיר טובה לדורות הקודמים, אלו שבזכות תפילתם ומעשיהם הטובים איפשר לנו להגשים חלום של אלפיים שנות גלות ולזכות בלהפריח את עמק איילון שמובא בספר יהושע:" שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן".

מילון

אפריקאנס
אפריקאנס או אפריקנוס (Afrikaans) היא אחת השפות הרשמיות בדרום אפריקה ומשמשת בעיקר את האפריקאנרים (לבנים ממוצא הולנדי, גרמני וצרפתי) והצבעוניים (בני תערובת, צאצאי מתיישבים לבנים ובני שבטים אפריקאים וגזעים אחרים, כגון צאצאי מלזים שהובאו לדרום אפריקה). האפריקאנס התפתחה מההולנדית של המאה ה-17 אשר אליה השתרבבו מילים אנגליות, צרפתיות, אפריקניות ואפילו אסיאתיות. השפה שייכת למשפחת השפות ה"גרמאניות מערביות" ומזכירה מאוד הולנדית, ואף נחשבה לדיאלקט הולנדי. (ויקיפדיה)

מְבוֹא חוֹרוֹן
מְבוֹא חוֹרוֹן היא התנחלות שחלקה מושב שיתופי וחלקה מושב קהילתי, הנמצא בצפון עמק איילון על גבול השפלה והרי ירושלים, ממזרח למחלף לטרון. מקור שמה במקומה על הדרך ההיסטורית למעלֶה בית חורון, הנמצאת צפונית מזרחית ליישוב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ליהודי שעוזב את הארץ בה נולד יש רק יעד אחד אליו להגיע - לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי