מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נצר למשפחת דוד המלך והגאון מוילנה

קשר משפחתי עם הגאון מוילנה ודוד המלך
בצעירותי
חיי כילדה ושם המשפחה

שם המשפחה שלי הוא הוד לפני כן היה שמי הנדלסמן. כשהתחתנתי עם צבי הנדלסמן קיבלתי את שם משפחתו השם הוד עוברת בגלל עבודה במשרד  ממשלתי ואז מחויבים היו לשנות לשם עברי שם משפחתי לפני הנישואים היה ריבצקי זהו שם אבי שנולד בפולנייה שם אמי היה לרמן ממשפחת רבנים ידועה. אמי שרה לרמן קיבלה את השם ריבצקי אחרי נישואיה לאבי מאיר ריבצקי. משפחת אמי שרה לרמן היא ממשפחת רבנים ידועה שמכירה את השושלת מתוך כתובים שהגיעה עד שנת 1500 בהן מוזכרים הגאון מוילנה, הב"ך, הט"ז והשל"ה. שושלת הרבנים הזאת הייתה נפוצה בכל פולנייה עד השואה, סיפורים מהמשפחה היו על מגילת יוחסין שהגיעה עד דוד המלך לימים אבדה המגילה.

חיי וילדותי

אני לאה הוד לבית ריבצקי נולדתי בתל אביב בשנת 1936 כשהייתי בת 3 פרצה מלחמת העולם השנייה ואף אחד לא ידע על השואה הגדולה שמתחוללת באירופה. אני גיליתי על השואה רק שהיותי בתיכון וגם אז המבוגרים לא דיברו בנוכחות הילדים על הזוועות. בארץ היו אז האנגלים ולא הרשו לניצולי השואה להיכנס לארץ רק ב-1948 כאשר בן גוריון הכריז על הקמת המדינה היהודית נפתחו השערים והמוני פליטים החלו לעלות ארצה. אז הקימו את המעברות כדי לשכן את כולם, כי לא היו בתים מוכנים. אני כבר עברתי לתיכון. למדתי בבית הספר היסודי "כרמל".

בצעירותי

תמונה 1

בשנת הלימודים האחרונה פרצה מלחמת השחרור בן דודי ישראל לוינסקי נפל בכיבוש מצודת נבי יושע, הוא קבור בתל חי ליד האריה השואג בן דוד נוסף, חגי לרמן נפל בכיבוש הקסטל טמון בהר הרצל. לכן מלחמת השחרור הייתה מאוד משמעותית בחיי ולא רק בחיי האומה. בתיכון למדתי בעירוני א', שהיה אז בית ספר למצטיינים, המאורע החשוב ביותר שהיה בתיכון היה השלג שירד בתל אביב בשנה הראשונה ללימודים שהייתי בט'-חמישית. עברתי לסמינר, משם בצבא הייתי מורה חיילת והתחלתי ללמד בטבריה כל שנת הצבא, חזרתי לתל אביב, המשכתי ללמד, התחתנתי עם צבי הנדלסמן מהנדס חשמל, ונולדו לי 3 ילדים תמר, מיכל ודוב. המשכתי בעבודת הוראה לימדתי בבית ספר ארזים בנווה אביבים ובבית ספר רמת אביב ג' הייתי גם מורה מחליפה בניצנים איפה שלומדת נכדתי כיום, המשכתי ללמוד באוניברסיטה וקיבלתי תעודת ba בחברה ורוח אני ממשיכה ללכת לקורסים לשמוע הרצאות לטייל בארץ ובעולם ובעיקר אוהבת להיות עם הנכדים.

הזוית האישית

שירה: אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבתא שלי ולגלות עליה דברים שלא ידעתי קודם.

לאה: מאוד נהניתי מהקרבה עם הנכדה דיברנו על דברים שאף פעם לא דיברנו עליהם למרות שיש לי קשר מצוין עם הנכדה לא שוחחנו על העבר שלי אלא רק על דברי היומיום שלנו.

מילון

נצר
צאצא

ציטוטים

”"אין הנחתום מעיד על עיסתו"“

הקשר הרב דורי