מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נפטרה או נחטפה?

סבתא אורה והנכד יואב
סבתא אורה בגיל 9 בבית הספר
התעלומה הבלתי פתורה

נפטרה או נחטפה!?

שמי אורה מלכי בת להורי דינה ויצחק כהן. שמות אחיי הם: יעקב, שושנה, רבקה, אברהם, רותי, לאה, אורה (אני), יגאל, אמנון ותמר אחותי שנפטרה או נחטפה?

משפחתי הייתה מאד מלוכדת, למרות מספר הרב של הילדים היה תמיד מקום בבית להכנסת אורחים. תמיד היו אורחים בבית דודים ודודות סבא וסבתא ותמיד היה מקום לכולם.

שמי מלכי אורה בת שביעית במשפחה בת 10 נפשות. בהיותי בת 5 אמי ילדה תאומים בן ובת בשם אמנון ותמר. כעבור 8 ימים שהיו צריכים למול את אחי אמרו לאמי בבית החולים תשאירי את בתך בבית החולים כיוון שיש לך עוד 8 ילדים בבית ולאחר הברית תבואי לקחת את הבת. לאחר ברית  המילה, אמי הגיעה לקחת את בתה (אחותי) ואז הודיעו לה כי הבת נפטרה. זה היה בשנות ה-50 בתקופה שבה חטפו את ילדי תימן.

לצערי הרב לא נתנו הסבר מדויק להוריי מה באמת קרה האם אחותי התינוקת נפטרה או נחטפה? כנראה שבשנות ה-50 אי אפשר היה הרבה לשאול שאלות ואם שאלו שאלות, תשובות לא קיבלו. עד עצם היום הזה איננו יודעים מה באמת קרה… האם נחטפה או נפטרה?

אימי קיבלה 100 לירות מבן גוריון על כך שהיו לה 10 ילדים. ההורים שלי לצערי, נפטרו ואין לנו שום מידע מה באמת קרה אז… לגדל 9 ילדים לא היה קל באותה תקופה ולכן אנחנו האחים והאחיות עזרנו מאד לאימא בעבודות הבית. אבי היה סוחר עם שני אחיו עבד מאד קשה כמו שאומרים "מצאת החמה עד צאת הנשמה", לכן אנחנו הילדים היינו לעזר רב לאימא…

הנושא בעניין פרשת ילדי תימן היה בשנות ה-50, כאשר ילדים נעלמו ולא יודעים עד עצם היום הזה אם נפטרו או נחטפו. אף אדם בתקופה ההיא לא נתן הסבר להורים שילדם נפטר או נחטף, מה באמת קרה!? עד עצם היום הזה אף אחד לא יודע באמת מה קרה ובהקשר לזה יש היום את התכנית "אבודים".

הזוית האישית

חוויתנו הייתה כיפית וטובה ולמדנו אחד מהשני כל מיני דברים כגון: שמשפחתה של סבתא מנתה 10 ילדים וחטפו את אחות של סבתא אחרי שנולדה.

מילון

פרשת ילדי תימן
פרשת ילדי תימן היא פרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, כשני שלישים מהם מיהדות תימן, בין השנים 1948–1954. ברוב המקרים הילדים אושפזו במחנות עולים או בבתי חולים, להוריהם נאמר כי הם נפטרו ונקברו, אולם רבים מן ההורים ואחרים מפקפקים בכך וטוענים כי הילדים נלקחו מהם. במהלך השנים נתגלו מספר מקרים בהם הילדים המדוברים נלקחו לאימוץ ללא ידיעת ההורים. גם כמה אנשים מתוך המערכת, כמו רופאים ואחיות, אמרו כי הם חושדים שהילדים נלקחו ללא רשות.

ציטוטים

”הנושא בעניין פרשת ילדי תימן היה בשנות ה-50“

הקשר הרב דורי