מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניסים אמסלם – סיפור עלייה

סבי סנדק בברית המילה שלי
סבי וסבתי ביום חתונתם
סיפור העלייה של סבי

בחרתי להציג את סיפור העלייה לארץ ישראל של סבי, ניסים, מצד אימי, ממרוקו בשנת 1962. המבצע שבו עלה סבי נקרא מבצע "יכין" זהו מבצע שמטרתו הייתה להעלות יהודים ממרוקו לארץ ישראל בין השנים 1961-1964 שבמסגרתו עלו לארץ 80,000 יהודים באופן שאינו חוקי.

סבי ניסים, נולד במרוקו בשנת 1942 בעיר מידלת שבמרוקו. כנהוג באותה העת להעניק שם לתינוק סביב אותה תקופה/חג או אירוע כך גם  ניתן שמו של סבי ניסים. הוא נולד בחנוכה ועל כן, נקרא בשם ניסים. סבא שלי הוא הרביעי מבין שבעת אחיו שאף הם נולדו במרוקו. משפחתו של סבי הייתה משפחה מאוד מוכרת, מכובדת ואמידה. אביו של סבי עסק במסחר טייל והסתובב רבות ברחבי העולם.

בשנת 1955 כאשר חגגו לסבי בר מצווה, באותו היום ובאותו מעמד התחתן אחיו, דוד. במסיבה משותפת, הם חגגו את השמחה. מיד לאחר הולדת 2 בניו. זמן לא רב לאחר מכן התחתן אח נוסף, עמרם, ועלה לארץ. האח השלישי, משה, ברח ועלה לארץ והוא היה רק בן 16 עם עליית הנוער וביקש לא לספר להורים עד שיגיע לארץ.

בשנת 1962 עלה סבי יחד עם הוריו ואחיו הקטן. הם עלו באונייה דרך איטליה ומשם לארץ ישראל. הבחירה לעלות לארץ ישראל הייתה בחירה ללא כל התלבטות. יהודי מרוקו כל הזמן סיפרו להם ושכנעו אותם שכדאי להם לעלות לארץ ישראל. היהודים החלו לסבול באותה העת. המוסלמים החלו להתעלל בהם וניסו לחטוף את הבנות של המשפחה.

עם העלייה לארץ הדבר הראשון שהיה בו צורך הוא לחפש עבודה על מנת לפרנס את המשפחה. הוריו של סבא כבר היו מבוגרים מכדי לעבוד בעבודות קשות כמו בחקלאות, מפעלים או בניה, אילו האפשרויות היחידות שהוצעו באותה העת, וכל זאת על מנת להתפרנס לחיות בכבוד. הרי את כל הנכסים השאירו במרוקו. סבי עבד כטכנאי מכונות במפעל שם עבד שנים רבות עד פרישתו ויציאה לגמלאות.

ההחלטה לעלות לארץ ישראל היא ללא ספק, ללא חרטה התחושה שלעלות לארץ הייתה הגשמת חלום שהתממש.

כיום, סבי בן 78 גר באופקים, מזה 55 שנה מיום עלייתו לארץ ישראל.

הזוית האישית

סבא ניסים: מאחל לי שבזכות עבודת השורשים הסיפור שלו יסופר לדורות הבאים מאחל לי המון בהצלחה בלימודים רועי: אני מאחל לסבי שנמשיך לספר אחד לשני ואמשיך להקשיב ולתעד את הסיפורים לדורות הבאים מאחל לו אריכות ימים. אנו מאחלים אחד לשני בריאות ושמחת חיים

מילון

"מבצע יכין "
מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"הכל אפשרי אם רק רוצים"“

הקשר הרב דורי