מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי אחרי מלחמת השחרור בקיבוץ לוחמי הגטאות

מנור וסבא איציק
בקיבוץ לוחמי הגטאות
גרעין ההכשרה שהקים את קיבוץ לוחמי הגטאות, ילדות בקיבוץ, הגשמה והקמת משפחה

כאן נולדתי

נולדתי אחרי מלחמת השחרור בקיבוץ לוחמי הגטאות, לפני השלג הגדול.

בקיבוץ חיינו בלינה המשותפת ואהבתי לגור שם. היינו כיתה קטנה של שבעה ילדים. הקיבוץ שלנו היה קיבוץ צעיר וקטן שהיה מאוד מלוכד. התושבים, רובם בכולם, היו יוצאי מזרח אירופה, שהיו שארית הפלטה ממלחמת העולם השנייה, לילדים לא היו סבים או סבתות.

תמונה 1

הורי נולדו בפולין לאחר מלחמת העולם הראשונה, אירופה בין שתי מלחמות העולם הייתה מאוד סוערת מכל הבחינות, במזרח הקומוניסטים ברוסיה ובמערב הנאצים בגרמניה. הישוב היהודי הגדול ביותר היה בוורשה שם גדלה סבתא אלה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939, החלו יהודים רבים לחפש מקומות מקלט, כך נמלטה משפחתה לסיביר שברוסיה.

לאחר המלחמה החלו לחזור מערבה לאירופה ההרוסה. לאחר שהתבהרה תמונת המלחמה וההרס הגדול בכל מדינות אירופה החלה התארגנות של שארית הפליטה לעלייה לארץ ישראל להקמת מדינה עבור שארית הפליטה. עם התארגנות הקבוצות לקיבוצים צעירים של שארית הפליטה לצורך עליה לישראל נחסמו שערי הארץ על ידי המנדט הבריטי אשר שלט בארץ ישראל.

עם הגעתם לקיבוץ יגור התארגנה הקבוצה להכשרה על מנת להקים קיבוץ חדש, הקבוצה התארגנה בוולדהים (מושבה גרמנית של טמפלרים, ממוקמת היכן שנמצאת היום בית לחם הגלילית) שבעמק זבולון, הם הצטרפו לקבוצה של שארית הפליטה שהתארגנה להקמת קיבוץ חדש, שרובו ככולו הם פליטי השואה.

בקיבוץ לוחמי הגטאות הוקם מוזיאון לזכר השואה והגבורה, אשר מספר את סיפורה של יהדות מזרח אירופה, לפני מלחמת העולם השנייה, את מאורעות מלחמת העולם השנייה, סיפורי הגבורה בזמן המלחמה ואת הקמת מדינת ישראל ע"י שארית הפלטה והקמת קיבוץ לוחמי הגטאות. קיבוץ לוחמי הגטאות הוקם בשנת 1949, שם נולדתי גם כן בשנת 1949. הקיבוץ הוקם במקום ששכן עד שנת 48 כמחנה צבאי בריטי.

שירות צבאי

בשנת 1967 התגייסתי לחיל השריון ואחרי תקופת הכשרה של טנקיסט ושל מפקד טנק נשלחתי לקורס קצינים, באחד האימונים ברמת הגולן הרכב שלי עלה על מוקש, כתוצאה מהפציעה הפסדתי את הקורס עם כל החברים שלי והתבקשתי לעבור להשלמה חילית בחיל המודיעין בקורס קצינים ושירתתי כקצין מודיעין בחטיבה 188 ברמת הגולן, בשנת 1969-1970.

הקמת משפחה

לאחר שחרורי מהצבא, התחתנתי עם סבתא סמדר והחלתנו לממש את הציונות ולרדת לישוב ירוחם בדרום, שם הצטרפתי לעבודה בקריה למחקר גרעיני בדימונה. שם עבדתי עד מלחמת יום כיפור. במלחמת יום כיפור שירתי כקצין מודיעין בחטיבה 600, זו חטיבת השריון השנייה באוגדה של אריק שרון. לאחר מלחמת יום כיפור לא חזרתי לקריה, והצטרפנו למושב עולש להקים משק חקלאי.

במושב עולש נולדו בנותיי ורותם אמא של מנור היא הבת האמצעית שלנו.

כיום אני גר במושב עולש לאחר שיצאתי לפנסיה מעבודתי במועצה עמק חפר, ואני מגדל עשרים דונם רימונים להנאתי.

תמונה 2

 

סיפורו של חפץ

תמונה 3

החפץ שמופיע בתמונה הוא שעון של סבא שלי אשר קיבלתי מאמי למשמרת, זה הפריט האחרון שנשאר לאמי, סבתא אלה, לאחר המלחמה והתלאות שהיא עברה בסיביר ובדרכה לארץ ישראל.

הזוית האישית

מנור: אני נהניתי עם סבא מאד, בעיקר ביום העיון בבית התפוצות. היה לי כיף ללמוד ממנו ולכתוב איתו את העבר שלו.

סבא איציק: נהניתי מאד לבלות זמן עם הנכדה הגדולה שלי, אני מקווה שהיה לה מעניין.

מילון

קומוניזם
שיטה כלכלית חברתית בה כל מוצרי ההון כולל אמצעי ייצור נמצאים בבעלות משותפת תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי.

ציונות
תנועה לאומית יהודית התומכת בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

השלג הגדול
אירוע שלג שחל בתחילת ינואר 1950 והיה הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז תחילת המדידות (ב-1870), בו ירד שלב ברוב חלקי הארץ וגרם לנזקים רבים.

לינה משותפת
שיטת חינוך וגידול ילדים שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ עד שנות ה-80. ילדי הקיבוץ היו לומדים, אוכלים ואף ישנים יחד במבנים ייעודיים במנותק מהוריהם.

ציטוטים

”לאחר שחרורי מהצבא, התחתנתי עם סבתא סמדר והחלתנו לממש את הציונות ולרדת לישוב ירוחם בדרום“

הקשר הרב דורי