מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפי חנוך נוטקביץ

שלום כתה א'
קבלת פרס רפאל, על פרויקט, בשנת 1994
סיפר חייו של נוטקביץ' חנוך

סיפור חייו של נוטקביץ' חנוך

מתעד: רוני בנימינוב

נוטקביץ' חנוך, מקור השם של חנוך, הוא נקרא כך ע"ש סבו  אשר ניספה בשואה. לחנוך שני שמות חיבה חוינך וג'ינג'י.  שם המשפחה של חנוך הוא נוטקביץ', זהו השם המקורי ומשמעותו הוא "הבן של נתן"

חנוך נולד בישראל בקריית מוצקין, בשנת 1942, בתאריך 1942/8/20. הוא נולד בבית החולים שנקרא אז בית החולים "עזרא", בחיפה. חנוך בן שני במשפחתו לאחר מות אחותו הבכורה. לחנוך אח קטן אחד, אשר גר בארצות הברית ושמו נדב, נדב צעיר מחנוך ב-10 שנים. חנוך היה שובב בילדותו והוא טיפס על גדרות ונפל ושבר את רגלו. חנוך גר ברחוב התכלת  16 אשר כיום קוראים לו אחי אילת. מכיוון שבנו מעל הבית של חנוך דירות נוספות הבית השתנה מאז אך דירתו אינה השתנתה.

חנוך חווה לידה מחדש. הוא טבע בים, בחוף ליד ראש הנקרה. חנוך מספר: "נגמר לי האוויר בבלון וחבר שהיה אתיי סיפק לי אוויר". בפעם השנייה הייתי בדהב שבסיני צללתי לעומק 35 מטרים ומכיוון שצפיפות המים משתנה צללתי לעומק של 60 מטר בגלל תושייה שמצאתי.

חנוך בנערותו היה חבר בתנועת הנוער העובד והלומד בתחילה בקריית מוצקין וכשנסגר הסניף שם עבר חנוך לתנועת הנוער העובד והלומד בקריית חיים.

בגן הילדים

תמונה 1

בילדותי

תמונה 2

שעות הפנאי – תחביבים ומנהגי ילדות

בשנת 1961 חנוך היה בין מקימי אגודת הקקטוסים בישראל. במכללת רופין היה לחנוך 250 זנים של קקטוסים שהיו בחצר ביתו ברחוב אחי אילת. חנוך זוכר את כל שירי ארץ ישראל הישנים ושירי הפלמ"ח. בתנועת הנוער במסיבות ובבית בזמן האזנה לרדיו. חנוך נוהג לשיר את שירי ארץ ישראל והפלמח בחוג זמר באשכולות פיס ב קריית ביאליק. חנוך שיחק בכדורגל ברחוב, בסטנגה, בקלאס, בכדור הקפה וכדורשת. חנוך שיחק עם חבריו במשחקים הללו. לחנוך היה גם תחביב צלילה לעומק בעזרת בלוני נשימה. במהלך עבודתו היה לו תחביב הנקרא אומנות בפיצוץ.

בשנת 1996 עם פרישתו מרפאל למד צורפות בית ספר לאומנויות "ויצו" בחיפה.

מחזור מסוף כיתה א' בית הספר אחדות

תמונה 3

 

לימודים

חנוך היה בגנון של בלקה ברחוב התכלת בקריית מוצקין. אחר כך חנוך היה בארגון של אימהות עובדות במוצקין, אשר היה ברחוב השופטים (היום שדרות גושן) מול בית המגן. חנוך למד בבית ספר אחדות עד כיתה ח'. בגמר בית ספר עממי חנוך למד בבית ספר מקצועי בקריית חיים. קראו לו אינטרנציונל והוא למד בו 3 שנים.

מטיול בית הספר

תמונה 4

בגרות

האירוע הכי עצוב שקרה לחנוך בגיל ההתבגרות זה שחבריו נהרגו בתאונת רימון.

האירוע הכי משמח שקרה  לחנוך הוא זה שחנוך אהב לרקוד ריקודים סלונים והוא היה אשף בריקודים.

מפגש חברים מבית ספר יסודי לאחר 40 שנה

תמונה 5

חנוך נולד בישראל. הוריו היו ממקימי קריית מוצקין. הם עלו לארץ בשנת 1936. הם היו גרים ברחוב גרושקביץ 20 אחר כך עברו לרחוב הזבולוני 5 ואז הם קנו בית ברחוב אחי אילת 16.

חנוך התחתן בתאריך 13.10.1964 ונולדו לו שלושה ילדים. המשפחה של חנוך היא משפחה חילונית שאוהבת לטייל. חנוך חוגג את החגים בבית עם הילדים והנכדים שלו. לחנוך יש 9 נכדים ו-3 ילדים.

חנוך שירת בחיל האוויר. הוא היה אחראי למחלקת בטיחות והצלה. במילואים חנוך עשה הסבה מקצועית לחובשות והגיע להיות קצין ארגון רפואה ביחידה של משרד הביטחון. חנוך עבד במשרד הביטחון וכיום קוראים לזה רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה).

קבלת פרס רפאל, על פרויקט, בשנת 1994

תמונה 6

 

מפי תנוך

"כשהייתי בכיתה ח' בתנועות הנוער העובד, אהבנו לטייל ועשינו מסע מים תיכון לים כינרת, שנמשך שלושה ימים וישנו תחת כיפת השמים במקומות יפים.

בכיתה יא' עשינו מסע בנגב בין המכתשים, ממעלה עקרבים דרך מדבר צין, לרגלי שדה בוקר עד המכתש הגדול. שלושה ימים הליכה כל המסעות היו מתישים  מאוד וכמו כן למדנו על אורחות המדבר בחי והצומח.

מילה מיוחדת "ציונות". ההגדרה המילונית על פי הגדרת חנוך – אהבת ארץ, התנדבות, נתינה והתנדבות ולמצוא בכל דבר את היפה.

משפט מפתח: לדוגמא אם אני מטייל במדרחוב בתל אביב ובקרן רחוב יושב מקבץ נדבות אולי בן 95, כובעו מרופט ומלוכלך, המקטרון שהנו לובש מכוער מלוכלך וקרוע, כנ"ל מכנסיו, נעליו מרופטות. הוא מחזיק בידו קופסת נדבות, מלוכלכת מרוב השימוש, בידו מצלמה בשחור לבן. נעמד בזווית הנראית לי ומצלם. השאלה איזה תמונה תתקבל – יפה או מכוערת? לדעתי, תתקבל תמונה יפה, לא משנה איך נראה העולם, חשובה הזווית בה אני מסתכל!

הזוית האישית

רוני: אני נהניתי מאוד לעבוד עם חנוך ואיתי ואני מקווה שזו לא הפגישה האחרונה שלנו עם חנוך. אני מאחל לחנוך שחייו ימשיכו להיות מעניינים ופעילים ואריכות ימים.

איתי: הרגשתי כיף במהלך העבודה וגם הרגשתי שלמדתי יותר על חנוך.

חנוך: בהשתתפותי בתכנית הרגשתי סיפוק נפשי ועזרה לדור ההמשך.

"לחייך לברך ולהיות טוב לא עולה כסף עושה טוב לו וכל הסובבים אותו".

"אם מישהו כועס עליך, אנא חייך מאוזן לאוזן מכיוון שמה שעשיתי מתוך מחשבה מודעות ורצון ולכן לא משנה שהשני לא מסוגל לקבל את זה".

מילון

אידאולוגיה
תפיסת עולם, מערכת רעיונות, השקפות, עקרונות וכד'

ציטוטים

”"לחייך לברך ולהיות טוב לא עולה כסף עושה טוב לו וכל הסובבים אותו" מפי חנוך.“

הקשר הרב דורי