מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת שטורמן מאז ועד היום

חיים שטרומן ז"ל
חצר כנרת. צילום: גילי חסקין
גדולתם ופועלם של משפחתי

שמי אורי עמרני השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי מיכל. סבתא סיפרה לי על משפחתה משפחת שטורמן ופועלה המפואר לבניין ארץ ישראל.

סבתא מיכל נולדה בשנת 1946, בישראל בעיר חיפה. סבתי מיכל קשורה למשפחת שטרומן.

משפחת שטורמן

סבתא מיכל היא הסבתא האישית שלי וקשורה למשפחת שטורמן הידועה. משפחת שטורמן הוכרה בארץ כאחת מבין המשפחות שהשקיעו את כל מרצם עבור בנייתה של ארץ ישראל. משפחת שטורמן הגיעה לארץ מאוקראינה. הם היגיעו כחלוצים, מתנדבים ומטרתם היתה להגן על ארץ ישראל.

בהגיעם ארצה הם הקימו קיבוצים ומושבים רבים כגון: כנרת, דגניה, עין חרוד, מרחביה ומעוז חיים. מעוז חיים נקראת על שם חיים שטורמן שנהרג ממוקש בדרכו להקים יישוב נוסף סמוך לבית שאן.

חיים שטורמן (ויקיפדיה)

תמונה 1

"שטורמן נהרג עם שני חבריו, אהרן אטקין מגבע וד"ר דוד מוסינזון מעפולה, בעת ששימש כאחראי הביטחון של קיבוצו עין חרוד כשרכבו עלה על מוקש. בנו משה, נהרג במלחמת העצמאות. נכדו חיים, (שנקרא על שמו) נהרג בפשיטה על האי גרין. נכד נוסף, אמיר ברין, נהרג במלחמת ההתשה.  שמם של שטורמן וחבריו מונצח במספר מקומות בעמק יזרעאל ובסביבתו. הגן הלאומי, גן השלושה, הוא הסח'נה, נקרא על שמם. כן נקראים על שמו קיבוץ מעוז חיים (שלפני נפילתו נקרא "קיבוץ מעוז"), המוזיאון האזורי של עמק יזרעאל, "בית שטורמן" בעין חרוד, שנוסד ב-1941, וגן ציבורי בעפולה, מול התחנה המרכזית, הנקרא "כיכר דוד" על שם דוד מוסינזון".

בעין חרוד הוקם מוזיאון לזכרם והוא פתוח לקהל הרחב. במוזיאון ניתן ללמוד על שוללת משפחת שטורמן. במשפחת שטורמן נפלו חיילים רבים בדרכם להגן על ארץ ישראל, ביניהם רן פקר שהיה בן דוד של סבתא שלי, ואילן אח של סבתא שגם הוא שירת כטייס. אימי אילנית קרויה על שמו של אילן אח של סבתא.

בעקבות פועלה הרב של משפחת שטורמן, הוזכרה המשפחה בחוברות ובספרים שונים כגון: אנשי בזלת. במשפחת שטורמן יצאו מפורסמים רבים כמו: מרים שטורמן שהמציאה את ריקודי העם בארץ ישראל ויהושע ברשדסקי שהיה כדורגלן בנבחרת ישראל ונשלח לארצות רבות להוכיח את יכולתיו במשחק. כמו כן אביאל ברוש היה אחד מבכירי רפאל ואחד ממקימי טיל החץ. לזכרו של אביאל הוקמה מעבדה בפקולטה לאווירונוטיקה וחלל בטכניון.

הזוית האישית

עוד על משפחת שטורמן ניתן לקרוא בקישור לאתר של גילי חסקין

ההגדה לבית שטורמן

מילון

שטרומן - הנצחה
שמם של שטורמן וחבריו מונצח במספר מקומות בעמק יזרעאל ובסביבתו. הגן הלאומי, גן השלושה, הוא הסח'נה, נקרא על שמם. כן נקראים על שמו קיבוץ מעוז חיים (שלפני נפילתו נקרא "קיבוץ מעוז"), המוזיאון האזורי של עמק יזרעאל, "בית שטורמן" בעין חרוד, שנוסד ב-1941, וגן ציבורי בעפולה, מול התחנה המרכזית, הנקרא "כיכר דוד" על שם דוד מוסינזון.

ציטוטים

”במשפחת שטורמן יצאו מפורסמים רבים כמו: מרים שטורמן, יהושע ברשדסקי ועוד רבים“

הקשר הרב דורי