מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה לוחמת ומצילת חיים

יעל ודוד בחדר מחשבים
מתעדים יחדיו סיפורי מורשת
השרות הצבאי - ציון לשבח על הצלת חיים

נולדתי בחיפה בשנת 1931, למשפחת וכטל, להוריי ראובן ופלה וכטל.
 
אבי היה פקיד בבית החרושת "נשר" ואמי הייתה ספרית, חיינו בשכונת "נשר" בצריפים חיינו בצנעה בתקופה "כשבגרוש היה חור" והיינו מאוד מאושרים ואחר כך עברנו לחיפה.
 
ברצוני לספר על שירותי הצבאי, התגייסתי בגיל שבע עשרה וחצי, למרות שבאותה תקופה לא אישרו אלא עם חתימת ההורים. הוריי לא רצו אבל הייתי נחוש בדעתי…. התגייסתי לגדוד "חיל רגלים21 ".את החוויה העיקרית שלי עברתי בגדוד 23 . עם גיוסי  קיבלתי דרגה של  רב"ט , כי עברתי ב"הגנה" קורס מ"כ. הייתי הרב"ט הצעיר ביותר בצה"ל.
 
ציון לשבח על הצלת חיים
היינו על גדות הירדן ליד קיבוץ חולתה, ביציאה של הירדן מאגם החולה, התמקמנו בחורשת האקליפטוס הפלוגה המסייעת.  באחד הימים, לאור היום, הוצבנו בקו ההגנה בירדן ביציאה מאגם החולה. לפתע ראינו כי אנשי פלוגה ג' בורחים ורצים בבהלה, מהמוצב הסורי שנכבש על ידם. הסורים כבשו את המוצב בחזרה ולכן פלוגה ג' נסוגה לכיוון הפלוגה שלנו. הסורים ירו ללא רחמים. ראיתי שיש הרבה פצועים בגדה השנייה של הירדן. הירדן היה ברוחב של כעשרה מטרים. הורדתי את הציוד מעליי ועם הבגדים והנעליים בלי לחשוב פעמים קפצתי לירדן שחיתי לגדה השנייה ואספתי פצוע מכוחותינו והבאתי אותו בשחייה, אני לא זוכר איך הוא נראה אבל אני זוכר שהדרך חזרה הייתה ארוכה….העברתי אותו  לצד שלנו קיבלתי ציון לשבח על הצלת חיים ממפקד הגדוד. המפקד הגיע לגדוד וסיפר על המקרה.  מעשה גבורתי פורסם בעלון הגדודי.
 
תמונה 1
 
באותה תקופה היו מקרים רבים של אחוות לוחמים והצלת חיים. אני שמח, שהייתה לי הזדמנות להיות חלק מחוויה זו. היה לי חשוב, בכל מחיר לנסות להציל את חבריי.
 
לאחר השירות הצבאי חזרתי לחיפה והתחלתי לעבוד כנהג אוטובוס לתיירים בחברת "מאיה" של תיירים שמגיעים מארצות שונות, הודות לעבודתי כנהג אוטובוס זכיתי להכיר את הארץ וליהנות מנופיה. בעיקר התחבבתי על תיירים מהולנד אהבתי להסיע אותם והביקוש של קבוצות הולנדיות שאסיע היה גדול. בנוסף היו גם קבוצת מארה"ב  וגרמניה ועוד…  
 
ברצוני להנציח ולספר את סיפורו של אחי לפני מלחמת השחרור. היה חשש שמדינות ערב יפלשו לארץ לכן החליטה הנהגת הפלמ"ח לפוצץ את כל הגשרים המובילים ממדינות ערב לארץ. עלה בגורלו של אחי לפוצץ את אחד הגשרים מעל הירדן ( גשר שייח חוסן ) כל  הסיפור מופיע בספר הפלמ"ח. אחי עלה על הגשר עם טנדר עמוס חומר נפץ. החבלן שהיה אתו הדליק את חומר הנפץ הבחור השני ברח על הגשר חזרה והירדנים הרגו אותו ואחי קפץ לירדן וברח בצורה זו ונישאר בחיים והיה פצוע בכל חלקי גופו. אחי ואני לחמנו במלחמות ישראל ועשינו ככל יכולתנו להשיג מטרות צבאיות ולשמור על חיי האדם ואף להציל אותם במידת הצורך.
 
העשרה
"גשר שייח' חוסיין (או גשר מעוז) הינו גשר הרוס על נהר הירדן, בעמק בית שאן ליד הקיבוץ מעוז חיים ומכאן שמו בעברית. לכל אורך ההיסטוריה שימש הגשר כנתיב תנועה חשוב אל תוך ארץ ישראל…ב־16 ביוני 1946 פוצצו לוחמי הפלמ"ח מהגדוד הראשון בפיקוד ברוך אקסלרוד את הגשר במהלך מבצע ליל הגשרים". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

ההגנה
הארגון הצבאי הגדול של היישוב היהודי בארץ ישראל

גשר שייח' חוסיין
גשר שייח' חוסיין (או גשר מעוז) הינו גשר הרוס על נהר הירדן, בעמק בית שאן ליד הקיבוץ מעוז חיים ומכאן שמו בעברית. לכל אורך ההיסטוריה שימש הגשר כנתיב תנועה חשוב אל תוך ארץ ישראל...ב־16 ביוני 1946 פוצצו לוחמי הפלמ"ח מהגדוד הראשון בפיקוד ברוך אקסלרוד את הגשר במהלך מבצע ליל הגשרים.

ציטוטים

”אחי ואני לחמנו במלחמות ישראל השתדלנו להשיג מטרות צבאיות ולשמור על חיי האדם ולהצילם “

”רבו המקרים של אחוות לוחמים והצלת חיים, אני שמח שהייתה לי הזדמנות להיות חלק מזה“

הקשר הרב דורי