מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לחיים בארץ

סבא צביקה והנכד מורן
סבא צביקה בן 13
בשלב מאוחר יותר של המלחמה עברתי עם הכוחות לצד המצרי של תעלת סואץ

סבא נולד בפולין ב 1953 בבית חולים הצבאי בשצצין. שמו בפולין היה הנריק על שם סבא שלו בארץ ההורים שלו שינו את שמו לצביקה. סבא עלה לארץ בגיל מאוד צעיר לכן אין לו הרבה זיכרונות מהבית בפולין. לעומת זאת הוא כן זוכר עד היום קצת מהשפה הפולנית.

סבא עלה לארץ ישראל בשנת 1957 עם הוריו ושני אחיו, הדרך ארכה כשבועיים, ברכבות מפולין עד איטליה ואז באניה לארץ, את יום הולדתו הרביעי חגג על האנייה כשמרחוק ראו את חיפה.

המקום הראשון שסבא הגיע אליו אחרי העליה היה המעברה בטבריה. אחרי מספר חודשים הוא עבר למעברה בקריית בנימין ומשם לקריית אתא שבה עבר את כל ילדותו. בתקופה הראשונה של אחרי המלחמה בפולין היהודים היו נרדפים ושנואים. הרבה יהודים וגם משפחתו של סבא הסתירו את יהדותם, במיוחד הילדים שחששו מפגיעה בבית הספר.

אמנם סבא היה קטן מידי אבל אחיו הגדולים לא ידעו שהם יהודים ואפילו השתתפו ברדיפת הילדים היהודים האחרים וקראו לעברם קריאות גנאי ואף ניסו לפגוע בהם.

תמונה 1
סבא צביקה בן 13

שבועיים לפני העליה לארץ, סבא ואחיו לא הלכו יותר לבתי הספר והגנים כדי לשמור על העליה בסוד ולמנוע פגיעה בהם. כשנודע להם שהם יהודים ועולים לארץ הם כל כך הופתעו ושאלו את ההורים האם גם הם "יהודים מלוכלכים". היחידה שידעה שסבא ומשפחתו עוזבים את פולין הייתה המחנכת בבית הספר והיא באה להיפרד מהם לפני העזיבה.

סבא מספר

"התקופה הראשונה בארץ הייתה מאוד קשה, לא היינו רגילים לחום בארץ, ולתנאי המגורים הקשים במעברה, שרותים ומקלחות בחוץ והנחשים שהיו במעברה. לאחר מספר שנים עברנו למגוריי קבע בקריית אתא (במקור כפר אתא), בקריית אתא עברתי את כלל ילדותי עד הגיוס לצה"ל.

תמונה 2
הוריי רעיה וברק, משמאל אחי הבכור אלי, אני, צביקה, באמצע ומימין אחי זאב

צבא

באוגוסט 1971 התגייסתי לגולני, אולם לאחר 3 חדשים עברתי לחיל הקשר והוכשרתי כאלחוטן. לאחר סיום ההכשרה הוצבתי בגדוד שריון בסיני שבו שרתתי עד השחרור. יחידות השריון בסיני התחלפו בתחזוקת קו תעלת סואץ בכל שלושה חודשים, כלומר 3 חודשים שהיה מבצעית על קו התעלה ו-3 חודשים של מנוחה, התארגנות ואמונים במרכז סיני.

מלחמת יום כפור פרצה יום לפני המעבר לתחזוקת קו התעלה. ביום כיפור (שבת) 6 לאוקטובר, מפקד הגדוד כנס את כל החיילים (דבר שלא היה מקובל ליום כפור) לשיחה. במהלך השיחה שמענו וראינו מטוסים של הצבא המצרי מנסים להפציץ שדה תעופה שהיה קרוב אלינו. כאן בעצם החלה מלחמת יום כפור שהייתה מבחינתי אחד האירועים המשפיעים בחיי.

בשלב מאוחר יותר של המלחמה עברתי עם הכוחות לצד המצרי של תעלת סואץ, באירוע מרגש פגשתי את אחי הבכור בק"מ ה101, לא אני ולא לא אחי ידענו שאנחנו נמצאים באותו אזור. במהלך המלחמה אבדתי חברים רבים ורבים אחרים נפצעו.

הקמת משפחה

להורים שלי היו חברים מצרפת שגרו לידם בפולין והם באו לבקר אותי ומשפחתי בארץ יחד ואיתם הגיע הבת שלהם שלימים הפכה להיות אשתי.

לאחר הביקור הם חזרו לצרפת אבל הקשר נישמר במכתבים וטלפונים. בתום השירות הצבאי התחלתי לחסוך כסף כדי לטייל באירופה עם חברתי. לאחר תקופה מסוימת נסעתי לפריז שבצרפת ומשם יחד עם חברתי יצאנו לטיול באירופה. לאחר הטיול נשארתי בצרפת והתחתנתי עם בת זוגתי והתחלתי לבנות את חיי ומשפחתי בצרפת.

בשנת 1978 נולדה מלני (אמא של מורן) ובשנת 1981 נולד אחיה אלכס. בשנת 1982 סבא ניפרד מסבתא וחזר לארץ וכ-7 שנים מאוחר יותר התחתנתי בשנית ונולדו לי שלושה ילדים מקסימים."

הזוית האישית

הנכד מורן: נהניתי עם סבא במפגשים וגיליתי על סבא דברים שאמא שלי אפילו לא ידעה.

סבא צבי: התרגשתי מאוד לספר את סיפור חיי לנכדי המקסים מורן. אני מאחל לו הרבה אושר ואהבה בחייו ושימשיך להיות ילד מקסים כמו שהוא.

מילון

שצצין
עיר בפולין שבה סבא נולד

ציטוטים

”הרבה יהודים וגם משפחתו של סבא הסתירו את יהדותם, במיוחד הילדים שחששו מפגיעה  בבית הספר.“

הקשר הרב דורי