מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגש עם מאיר דיזנגוף

אשר הלפרין והתלמידה ניצן
אשר כתלמיד
היכרותי הראשונה עם ראש העיר של תל אביב ועוד

אבי, משה הלפרין  היגיע ארצה בשנת 1914 מקישינב רוסיה (היום מולדביה) העיר בה אירעו פרעות ביהודים בשנים 1903-1904, עליהם כתב ביאליק את היצירה הגדולה שלו.

בשנת 1917 גרשו התורכים את כל הנתינים הרוסים למצרים ואת אבי גרשו לאלכסנדריה שבמצרים. לאחר מלחמת העולם הראשונה, חזר אבי לאירופה שם פגש את אמי ונשא אותה לאישה. הוא הכניס תנאי לכתובה שהם חייבים לעלות לארץ ישראל. הם עלו ארצה בשנים 1924-1925. אני, אשר נולדתי בשנת 1925. הורי הגיעו לתל אביב. גרנו במקומות שונים. כשהייתי בן שנתיים או שנתיים וחצי חוויתי אירוע מיוחד:

 וזה סיפור המעשה:

כידוע, אספות עם התקיימו בכיכר מוגרבי ומנהיגי הישוב היו יושבים על הגג מעל לכניסה לקולנוע מוגרבי. יום אחד אמי לקחה אותי לאסיפת עם בכיכר מוגרבי. מאחר שהיא הייתה מרותקת לנאומי המרצים נעלם "התכשיט" בן השנתיים. אמא נבהלה ומיהרה לחפש אותי. ובעודה דואגת מפחד, היא מסתכלת למעלה ורואה על ברכי מאיר דיזנגוף ראש העיר, יושב ילד קטן ומוכר ואהוב. כך פגשתי לראשונה את ראש העיר שלי, מאיר דיזנגוף.

הזיכרון הראשון שלי הוא מביתנו ברחוב פינסקר 5. גרנו בדירה בת שלושה חדרים. בדירה הזו יחד עמנו, גרו שלוש משפחות. כל שלוש המשפחות השתמשו במטבח אחד. בחדר שירותים אחד. לפי זכרוני חיינו בשלום תוך התחשבות של אחד בצרכי השני. אם נוסיף שלפחות חלק מהדיירים באו ממשפחות בעלי אמצעים רבים מאירופה ניתן להעריך את זאת עוד יותר…

לאחר סיום בית הספר התיכון גויסו כל הבוגרים או לצבא הבריטי או לבריגדה היהודית. מי לפלמ"ח ומי לנוטרות. משיקולים שונים בחרתי בנוטרות והתגייסתי למשטרת היישובים העבריים בגדוד העליון בכפר גלעדי. גם השירות במשטרת היישובים העבריים למרות שהייתה תחת פיקודו של סמל בריטי הייתה למעשה שרות במסגרת ההגנה. נוסף לשמירה עסקנו גם באימונים ללא ידיעת הסמל הבריטי. כמו כן היינו שותפים להעלאת יהודים שבאו ברגל מסוריה ובמיוחד מלבנון.

עם האישה ושתי הבנות הגדולות, 1964
תמונה 1
תמונה 2
תיעוד סיפורו של אלחנן אבידור שתועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי במרכז ידי"ד: 
תמונה 3
תמונה 4

הזוית האישית

סיפורו של אשר, תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית תלפיות בתל אביב בשנת תשס"ח, 2008. הסיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

 אשר הלפרין והתלמידה ניצן אנגלרד

תמונה 5

מילון

נוטרות
וטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית החל ממאורעות 1939-1936 ועד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים. אנשי הכוחות נחשבו כ"שוטרים מוספים", דהיינו, אנשי כוח עזר למשטרה הבריטית, ששיתפה אותם עקב מחסור בכוח אדם וחשיבה שהדבר יביא ליותר שקט בארץ. למעשה, פיקד עליהם ארגון ההגנה, שניצל את הכוחות ואת נשקם לפעילויותיו השונות בהגנה ובהתיישבות.

ציטוטים

”כך פגשתי לראשונה את ראש העיר שלי, מאיר דיזנגוף“

הקשר הרב דורי