מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעבר לחלון הזכוכית

היינו בארה"ב והיה שם נוף יפה והצטלמנו.
כל המשפחה שלי ביחד עם סבא וסבתא שלי.
האיש עם מקלט הרדיו

קשר רב דורי תמר אילון, פנחס וחנה זיו

סיפור לידתה של אמא שלי מיכל אילון (זיו).

השנה 1973 ננה ופיצי (הכינויים של סבתא וסבא שלי), זוג צעיר, נשואים כבר כמה שנים. החודש הוא חודש ספטמבר והלידה צפויה להיות בתחילת אוקטובר. בשבוע האחרון של ספטמבר 1973 ננה אומרת שיש לה צירים וסבא לוקח אותה לבית החולים תל השומר. ננה ממתינה ללידה ודבר אינו קורא במשך 24 שעות, ננה וסבא חוזרים לביתם.

עובר שבוע ושוב ננה מבקשת ללכת לבית החולים והסיפור חוזר על עצמו ושוב שולחים אותה הביתה. ביום שישי, החמישי לאוקטובר 1973, ערב יום כיפור ננה מרגישה צירים חזקים. פיצי לוקח את ננה לבית החולים. באותה תקופה אסור היה לאבא להיכנס לחדר הלידה כדי להיות עם היולדת. סבא מתייעץ עם הרופא האם להישאר בבית החולים והרופא אומר לו: "סע הביתה ונודיע לך שתתקרב שעת הלידה ואז תחזור".

סבא נוסע הביתה, הרחובות נעשים שקטים, ערב יום כיפור נכנס, אין איש ברחוב, שקט מוחלט משתרר. סבא מחכה עד השעה עשר בלילה והולך לישון בתקווה שיקבל צלצול טלפון שמודיע לו שהלידה מתקרבת ועליו להגיע לבית החולים. בשעה חמש לפנות בוקר הטלפון מצלצל. מהצד השני של קו הטלפון נשמע קולו של הרופא שאומר "מזל טוב נולדה לך בת".

סבא היה מבולבל לגמרי וחשב לעצמו "מה אני עושה עכשיו איך אגיע לבית החולים, הרי יום כיפור ואף אחד לא נוסע". סבא מחליט ללכת ברגל, מרחק של כמה קילומטרים, כשעה הליכה. סבא מגיע לצומת תל השומר (צומת ראשית במרחק לא רב מבית החולים) ורואה לתדהמתו חיילים רבים עומדים בצומת במדים ממתינים בתחנת ההסעה לחיילים. סבא ניגש אל אחד החיילים ושואל אותו "מה קורה, יום כיפור היום, מה אתם עושים כאן?" והחייל עונה לו "זה גיוס חירום, בערב עומדת לפרוץ מלחמה עם מצריים". סבא נחרד, מתחיל לרוץ לכיוון בית החולים. סבא מגיע לבית החולים וממתין לראות את ננה ואולי להצליח לראות את בתו החדשה שרק נולדה.

סבא מספר שהמתין עד השעה שתיים אחר הצהריים כשלפתע נשמע אזעקה עולה ויורדת מבשרת רעות. מישהו שנמצא ליד סבא פותח מקלט רדיו ושומע את הקריין מודיע:  "כוחות מצריים עברו את התעלה וכוחותינו נמצאים בקרב".

בהמשך מושמעות סיסמאות מוזרות שהן מילות קוד לחיילים להצטרך ליחידותיהן. סבא שומע את סיסמת היחידה שלו ומבקש מהאחות לראות מיד את ננה (היולדת) ואת בתו שרק נולדה. האחות לוקחת את סבא למסדרון עם חלונות זכוכית, וסבא רואה את ננה ואת אמא שלי התינוקת מאחורי הזכוכית. אי אפשר לשמוע כלום הזכוכית אטומה. סבא וננה מדברים בתנועות שפתיים וידיים ונפרדים.

הנכדים עם סבא וסבתא

תמונה 1

קישור לקובץ הסיפור שלנו

הזוית האישית

תמר אילון: היה לנו מאוד כיף לכתוב את הסיפור, אני נהנתי מאוד לגלות סיפורים על ילדותה של אימי. סבא וסבתא שלי מאוד נהנו להיזכר בכל הפרטים הקטנים של הסיפורים והיה לנו מאוד מאוד כיף ביחד.

אהבתי במיוחד את סיפור לידתה של אימי: שנולדתה ממש עם פרוץ מלחמת יום כיפור, סבא הספיק לראות אותה מעבר לחלון הזכוכית והצטרף מייד לחבריו הלוחמים במילואים.

"בשעה חמש לפנות בוקר הטלפון מצלצל. מהצד השני של קו הטלפון נשמע קולו של הרופא שאומר "מזל טוב נולדה לך בת".

מילון

גיוס חירום
גיוס חירום הוא גיוס למלחמה לכל החיילים בהתראה ממש קצרה.

ציטוטים

”נשמע קולו של הרופא שאומר "מזל טוב נולדה לך בת". “

הקשר הרב דורי