מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסורת קולינרית במשפחתנו

עם נכדתי היקרה
בסיור המשותף בבית התפוצות
סבתא מספרת על מסורת הכנת הקובה בורגול במשפחה

המאכל הנבחר – קובה צהובה

שמי, אביבה שושני לבית משפחת סוהם, זה היה שמי לפני נשואי. נולדתי בשנת 1942, בעיראק בעיר בגדאד. עליתי לארץ עם משפחתי בשנת 1950, הייתי אז ילדה בת שמונה. זו הייתה השנה של העלייה הגדולה מעיראק שנקראה מבצע עזרא ונחמיה, או נקרא גם מבצע בבל בו הועלו  יהודי עיראק לישראל, בשנות ה-50.

השנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם מיה, נכדתי היקרה. במפגשים סיפרתי לה את זיכרונות הילדות שלי. בחרתי לתעד את סיפורי על המאכלים המסורתיים במשפחתנו, שהם גם המאכלים המסורתיים של העדה העיראקית. מורשת מעיראק, שממשיכים גם היום לשמור עליה בארץ.

 אני ומייה, נכדתי, במפגש הקשר הרב דורי בבית הספר

תמונה 1

כאשר הגענו למעברה, לא היו מקומות מיוחדים לקניות, לא היה מספיק מזון, זו הייתה תקופת הצנע בארץ. חילקו לנו תלושים וקיבלנו מזון בהקצבה לכל משפחה. בשר ועוף היה מועט וניתן בעיקר לילדים, אז אימא שלי דאגה שנהיה שבעים ועם מעט השר שהיה אז הכינה את הקובה. יש כמה סוגים של קובה: קובה סולת, קובה בורגול, קובה בורגול מטוגנת ועוד. אנחנו אכלנו קובה בורגול מבושלת. את הסולת והבורגול רכשנו בתלושים במכולת, זו הייתה מכולת קטנה מאוד, היה בה רק את הדברים השימושיים והבסיסים ביותר: כמו סוכר, קמח, לחם, שמן ועוד. את  המתכון להכנצ הקובה מדתי מאמי. אמי למדה להכין אותו עוד בעיראק, מאימא שלה, וכן הלאה דורות רבים. הקובה עבורנו העיראקים, זה מאכל מסורתי, כמו שבישראל אוכלים את הפלאפל.

אני שמחה לשתף את הקוראים במתכון הקובה אולו למדתי מאמי

המתכון להכנת קובה: חצי קג' בורגול, חצי קג' סולת, כוס וחצי קמח, כפית מלח, 2-3 כפות שמן, מים לפי הצורך, כשתי כוסות.

למלית: קג' בשר טחון, 4-5 בצלים קצוצים דק, חצי צרור פטרוזיליה קצוצה, כפית מלח, חצי כפית פלפל שחור, חצי כפית בהרט.

אופן ההכנה: משרים את הבורגול שעה קודם, לאחר מכן לסנן את הבורגול מהמים, להוסיף את הסולת, הקמח, המלח והשמן. ללוש עד לקבל בצק אחיד. לתת לבצק שנוצר מנוחה של כשעה. לערבב את כל חומרי המלית לעיסה אחידה. לאחר שעה, לקחת כדור מבצק הבורגול, להניח בכף היד ליצור גומה, ובתוכה שמים את המלית כדור הבשר, סוגרים את הבצק על הבשר ומגלגלים לעיגול יפה ומדוייק. חוזרים על הפעולה עד שנגמרת הבלילה. לאחר מכן מרתיחים סירים עם מים רותחים עם טיפונת כורכום על מנת שהקובה תהיה צהובה, מכניסים בזהירות את כל הקובות שהכנו, למים הרותחים למשך 10- 15 דק'. אפשר  להכין את הקובות גם עם מרק: מכינים את המרק כאשר המרק  רותח מכניסים את הקובות למרק למשך 10 דק'  עד רבע שעה.

הזוית האישית

מייה שושני: השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי אביבה. מאוד נהניתי ובמיוחד מהסיור שהיה לנו בבית התפוצות.

אני וסבתא בסיור המשותף בבית התפוצות – בשעת יצירה

תמונה 2

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני.

קולינריה
קולינריה היא אמנות הבישול והאכילה, המהווה תת-תחום בגסטרונומיה. הקולינריה החלה את דרכה כאשר אכילה חדלה להיות צורך הישרדותי בלבד והפכה מקור להנאה. בניגוד לאכילה הישרדותית, ששמה דגש על צרכים תזונתיים, הקולינריה שמה דגש על טעם, מראה וריח. (ויקיפדיה)

קובה
קוּבַּה (בערבית: كُبَّة, תעתיק מדויק: כֻּבַּה – משמעה "כדור") היא כינוי לכופתה ממולאת, נפוץ בעיקר בסוריה ובעיראק. הקובה יכולה להיות מבושלת או מטוגנת. המעטפת החיצונית שלה עשויה מבורגול עם סולת, קמח, אורז או תפוחי אדמה. המילוי מורכב לרוב מבשר בקר או כבש, מעורבב עם בצל ותבלינים (פלפל שחור, מלח וכו'). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היינו ביחד בסיור בבית התפוצות.“

הקשר הרב דורי