מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהל בחברה-מוטורולה ישראל

נכדתי ואני
בניין מוטורולה שבו עבדתי
"Motorola solution"

מנהל בחברה "מוטורולה ישראל

היסטוריה

בשנת 1960, התקבלתי לעבודה בחברת "משה בסין". חברה שעסקה בתקשורת ובאלקטרוניקה ומנתה שלושה עובדים. אני הייתי העובד הרביעי.
תמונה 1

מנהל החברה של "משה בסין"

מקום העבודה של החברה היה ברחוב פיירברג 6 תל אביב בדירת ארבעה חדרים. תפקידי בחברה היה לרכז את כל פעולות הכספים, החשבונות והאדמיניסטרציה. הנני בוגר הפקולטה לראיית חשבון והסיבה שלקחתי על עצמי עבודה זו היא הראייה לטווח ארוך כפי שהסביר לי בעל החברה. להיות חברת האלקטרוניקה הגדולה בישראל. הגעתי למקצוע לא בגלל אהבתי לחשבונאות או לכספים אלא מסיבה פרוזאית שהיא אמא שלי.

אמא שלי(סוניה ז"ל) שעלתה לארץ בשנת 1933 מרוסיה ונישאה לאבי(אברהם ז"ל), דאגה שהעתיד הכלכלי שלי יהיה טוב יותר מאשר של הוריי ולכן עמדה על כך שאלמד ראיית חשבון באוניברסיטה העברית בירושלים.

מקצוע זה היה נדרש ובצידו משכורות נאות, ואכן מיד אחרי הצבא נרשמתי לפקולטה לראיית חשבון וכעבור ארבע שנים, ביניהם עשיתי גם סטאז', התקבלתי לעבודה בחברת "משה בסין".

 מיד עם תחילת עבודתי התחילה בחברה תכונה של הכנת החברה להיות נציגה של מוטורולה עולמית בישראל.

תמונה 2

בשלב א', המטרה הייתה למכור ציוד קשר למוסדות ממשלתיים כגון משרד הביטחון, משטרת ישראל, מקורות קואופרטיביים: אגד ודן.

שלב ב', עם קליטה של כשלושים עובדים במשך השנתיים הקרובות ובניית בניין ליצור מכשירי קשר ברחוב קרמניצקי, תל אביב. שלב ב' הסתיים ב-1963

שלב ג', הכנסת מוטורולה עולמית כשותפה במפעל הישראלי.

פוליטיקה

בכדי להבין את משמעות כניסתה של המוטורולה העולמית, עליי לציין שמוטורולה הינה חברה רב לאומית שבזמנו מנתה כשבעים אלף עובדים, מרכז הפעילות היה בשיקגו, ארצות הברית ונחשבה בעולם כיצרנית מספר אחת לציוד קשר טקטי צבאי ואזרחי בכל העולם.

ארצות ערב שמנעו כבר אז למעלה ממאה מיליון איש היו הקניינים הגדולים ביותר של ציוד קשר צבאי ואזרחי. לעומת מדינת ישראל, שהייתה לקוח נכבד של מוטורולה, עדיין הכמויות שקנו השכנות שלנו(סעודיה, מצרים, ירדן….) היו מעל ומעבר לכמות ולסכומים שישראל רכשה ממוטורולה.

ולפיכך, עצם ההעזה של החברה הישראלית לשאוף ליצר ציוד מוטורולה בארץ ולהכניס את מוטורולה כשותפה בחברה הישראלית היוו סדין אדום ל"ערביסטיים" שנימנו בין חברי ההנהלה של החברה האמריקאית והתנגדו בצורה גורפת לכניסת מוטורולה הן ליצור בישראל והן לכניסה כשותפה בחברה הישראלית.

בכל אותה תקופה(בערך כשנה) ,ניהלתי קשר יומיומי עם המנכ"ל שהעתיק את מקום מושבו לשיקגו בארצות הברית וניהל את המשא ומתן משם. לסיום החלק הזה אני חייב לציין את קבלת הפנים החמה של משלחת מוטורולה ברשות הנשיא האמריקאי, לישראל כפי שהיה בעת הפגישה עם ראש הממשלה, מר לוי אשכול ושר האוצר מר פינחס ספיר.

התפתחות החברה הישראלית

מאז כניסתה של מוטורולה לחברה הישראלית, גדל מחזור החברה הן בשוק המקומי והן בשווקי היצוא, בעיקר אפריקה ואיראן(עד לנפילת השאח). כמו כן, נוספו שטחי פעולה נוספים כגון: פיקוח ושליטה מרחוק על מתקני מים, נפט, גז,  חשמל וכדומה…

מספר העובדים הגיע ל-250 איש בשנת 80', שנה שבה הפסקתי את עבודתי בחברה לאחר 20 שנות עבודה מאתגרות ומעניינות.

כיום החברה שינתה את שמה ל-              

"Motorola solution"

תמונה 3

כיום נמצא בניין מוטורולה סולושיין באזור התעשייה ליד שדה תעופה לוד-איירפורט סיטי.

החברה מונה כ-1,500 איש מתוכם מאות מהנדסים וטכנאים.

פלאפונים

תמונה 4

 

בתחילת שנות השמונים פיתחה מוטורולה ישראל מכשיר קשר נייד שלאחר תקופה די קצרה הפך לפלאפון.

כשנשאלו אנשי המכירות כמה מכשירים הם מסוגלים למכור בישראל, התשובה הייתה: "בין עשרת אלפים לחמש עשרה אלף בשנה".

ב-1991 אמר ברדיו מנכ"ל פלאפון ,אז החברה הסלולרית היחידה: "הישראלים לעולם לא ילכו ברחוב וישוחחו בקול רם בטלפון אלחוטי.

אני לא מצפה ליותר מעשרת אלפים משתמשים.

המומחים, שניבאו לסלולרי עתיד זניח, לא העריכו את הערגה של האדם המודרני לתקשורת.

לא ידוע על עוד המצאה שחדרה בעוצמה כה רבה בזמן כה קצר לחיי מיליארד בני אדם.

מתברר שההתמכרות לנייד כמעט לא גורמת לאנשים לוותר על מגע אנושי. בדור הבא סביר שתתחזק מגמת החברות הפיזית האנושית, על חשבון הווירטואליות. זה יהיה מרד הנעורים שלהם".

נילקח מעיתון "ידיעות אחרונות" 28.4.2016 תשע"ו

הקשר שלי לחברה

היום בראייה רטרוספקטיבית, כ: 35-40 שנה אחורנית אני גאה שלקחתי חלק ותרמתי בהבאת חברת מוטורולה העולמית לישראל.

התרומה שלי התבטאה בשיחות טלפוניות יומיומיות עם אנשי מוטורולה העולמית בכדי לשכנע אותם שלמרות העובדה שאנו מדינה קטנה והשכנות שלנו, מדינות ערב מונות כ-140 מיליון איש, אנו מדינה בעל ערך מוסף גבוה עם תרומה של מספר רב  יחסי של מדענים שקיבלו פרס נובל, מדינה שבה הייצור והייצוא של תעשיית ההייטק אחוז המהנדסים והרופאים, יחסית לאוכלוסייה הינו גבוה.

בנוסף, הוספתי לטענותיי לעייל את העובדה כי המדינה עומדת לצידה של מוטורולה ותגן על זכויותיה(לתקופה מוגבלת) המשפטיות והעסקיות.

תקופה זו נמשכה כ-3 שנים אשר בהם עבדנו כצוות הן בשיקגו(מקום מושבה של מוטורולה) והן בישראל. עיקר עבודתי היה בשמירה על הקיים בארץ, ניהול הכספים מול הבנקים בארץ ובמגעים עם אנשי הכספים של מוטורולה שמפעל קטן שבו הם הולכים להיות מעורבים כספית ופוליטית ייהפך למעצמה תעשייתית בישראל ואכן כך קרה.

שעות העבודה שהקדשתי לנושא הנ"ל היה 724.

בית ומשפחה

נישאתי לרחל רעייתי בשנת 1963 ולאורך כל התקופה שבה הייתי עסוק בהבאתה והקמתה של מוטורולה ישראל גידלה רחל את שלושת ילדינו כמעט לבד. הבכור טל בן 52, ערן בן 47 וקרן אמא של נכדתי מיקה בת 42.

אני מרגיש עד היום שחסרה לי התקופה הזו שהילדים גדלו בלי התרומה שלי להתפתחותם ומשתדל לפצות על החוסר על ידי טיפוח ופגישות דחופות עם הנכדים.

 תשע"ו

מילון

אדמיניסטרציה
מינהל

קופראטיביים
צורת אירגון

ציטוטים

”ההעזה של החברה הישראלית ליצר ציוד מוטורולה בארץ היוו סדין אדום ל"ערביסטיים" שנימנו בהנהלה. “

הקשר הרב דורי