מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממעברת כפר ענא לרחובות

סבתא עם נכדתה הודיה
סבא אורי
לאחר מספר שנים של חיים קשים במעברה, משפחתו של סבי קיבלה דירת שיכון, ולראשונה היה להם חשמל, כיריים, מים זורמים דוד שמש וכדומה.

הנכדה הודיה גרון מספרת את סיפורו של סבא אורי.

סבא שלי, אורי לוי נולד בשנת 1957 במעברת כפר ענא, המעברה הוקמה בשטח הכפר הערבי הנטוש כפר עאנה, כ-10 קילומטר ממזרח לתל אביב, בשנת 1955 צורפה המעברה למועצה המקומית אור יהודה.

הוריו עבדאללה ונזימה לוי עלו ארצה 6 שנים קודם לכן בשנת 1951 מעיראק במסגרת "מבצע עזרא ונחמיה", שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל. עליית יהודי עיראק יצאה לפועל לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, מבצע העלאתם אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין ומשם לישראל.

החיים במעברה לא היו קלים, לא היו כבישים, כמעט ולא היו מים זורמים בברזים ולא חשמל. לבישול, חימום ותאורה השתמשו בנפט.

כשסבי היה כבן שנה משפחתו עברה להתגורר מהאוהל לצריף עץ, באותה תקופה, "תקופת הצנע" היה מחסור במוצרי מזון וכמעט ולא היה להם כסף למחייה. הפרנסה הייתה קשה, הממשלה יזמה עבודות לעולים וסבא רבה שלי עבד בעבודות פיזיות קשות כגון: חפירות, סלילת כבישים, נטיעת עצים. סבא זוכר מקרה, כשהוא היה ילד קטן (בערך בן 4-5) שקרה לאמו נזימה, כאשר היא עמדה בתור במאפיה כדי לרכוש לחם ועד שהגיע תורה הלחם נגמר.

לאחר מספר שנים של חיים קשים במעברה, משפחתו של סבי קיבלה דירת שיכון, ולראשונה היה להם חשמל, כיריים, מים זורמים דוד שמש וכדומה.

סבא סיים את לימודיו בבית הספר היסודי והתיכון, ובגיל 18 התגייס לצבא. שם שירת כנהג משאית. לאחר סיום השירות הצבאי עבד בעבודת מזדמנות, כגון גננות. בשנת 1980 עבר סבא קורס לנהגי רכב ציבורי ומאז ועד היום הוא עובד כנהג מונית. 38 שנה!

כשסבא היה בן 27 הוא הכיר את סבתי אורלי לוי והם נישאו, נולדו להן 2 ילדים, אמי ודודי.

ב"ה היום יש לסבא שישה נכדים, 5 מהוריי ואחד מדודי.

הזוית האישית

הנכדה הודיה גרון: אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורו של סבא אורי.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין

מַעְבָּרָה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.. .

ציטוטים

”זכינו ב"ה להקים משפחה ואנו רווים נחת ממשפחתינו היקרה, מילדינו ונכדינו ובעז"ה נשיך לרוות נחת “

הקשר הרב דורי