מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלכה שאואט מספרת לנכדה יערה

צילום שלי ושל סבתי.
סבא וסבתא ואמא שלי
1. כיצד סבא וסבתא שלי נפגשו לראשונה באוטובוס לבאר שבע. 2. היכן תפסה אותנו מלחמת יום כיפור.

שמי יערה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי מלכה ומביאה את סיפוריה.

מאלבום התמונות – זו סבתי בגיל שלוש

תמונה 1

סבתא מלכה בת שלוש

תמונה 2

כיצד סבא וסבתא שלי נפגשו?

סבא מאיר היה מבאר שבע, הוא למד אדריכלות נוף בורסאי, צרפת, והוא היה גם בוטנאי. הוא קיבל מינוי להיות אוצר הגן הבוטני בהר הצופים לאחר מלחמת ששת הימים ב-1973 והמטרה העיקרית הייתה לשקם את הגן הבוטני ולפתחו לקהל מחדש. סבתא שלי גדלה בקנדה. סבתא שלי חזרה לארץ להמשיך את לימודיה בביולגיה באוניברסיטה העברית. אחיה גם חזר לארץ וגר בבאר שבע ומדי פעם היא הייתה נוסעת לבקר אותו. גם מאיר היה נוסע מדי פעם לבקר את משפחתו בבאר שבע.

בוקר שישי אחד, סבתא שלי התיישבה באוטובוס לבאר שבע ובמקום הפנוי לידה התיישב בחור צעיר. במשך הנסיעה הוא הוציא כל מיני גזעים משונים וסבתא שלי הסתקרנה ושאלה למה הוא סוחב אייתו גזעים משונים בתיקו. כך התחילה ההיכרות. לימים הוא סיפר שהוא בכוונה הוציא את הגזעים כדי שאתחיל לדבר איתו. מזה הייתה חתונה, נולדו שלוש בנות וכרגע חמישה נכדים.

סבתא מספרת לי על מלחמת יום כיפור

במלחמת יום כיפור כל המשפחה הייתה בביקור משפחתי בקנדה. אמי, הייתה הכי בכורה, היא הייתה בת חצי שנה. עם פרוץ המלחמה כל הטיסות לארץ הופסקו מלבד אל-על שטסו משני מקומות בלבד: ניו יורק ולונדון. השלטונות הישראליים לא רצו לתת לנשים ולילדים לטוס לארץ, אבל לגברים אפשרו לטוס ישירות מניו יורק לישראל.

סבתי אמרה שאם לא מצרפים אותה ואת בתם (אמי) סבא מאיר לא טס לישראל. סידרו להם טיסה מניו יורק, אבל צריך היה לסדר ויזה לסבא מאיר, לארצות הברית. האמריקאים היו מאוד חשדניים והיה קשה להוציא ויזה, אפילו לשהות של שש שעות בשדה התעופה.

סבתא מספרת: "עלינו לטיסה. הטיסה הייתה מפוצצת, ונסענו גם עם צוותים רפואיים שהגיעו מארצות הברית לישראל. אנשים ישבו גם בין המושבים. כשהגענו לישראל גייסו את סבא בשדה התעופה לשריון, אבל סבא מאיר לא הסכים, אבל נתנו לו הזדמנות ללוות אותנו הביתה ולהתייצב למחרת בבוקר.

למחרת נסענו לבאר שבע, וסבא מאיר התייצב בפלוגה הישנה שלו כי הוא אמר שהוא לשריון "לא הולך". הוא התייצב בפלוגה שלו והם חצו את התעלה לאפריקה. (כל הסיפור קרה בחודש פברואר). הוא התקשר להגיד שהם הולכים לעבור את הגשרים בחזרה לאילת".

הזוית האישית

מלכה: נהנתי לעבוד עם יערה ומקווה שהיא נהנתה לעבוד איתי.

נכדה יערה: נהניתי לעבוד עם סבתי, למדתי על סיפור אהבתה של סבתי ועל מראית הימים בתקופת מלחמת יום הכיפורים.

מילון

הגן הבוטני הלאומי
הגן הבוטני הלאומי או בשמו הרשמי: הגן הבוטני לצמחי ארץ ישראל ע"ש מונטגיו למפורט הוא הגן הבוטני הראשון שהוקם בארץ ישראל ומתעד את כל צמחי הבר של ישראל ושל המזרח התיכון. הגן ממוקם בחלקו הצפוני של קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים. ויקיפדיה

ציטוטים

”עם פרוץ המלחמה כל הטיסות לארץ הופסקו מלבד אל-על שטסו משני מקומות בלבד: ניו יורק ולונדון“

הקשר הרב דורי