מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיעוטים בארץ זרה

פעילות כתתית קשר רב דורי
סבתי בצעירותה
סעודת האימה.

בס"ד.

אילנה צור נולדה בשנת 1948 בעיראק בעיר מוסול לבית משפחת נחום. הם עלו לארץ ישראל בשנת 1951, בעלייה הגדולה מעירק מבצע עזרא ונחמיה.

רקע – מבצע עזרא ונחמיה

מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל,הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, …ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951" (ויקיפדיה)

 

 

אילנה מספרת:

"במשפחתנו יש סיפור קשה מאוד שאירע כאשר סבתי ומשפחתה התגוררו בביתם בעיראק.

יום אחד אביה של סבתי ישב במסעדה עם חברים, במהלך הארוחה הוא הרגיש שאיש מוסלמי נועץ בו מבטים. זה הוביל את סבא שלי לאי נוחות מסוימת, אך למרות זאת הוא המשיך בארוחה.

המוסלמי ידע שיש לסבי היה הרבה כסף ולאחר כחמש דקות, בתנועה פתאומית וללא התראה, המוסלמי ניגש אליו וביקש מסבי את הכסף באיומים. סבי לא איבד את עשתונותיו והביע התנגדות לתקיפה, לשוד, השודד לא הרפה, הוא הוציא סכין ודקר את סבי בצווארו, למזלו של סבי חבריו שהיו אתו במסעדה, הסיעו אותו במהרה לבית חולים, ושם הוא קיבל טיפול רפואי וניצל.

לאחר מקרה קשה זה, החליטה משפחתי שיותר לא יצאו בלילות מן הבתים ואחיותיי הגדולות היו הולכות לבית הספר עם כיסוי ראש שמכסה את כל הגוף שבו רואים את העיניים בלבד כדי שלא יזהו שהן יהודיות.

 מאלבום התמונות של סבתא – מיום חתונתה

תמונה 1

הזוית האישית

יעל צור מתעדת את סיפורה של סבתא אילנה, סיפור האירוע הקשר שבו נדקר סבא רבא שלה. אירוע התנכלות ליהודים, שגרם בין היתר לרצונם של יהודי עיראק לעלות לארץ ישראל.

 תכנית הקשר הרב דורי- מנחים את האזרחים הותיקים

תמונה 2

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל,הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, ...ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951" (ויקיפדיה)

איבון בצרפתית
אילנה

ציטוטים

”כשסבתא עלתה לארץ לקחו לה את הבובה ופירקו לה אותה לחתיכות כי חשבו שמחביאים כסף.“

הקשר הרב דורי