מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחפשות את העבר של בית הספר צפרירים

שירה עפרי ויואב בקשר הרב דורי
הכיתה של יואב בבית הספר שלנו
הצטרפו אלינו לסיפורו של יואב ותגלו דברים מדהימים על בית הספר שלנו !

יואב סלוצקין, האזרח הוותיק מספר לעפרי ושירה על הווי בית הספר שלנו תל"י צפרירים.
יואב היה תלמיד בבית ספר צפרירים. השער הקטן שממול לבית שגר בו עד היום, היה אחד מהשערים הראשיים.
משמאל לשער הייתה סככת אופניים גדולה ואחריה גדר שהפרידה את גן החובה שהיה שם (היום יש שם את הספרייה). הקומה השנייה מעל חדר המורים שהיום, לא הייתה כלל וגם לא אולם הספורט. הקומה השנייה הייתה שייכת לכיתות ח' (בית ספר היה 8 שנתי – בית הספר היסודי היה עד כיתה ח').
 
תמונה 1
בגב החדר של מני השרת היה חדר ששימש כבית דפוס קטן, שם היו משכפלים סטנסילים. יואב, שכאמור גר מול בית הספר עד היום, לרוב  היה יוצא מן הבית עם הצלצול ומספיק להגיע לכיתה בריצה לפני תחילת השיעור, לפני שהמורה הייתה נכנסת. מנהלת בית הספר הייתה ויטיה, שגרה בהמשך הרחוב. בבית הספר למדנו בנוסף למקצועות הרגילים חקלאות בחווה החקלאית, ימאות ובכיתה ה' קיימנו שיעור בריכה.
כשהגיע תורינו ל"שיעורי בריכה", בכיתה ה', הודיעו לנו ששיעורי הברכה מתבטלים. כעסנו והחלטנו לארגן מחאה: התארגנו למחרת ובאנו לבית הספר עם בגדי ים ומגבות. כשהיה צלצול, פשטנו את הבגדים, נשארנו עם בגדי הים, שמנו את המגבות על הכתפיים, עלינו על השולחנות ופנינו הפוך לדלת הכניסה. כשהמורה רות נכנסה לכיתה וראתה אותנו, הופתעה ואמרה שהיא יוצאת לקרוא למנהלת. התארגנו מהר והחלטנו לצאת משערי בית הספר, שאז היו פתוחים ללא שומר, ללכת ולהפגין מול בניין העירייה.
באזור שכונת "פאר" ראינו את המנהלת ויטיה ורות רכובות על מכונית החיפושית של רות. המכונית נעצרה, המנהלת ויטיה יצאה מהרכב, נזפה בנו בכעס והורתה לנו לחזור מיד לבית הספר. שיעור השחייה חזרו להתקיים כשבוע מאוחר יותר ואנחנו קיבלנו שיעור בדמוקרטיה.
 
העשרה:

"בית ספר תל"י (תגבור לימודי יהדות) "צפרירים" חותר למצוינות וערכים לאור היהדות, במשעולי הציונות, ברוח ישראלית  אזרחית. ביה"ס רואה בכל תלמיד ותלמידה אישיות ייחודית העומדת במרכז העשייה המבוססת על ההבנה כי כל אדם חייב לזכור ולהכיר את העבר של עמו, כדי שיוכל להאמין ולקוות לעתיד טוב יותר. כך חייו יהיו משמעותיים וּבעלי ערך.

לאור אמונה זו אנו פועלים מזה שנים במעגלי עשייה שונים – תלמידים, מורים, הורים וקהילה בעירנו ובארץ ואף בתפוצות. בוגרינו נושאים עמם את רוח צפרירים: רוח המורשת והערכים, רוח החוויה והמצויינות, רוח התקווה וההתחדשות."

 תשע"ה

מילון

סטנסיל
סְטֶנְסִיל הוא הכינוי הנפוץ שניתן בישראל לשכפול מסמכים בתקופה שלפני מכונת צילום וכמובן למדפסות מחשב.

ציטוטים

”מחאת התלמידים“

הקשר הרב דורי