מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחיאות כפיים לצה"ל

דניאל אולמן ושי רז
שי רז בתפקידו בצה"ל
תרומתו החשובה של הצבא להתבגרותו וללימודיו של שי
שי נולד בתל אביב, בשנת 1941, בשכונת מונטיפיורי. בית הספר היסודי בו למד היה בית הספר "אחד העם".
בית ספרו ההמשכי היה בית הספר המקצועי התלת שנתי, "מקס פיין הולץ". בתקופה זו התנדב לפעילות הקשורה למלחמת "מבצע קדש". במאי בשנת 1959 גוייס לצה"ל, ולפני גיוסו התנדב כשוליה בבסיס "תל נוף", וצבר ניסיון עבודה מעשית על מספר כלי טיס.
 
באותה תקופה שירות החובה היה שנתיים וחצי, ושי שירת ביחידת האחזקה של בית הספר לטיסה. בתום השירות הסדיר שי האריך את השירות שלו ושירת בקבע לתקופה של תשע שנים. במהלך שירותו הצבאי עבר שי מעיסוק בתחזוקת מטוסי "פוגה מגיסטר", לעיסוק בתחזוקת מנוע הסילון של מטוס "מיראז' 3". באותה תקופה מטוס זה היה מאוד מהפכני וחדשני. לקראת סיום השירות בצבא עבד שי בתפקיד קצין מנועי "אטאר 9" במפקדה. 
בנובמבר 1971, השתחרר שי משירות הקבע בחיל האוויר והצטרף לסגל הטכני בתעשייה אווירית. העיסוק היה בייצור והשבחה של מטוסי קרב שנמכרו לחיל האוויר הישראלי לחיזוק עוצמתו. שי ניהל עמדת ייצור שנקראה "הרכבה סופית" שמשמעותה איסוף של מכלולים שונים ובנייתם למוצר שלם סופי, הנקרא מטוס, ניסוי ותפעול כל מערכותיו של המטוס ובסופו של דבר הטסתו ומסירתו ללקוח. 
במסגרת הפעילויות השונות בתעשייה האווירית, בוצעו כל מיני עבודות והשבחות בדגמים השונים של המוצר של המטוס, בשיתוף פעולה עם הלקוח. במסגרת הפעילות של שי בתעשייה האווירות, שנמשכה 25 שנים, יצא לביצוע שני חוזים מול לקוחות בחו"ל. בקולומביה כ-3 שנים, בהן עסק בשיפור תחזוקה והשבחת הצי הקרבי הקולומביאני, וכן בדרום אפריקה, וגם בו עסק בשיפור יכולות הצי של מטוסי הקרב שלהם. 
בין שתי שליחויות אלו, עסק שי ביחידה ששמה "הנדסת אבי טיפוס" בעיסוק שנקרא אבטחת איכות. המוצרים שפותחו באותם שנים היו מטוס "אסטרה" ומטוס ה-"לביא". יחידה זו התפרקה, ובעקבות כך מצא לעצמו שי עיסוק אחר בתעשייה. לפני פרישתו של שי לגמלאות, ביצע שליחות נוספת בת כמעט 3 שנים גם היא, למדינת דרום אפריקה. במסגרת זו בוצעה השבחה לצי מטוסי הקרב של החיל האוויר הדרום אפריקאי. החוויה החברתית הכי מעניינת קרתה כאשר ב-1994, הועבר השלטון מהנשיא הלבן, בוטה, לנשיא השחור, מנדלה. בתום הפרוייקט חזר שי ארצה ואז פרש לגמלאות בשנת 1995.     
 
שי בצבא

שי בצבא
 
הסרטון של שי רז
 
שי, בחודשים האחרונים העברנו זמן רב ביחד. למדתי ממך רבות על צה"ל ועל יתרונותיו. ראיתי אדם אשר הגשים את חלומות עוד מגיל צעיר, דבר המעורר בי השראה רבה. נהניתי מאוד לעבוד עמך, תודה רבה שהעשרת את הידע שלי, דניאל
 
תודה רבה גם למורה שוהם בן מאיר, אשר עזרה בכל בעיה ותמיד הייתה לצדנו.

מילון

אמברגו
חרם כלכלי על מדינה מסוימת

ציטוטים

”צה"ל תמיד העניק לי את ההדרכה הכי טובה לביצוע המשימה אותה התבקשתי לבצע“

הקשר הרב דורי