מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהעיר בון עיר נמל באלג'יריה לישראל

ז'קלין ועדי, תמי מנהלת תכנית
ז'קלין ביום נישואיה
בתקופת מלחמת העולם השנייה הפציצו הגרמנים, הנאצים את העיר בון וגם את ביתנו

נולדתי בשנת  1936, בעיר בון, זו עיר יפה, עיר נמל וגם היה בה ים (ים שנקרא שפווי).  עד גיל 12 חייתי באלג'יר
 תמונה 1
 
 היו לי  המון חברים, היו לי שני אחים וארבע אחיות אני הייתי הרביעית. השכנים שלנו היו נוצרים. גרנו ליד כל המשפחה המשפחה מצד אמא גרו בעיר בון והמשפחה מצד אבא גרו בעיר בקוסטנטין.
בתקופת מלחמת העולם השנייה הפציצו הגרמנים, הנאצים את העיר בון וגם את ביתנו היה בין הבתים שנהרסו לגמרי. משפחתי: אני, שני אחי, ארבעת אחיותיי והורי הפכנו לפליטים.

בגלל שהמצב היה קשה בבון עברנו לגור בקוסטנטין אצל סבתי וסבי . אבי שהיה נגר במקצועו, נשאר בבון, מקור הפרנסה היה חשוב. נשארנו אצל סבא וסבתא  זמן מועט בערך חודש, בגלל סכסוכי משפחה, אימי לא רצתה להשאר שם. אני זוכרת מתקופה זו את סבי שהתעוור הוא היה צורף במקצועו.

אבי היה מגיע לביקורים מהעיר בון. כשאבי שמע  על סכסוכי המשפחה הוא החזיר אותנו לעיר בון.

והמצב לא היה כל כך טוב ולא היה לנו איפה לגור. היינו פליטים וגרנו במחנה חיילים של אנגליה וחייל אחד אפילו טיפל בי. עד שדודתי מצאה לנו בית גרנו במחנה צבאי.

עד העלייה גרנו במחסן עד שהגענו לא"י. במחסן היו 2 חדרים ומטבח קטן. באחד מהחדרים לא היו חלונות כלל, (והיינו 9 נפשות) אני ואמא שלי נהינו חולות. היות ואבי היה נגר מפורסם אז הוא היה מכין לנו כמה רהיטים.

אבי היה מאוד ציוני, וחלם על עליה לארץ ישראל אני זוכרת, שהוא היה מביא עמו מהעבודה בכל פעם, תמונות מהקיבוצים בארץ ישראל. 

חלומות מתגשמים, ועלינו לארץ ישראל אחרי מלחמת העולם השנייה, היו קשיי קליטה, ולאט לאט הדברים הסתדרו אנו הילדים, שלא למדנו תקופה ארוכה, כי בזמן המלחמה באלג'יריה, גורשנו מבית הספר, התחלנו ללכת לבית הספר בישראל, התחלנו שוב ללמוד. אחרי לימודי התחלתי לעבוד.

תמונה מיום חתונתי 

 
 היום בגיל 77 אני חוזרת שוב ללימודים, לומדת לעבוד על המחשב. הגעתי לתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר גנים, בגני תקווה.  מירה אהרון מנהלת הקבוצה שלנו הזמינה את תמי גרין והיא יחד עם המורה שרית, באו אלינו  לבית הקשיש, והזמינו אותנו להצטרף לתכנית.
 
תמונה 2
  
 
תמונה 3
  
אני רוצה להודות למורות  שרית כץ  ואורלי רבקין ובמיוחד לתלמידה, עדי , שמלמדת אותי ועוזרת לי לכתוב את הסיפורים. הבאתי מהבית תמונות והיא עזרה לצלם אותן ולהוסיף לסיפור ואנחנו ממשיכות לכתוב עוד סיפורים.
 
תשע"ג
לחלק ב' , המשך סיפורה של ז'קלין על פרק חייה בגני תקווה

מילון

קונסטנטין
קונסטנטין הינה עיר ומחוז בצפון-מזרח אלג'יריה. היא העיר השלישית בגודלה במדינה, אחרי אלג'יר ואוראן. העיר קרויה על שמו של הקיסר הרומאי קונסטנטינוס, שמה הקודם היה סירט

ציטוטים

”היו קשיי קליטה, ולאט לאט הדברים הסתדרו “

הקשר הרב דורי