מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהמשק והכרמים לנתינה לאחרים

סבתא קציעה עם הנכדה נועה, ואליהן הצטרפה החברה מיה
קציעה הסבתא בבסיס ברמת דוד
ילדותי בזיכרון יעקוב ונתינה לאחר

שמי קציעה, נולדתי בזכרון יעקב בשנת  1942.

אני בת-הזקונים מתוך 8 ילדים, להורי ניסים וחנה לוי, שהגיעו מתימן בתחילת המאה ה-20. השם קציעה הוא שם תנכ"י, בתו של איוב. שמות אחיי הם: רחל, לאה, דוד, עודד (שכבר נפטרו), גבריאל, מכביה ונחמה- שיבדלו לחיים ארוכים וטובים.

מאלבום התמונות של קציעה אהרוני

תמונה 1

אחי עודד נפטר כחייל, כששירת במלחמת השחרור, בתאונת דרכים בדרכו הביתה לחופשה קצרה. הייתי אז בת 6 וחצי. שבוע לאחר שנפטר הכריזו על הקמת המדינה. לאחר הטקס של יום הזיכרון הייתה צפירה ואז כולם יצאו בריקודים ובמחולות.

למדתי בבית ספר ניל"י בזכרון  יעקב. כבת למשפחה חקלאית, היום שלי התחיל מוקדם בבוקר, כדי לקחת את הפרות לגורן, שהיה במרחק של 2 קילומטרים מביתי. שם הרועים היו לוקחים אותן למרעה ואני חזרתי הביתה ברגל כמובן, ומיד צעדתי עוד מרחק רב לבית הספר. אחר-הצהריים הייתי הולכת לתנועת 'מכבי' ולפעמים הייתי יוצאת למרעה עם העיזים שלנו. בערב הייתי חולבת אותן ומוכרת את החלב בכדים מאלומיניום לאנשים שהזמינו חלב.

היו לנו בבית משק עם תרנגולות, חמור וסוס, מטעי שזיפים ומשמשים, מקשה של אבטיחים ומלונים, שדות של מלפפונים, עגבניות, וכמובן כרמים!!!

בחצר שלנו משק העופות

תמונה 2

בתקופת הקיץ, זו תקופת הבציר, הייתי קמה לפנות בוקר כדי להגיע לכרם עם העגלה והסוס שלנו, לפני שהשמש תפציע, לפני החום הגדול, לבצור ענבים. את אשכולות הענבים היינו מעמיסים על העגלה ונוסעים ליקב, שם היו שוקלים את הענבים ומכינים מהם יין.

מעמיסים את אשכולות הענבים על העגלה

תמונה 3

ביקב שם הכינו יין מאשכולות הענבים

תמונה 4

הייתה לי ילדות יפה מאוד.

היינו משחקים כל ילדי השכונה ביחד, ללא הבדלי גיל, במחבואים, כדורגל, מחניים ועוד משחקים. בימי שישי החמים, היינו נוסעים לחוף טנטורה עם סוס ועגלה כמובן.

כשהייתי בת 18 התגייסתי לחיל-האוויר ושירתתי בבסיס ברמת-דוד אשר בעמק-יזרעאל. זו הייתה הפעם הראשונה שיצאתי מהבית!

חיילת בחיל האוויר

תמונה 5

מיד כשהשתחררתי מהצבא, התחתנתי – תמונה מיום חתונתנו

תמונה 6

לאחר החתונה עברתי לגור בכפר אתא (כיום קריית אתא). שם עבדתי במפעל אתא טקסטיל המפורסם.

תמונה 7

ולאחר מכן, במשך 45 שנה, עד גיל 74, טיפלתי בתינוקות לפרנסתי והתנדבתי במוסדות ובפרויקטים שונים, כמו למשל במשרד הרווחה ובבסיסי צה"ל, כאשר ערך ההתנדבות הליכוד והנתינה הם שמובילים אותי לאורך כל הדרך.

קציעה מטפלת באהבה בילדים

תמונה 8

יש לי שלושה ילדים: שי הבכור, דרורית וניבה בת הזקונים. יש לי שמונה נכדים ונין, ואני מקווה לזכות לראות נינים נוספים, כלות וחתנים.

נחת מהנכדים

תמונה 9

ילדי ונכדי

תמונה 10

"כשהייתי בת 18 התגייסתי לחיל-האוויר ושירתתי בבסיס ברמת-דוד אשר בעמק יזרעאל." בעקבות בתי ונכדותיי אני סוגרת מעגל וחוזרת שוב לעמק יזרעאל, הפעם כסבתא!

הזוית האישית

נועה מרקוביץ, עם סבתא קציעה בתוכנית הקשר הרב דורי, אליהן הצטרפה החברה מיה.

תמונה 11

היה לנו כיף ומהנה ולמדנו דברים חדשים

מילון

עמק יזרעאל
הוא עמק גדול בצפון ארץ ישראל, התחום בין הרי הגליל התחתון, הרי השומרון ורכס הכרמל, והוא נמשך ממישור החוף ועד לבקעת הירדן. עמק יזרעאל הוא הגדול בשברי המשנה של השבר הסורי אפריקני.

ציטוטים

”"כשהייתי בת 18 התגייסתי לחיל-האוויר ושירתתי בבסיס ברמת-דוד אשר בעמק יזרעאל."“

”סגירת מעגל בעמק יזרעאל“

הקשר הרב דורי