מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגרמניה לרמלה – סיפורה של סבתא רבתא

סבא וסבתא של סבא צביקה
סבא צבי עם נכדיו התאומים
תולדות המשפחה - אמו של סבא צבי - חלק ב'

שרלוט פריי לבית וינטר, נולדה בתאריך 30.10.1918 בעיר גלזנקירשן gelzenkirchen  בגרמניה . נפטרה בבי"ח תל השומר בתאריך  22.9.2009 כשהיא בת 91 וקבורה בעיר מגוריה רמלה לצד אבי .
 
אלה קורות משפחתה הידועים לי מבת דודה שלה, יהודית מרכוס לבית גלר , אשר העלתה על הכתב את כל קורות משפחתה.סיפורה מתחיל בסבתא ברטה גלר bertha geller ילידת 1866 בעיירה קלוש kalush ליד לבוב , אוקראינה.נישאה לבחור ישיבה בשם יואל קופף joel kopf. הם גרו ברוזניאטוב rozniatov  (היום פולין) ונולדו להם 6 ילדים. יואל נפטר בן37 . האלמנה לא ידעה איך לפרנס את ילדיה וכתבה מכתב לאחותה בגרמניה . אחותה הזמינה אותה לבוא אליה והסכימה לעזור לה, כך נסעה האלמנה ברטה ו6 ילדיה לגלזנקירשן (גרמניה)שם היא עבדה וגידלה את ילדיה שבגרו ונפוצו לכל חלקי תבל. סבתא שלי פרידה גלר היא הבת החמישית של ברטה היא נולדה בשנת 1898. היא נישאה לסבא שלי, זיגמונד וינטר zigmond winter סבא היה תעשין וסוחר. הם עזבו את גרמניה בשנת 1923 בעקבות אינפלציה אדירה בגרמניה שהרסה את הכלכלה. הם עברו לעיר מץ metz בצרפת לזמן קצר ואחר כך עברו לפריז. נולדו להם 5 ילדים שרלוט נולדה בגלזנקירשן בתאריך 1918.2. ז'נט נולדה בגלזנקירשן בשנת 1920, נפטרה בנהריה בתאריך 2003.3. ז'אק נולד בגלזנקירשן בשנת 1922. בגיל 19כשהיה סטודנט לרפואה נתפס על ידי הנאצים בשנת 1941 ונשלח לאושוויץ, שם התאבד כשזרק עצמו על הגדר החשמלית. טוני נולדה בגלזנקירשן בשנת 1923 וחיה היום בפריס היא היום בת 93. דוד נולד בשנת 1932 ונפטר ממחלה ממארת בשנת 1986. סבתי פרידה נפטרה בשנת 1950 בגיל 56 ממחלה ממארת.
 
אמי שרלוט נישאה בשנת 1943 לז'אק (יעקב) פריי. הם עלו ארצה בשנת 1952 עם שני ילדיהם, אני וזאב שנולד בשנת 1947. אחי עופר נולד בחיפה בשנת 1955. אימי כשהייתה בצרפת עזרה לאביה בעסק שלו. הוא היה תמיד איש מסחר ותעשייה. היא התגאתה בזה שהוציאה רשיון  נהיגה בגיל 18, דבר לא פשוט באווירת השוביניזם של שנות ה – 30 . אמא הייתה עקרת בית כל הזמן שהיינו בארץ. בגיל 50, כשעופר יצא מהבית החליטה לצאת לעבוד ועבדה בהנהלת חשבונות במפעל "צנורות" על יד רמלה עד יציאתה לפנסיה. סבא שלי ,
 
זיגמונד (שלמה זלמן) וינטר, נולד בשנת 1894 בגרודק יגילונסקי grodek jagilonsky , ליד לבוב. המקום נקרא היום גורודוק (אוקראינה). אביו, אברהם צבי וינטר (שאני נקרא על שמו) ואשתו שייבע (כנראה בת שבע ) היו סוחרים בחלב ומוצריו. הוא היה נוסע לעיירות בסביבה בעגלה רתומה לסוס עם גבינות וחמאה ואוסף מהאיכרים את חלב פרותיהם. זיגמונד היה הבכור במשפחה. במלחמת העולם הראשונה גוייס לצבא האוסטרו הונגרי, שם היה קצין וגם קיבל עיטור כבוד. הוא נפצע במלחמה וכשהיה בהבראה בגלזנקירשן הכיר את סבתי. כשחזר מהמלחמה שלח ידו בתעשייה בגרמניה, אך האינפלציה בגרמניה הרסה את עסקו והוא עבר אם משפחתו לצרפת, שם הצליח בעסקיו עד שהגיעו הגרמנים שהחרימו את כל רכוש היהודים. הוא  ומשפחתו הסתתרו מהגרמנים בזכות ידיד שהיה לו במשטרה הצרפתית, שהיה מודיע לו אם יש איזה פעולה נגד יהודים. אחרי המלחמה המשיך בעסקים בפריז. כשהתאלמן בשנת 1950 התחתן בשנית, בשנת 1954 עם רופאת שיניים בשם בלה bella . הוא נפטר בן 84 בשנת 1978 בפריז, בשנתו, בשיבה טובה וקבור בפריז. 
 
הקשר הרב דורי של סבא צבי עם נכדיו התאומים טל ונגה
 
תמונה 1
סיפורו של סבא צבי פרי תועד בשלושה חלקים:

חלק א –  מפריז לרעננה – ילדותו של סבא צבי

חלק ב – מגרמניה לרמלה – סיפורה של סבתא רבתא

חלק ג – מקרקוב לרמלה – המשפחה של סבא רבא

 
תשע"ו

מילון

הצבא האוסטרו הונגרי
הצבא האוסטרו-הונגרי היה הכוח היבשתי של האימפריה האוסטרו-הונגרית. הצבא היה מורכב משלושה חלקים: הצבא המשותף שחייליו גויסו מכל רחבי האימפריה. הצבא האוסטרי שחייליו הגיעו מהשטח האוסטרי באימפריה. הצבא ההונגרי שחייליו הגיעו מטרנסילבניה.

ציטוטים

”נסע לעיירות בסביבה בעגלה רתומה לסוס עם גבינות וחמאה ואוסף מהאיכרים את חלב פרותיהם .“

הקשר הרב דורי