מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגורים בבית האריזה בפרדס ליד תל אביב

סבא מרדכי והדר
סבא מרדכי וסבתא אסתר
באותה תקופה האזור של רמת אביב היה כולו חולות

זה היה בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה, בשנים 1950-1955. הייתי חייל במחנה שנמצא בתל ברוך. באותו זמן אסתר ואני גרנו בירושלים הציעו לנו מגורים בבית אריזה בפרדס ליד תל אביב, רמת אביב הירוקה  של היום.
 
באותה תקופה האזור של רמת אביב היה כולו חולות והפרדס היה ממוקם מאחורי ביה"ס אליאנס של היום. 
בגלל שהמחנה שבו שירתתי והמגורים היו קרובים לקחנו את החפצים שלנו ועברנו לגור בבית האריזה.
בבית האריזה היו שתי דירות באחת אנחנו גרנו ובשנייה התגוררה משפחה עם חמש נפשות ולא הייתה להם פרנסה. הם ניסו שני סוגי תעסוקה האחת  גידול אפרוחים בתוך הבית, זה הפריע לנו מפני שהאפרוחים היו מסריחים והם משכו עכברים והשנייה להתיך צמיגים ישנים ולמכור אותם כחומר ממוחזר, זה הפריע לנו בגלל שזה היה עושה עשן. חשוב לציין שהם התיכו את הצמיגים  בחצר  בית האריזה.
סבתא עבדה במרכז תל אביב והייתה חוזרת רק בשעות הערב לאחר שכבר החשיך. לאחר שירד החושך בפרדס לא היה תאורה וכשסבתא הייתה חוזרת מהעבודה היא הייתה צריכה ללכת מתחנת אוטובוס על  שביל בפרדס לבית האריזה היה לה בערך עשר דקות ללכת בחושך לבד. בבית האריזה לא היה חשמל היה רק קרח ונפט שהגיעו פעמיים בשבוע. ספק הקרח לא הסכים להגיע עד בית האריזה והשאיר את הקרח עבורנו  אצל השכנים שהתגוררו מחוץ לדרך העפר. זמן ההליכה היה כרבע שעה. לפעמים עד שהגענו כבר נמס הקרח….
בישלנו בעזרת כלי שנקרא פרימוס שהופעל בעזרת הנפט שקיבלנו היה קשה לבשל אתו ואי אפשר לבשל בו כל פעם כמויות קטנות של אוכל כך שלפעמים אכלנו אוכל קר.
סיפור נוסף  שזכור לי מהפרדס. בוקר אחד התעוררנו לקולות צעקה שהגיעו מחצר בית האריזה. יצאנו וראינו איש בסביבות גיל שלושים קשור לעץ, לבוש תחתונים בלבד. שחררנו אותו כמובן והצלחנו להבין במעורפל ,שהוא עובד כשומר בחנות תכשיטים ברחוב אלנבי בתל אביב. הסתבר, שבלילה הגיעו שודדים והתנפלו עלי. הם הפשיטו אותו והביאו אותו עד ליד בית האריזה. שם קשרו אותו לעץ וברחו. נתנו לאיש המסכן בגדים מהמעט שהיה לנו ללבוש. הוא הודה לנו והלך לדרכו. מאז אותו יום לא ראינו אותו שוב.
 
אחרי תקופה לא ארוכה נבנה הבית הראשון ברמת אביב אליו עברנו ואנו חיים בו עד היום!!!
 
העשרה
בית ספר אליאנס בתל אביב: "בית הספר אליאנס תל אביב הוא בית הספר הראשון שפעל בתל אביב, והוא נחשב היום לאחד מבתי הספר המובילים בתל אביב ובישראל על פי המדדים הלימודיים והחינוכיים המקובלים".
 
תשע"ה

מילון

בית הספר אליאנס (תל אביב)
בית הספר אליאנס תל אביב הוא בית הספר הראשון שפעל בתל אביב, והוא נחשב היום לאחד מבתי הספר המובילים בתל אביב ובישראל על פי המדדים הלימודיים והחינוכיים המקובלים

פרימוס
כלי שבעזרתו מבשלים מופעל על-ידי נפט

ציטוטים

”ספק הקרח לא הסכים להגיע עד בית האריזה והשאיר עבורנו את הקרח אצל השכנים הקרובים.“

הקשר הרב דורי