מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"מבצע תינוק"

אחד המקומות שהיו בקיבוץ
בניין שהיה בקיבוץ גת בזמן מלחמת השחרור
חוויות שלי ממלחמת השחרור שנת 1948

סיפורו של חגי ניר, המספר על מבצע תינוק בקיבוץ גת.

מבצע תינוק: "מבצע תינוק היה מבצע של צה"ל שנערך בין 17 במאי ו-19 במאי 1948 במסגרת חזית הדרום במלחמת העצמאות. מטרת המבצע הייתה פינוי הילדים והבלתי לוחמים (על פי רוב – נשים) מיישובים עבריים בחזית הדרום שעמדו בפני התקפות אפשריות של חיל המשלוח המצרי".

בזמן מלחמת השחרור, כשהייתי בן 8, אזור קיבוץ גת היה מותקף על ידי המצרים. הקיבוץ היה מופגז מאזור צומת פלוגות (של היום) ומאזור קריית גת (של היום). בקיבוץ נשארו רק האנשים הלוחמים וביניהם אבי ואמי שהיו חובשים. את הילדים (ואני ביניהם) החליטו לפנות מהקיבוץ, למקום בטוח יותר. למבצע הפינוי קראו "מבצע תינוק" ביום הפינוי הגיעו  משוריינים ובשעות הלילה המאוחרות כל הילדים התחלקו כל כתה למשוריין, והתינוקות, ביניהם אחותי הקטנה נועה, קיבלו חומר הרגעה בכדי שלא יבכו ויגלו את השיירה. השיירה יצאה בחצות הלילה.

תחנה ראשונה: קיבוץ נגבה בדרך היו הרבה בעיות, המשוריינים שקעו בבוץ ואנחנו הילדים הבוגרים השתתפנו בדחיפת המשוריינים.

תחנה שניה: רחובות, שכונת מילר

אבל בדרך באזור שפיר בגשר הקשתות שכבו חברי מושב באר טוביה בניהם סבא של יולי שמואל גבע ז"ל. ברחובות התארחנו ב"שכונת מילר", היינו שם שבועיים, התרחצנו בבתי התושבים וכמובן גם אכלנו.

התחנה השלישית: תל אביב, בית ספר "אחד העם"

תלמידי בית הספר בדיוק יצאו  לחופשה, תקופת החופש הגדול. בתחנה הזו היינו כשלושה חודשים. סיפור תל אביב, מיוחד לילדי הקיבוץ שלא הכירו את העיר. טיילנו בשכונות, ובים כמובן, שתינו גזוז בקיוסקים, וביקרנו את המשפחה.

תחנה רביעית: ליד נס ציונה, בכפר ערבי שנקרא סראפנד-אלחראב

בתחנה רביעית זו, היינו עד סוף המלחמה. במקום הזה, חברי הקיבוץ הקימו כעין קיבוץ קטן. עם חדר אוכל, כיתת לימוד, בית תינוקות. ואנחנו הילדים הבוגרים, היינו חופשיים לטיולים באזור שכולו היה מוקף פרדסים. בתור הבוגרים, טיילנו בכל האזור באופן עצמאי. בזמן זה, הקיבוץ עבר שיפוץ ראשוני, וכל הבתים שנפגעו, תוקנו. כולל בית הכתה שלנו. כשהכול היה מוכן, החזירו את כל הילדים ביום אחד באוטובוסים. הייתה שמחה גדולה, כל ההורים חיכו ליד מגדל המים, וכל ילד הלך עם ההורים לבית שלו."

הזוית האישית

היה לי ולסבי כיף, זה נתן לי עוד הזדמנויות ללמוד על סיפור ילדותו ועל החוויה המיוחדת שעבר ב"מבצע" תינוק".

מילון

משוריינים
משאיות ואוטובוסים שצופו בצורה מאולתרת בלוחות פלדה, בעיקר בתקופת מלחמת העצמאות. אלו היו הרכבים שבהם פינו אותנו. המשוריינים שמשו להעברת אנשים ואספקה בעיקר בשיירות.

ציטוטים

”בזמן מלחמת השחרור, כשהייתי בן 8, אזור קיבוץ גת היה מותקף על ידי המצרים. “

הקשר הרב דורי