מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבגדד אל הגדוד

סבא מאיר והנכד מאור
מבצע קדש 1957 סימון קו הגבול
סיפור חייו של מאיר, לוחם ושוטר שתרם ושירת 5 עשורים את המדינה

מבגדד לעתלית
נולדתי בעיר בגדד בעירק בשנת 1950. עלינו לארץ בשנת 1951.
גרנו באוהלים בעתלית, בשער העלייה. עברנו לגור בבאר שבע כעיר מעבר. לאחר מכן גרנו בצריפים ובמעברות בעיר רמלה במשך 7 שנים. החיים במעברות היו קשים. נחשים זחלו במעברות. מצב כלכלי קשה מאוד. במשפחתי 6 ילדים ואפשר להבין עד כמה הקושי היה רב. הוריי עבדו בחקלאות ובייעור. לפני עלייתם לארץ ישראל, הוריי חיו בעיר בגדד שבעיראק וחיו בשכנות עם ערבים. היה לנו בית דו-קומתי ונאלצו לעזוב את בגדד בעליה בשנות החמישים בגלל פוגרום הערבים התנכלו ליהודים ואז נאלצו לעזוב את עיראק בעזרת השר לשעבר שלמה הלל. 
 
שירות צבאי
בשירות הצבאי הייתי במשמר הגבול ואחרי שירות סדיר. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים ונלחמנו בתעלת סואץ ששם הייתי חובש בתאג"ד (תחנת איסוף גדודית). אחר שיחרורי מצה"ל והמילואים התגייסתי למשטרה ושירתתי כשלושים ושבע שנים.
 
בזמן השירות במשמר הגבול, כשהיו "מבצעים" לא ידענו את כל המידע שיש היום בתקשורת. הכל היה חסוי. היום, הכל ידוע! יש הבדל משמעותי בפרסום המידע מאז והיום. אז היתה משמעת וערכים ברורים בעניין.  
היו לי הרבה תפקידים בהם שירתתי במילואים בצבא. חזרתי למשטרה והמשכתי כ"חובש צבאי". היה לי אירוע ראשון כחובש שטיפלתי בקבוצת קצינים שנפגעו בתאונה. אירוע זה היה מאוד משמעותי עבורי בתפקידי כחובש.
 
אחד האירועים שחשוב לי לספר עליו הוא : "מבצע קדש" בשנת 1956-1957.  במבצע זה אטמו בתים כדי שלא יהיה אור ולא יזהו את הבתים והמשפחות. במבצע זה היו צינורות בתעלה שמטרתם הייתה לפגוע בכניסת מצרים. התכנון היה שבמידה וייכנסו מצרים יזרימו נפט/דלק  להצתת התעלה. תכנון זה ל אפעל. המצרים חצו את התעלה בקלות. מבצע זה הסתיים בהפסקת אש שתיווך קיסינג'ר, שר החוץ היהודי של ארה"ב,  עד השגת הסכם. נסוגנו משם עד הסכם השלום עם סאדאת בשנת 1979.
 
בנוסף, נלחמתי במלחמת יום הכיפורים במעבר של תעלת סואץ, חצינו את התעלה, עברנו לצד השני. היו אבדות רבות בנפש. מלחמה לא קלה.
העשרה
פרהוד: "כינוי לפרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, ורכוש רב נבזז. בין 300 ל-400 פורעים לא-יהודים נהרגו כחלק מהניסיון לעצור את הפרעות. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית של נשלטים."
 
תשע"ה

מילון

הפרהוד
כינוי לפרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, ורכוש רב נבזז. בין 300 ל-400 פורעים לא-יהודים נהרגו כחלק מהניסיון לעצור את הפרעות. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית של נשלטים.

ציטוטים

”תאמין בעצמך ותצליח !“

הקשר הרב דורי