מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבבל לציון

איתי, שלמה ויהונתן
שלמה ואשתו בחתונתם
סיפור חייו של שלמה חלימה
שלמה חלימה נולד בשנת 1944 בבגדד עיראק ועלה לארץ בשנת 1951.
עד גיל 6, הוא עבר ילדות מאושרת בקרב משפחה אוהבת, ומשפחה מורחבת. הוא הספיק ללמוד כחצי שנה בבית הספר היסודי בעיראק.
ילדות בעיראק
תמונה 1
העלייה לישראל
בעקבות הקמתה של מדינת ישראל באותה עת, וכן בגלל רדיפת יהודים שהחלה קודם לכן, החליטה רובה של יהדות עיראק לעלות ארצה במבצע שאורגן על ידי מדינת ישראל ונקרא "עזרא ונחמיה".
העולים הובלו ארצה במטוסים, נחתו בשדה התעופה לוד, ומשם עברו למחנה "שער העלייה".
תמונה 2
מ"שער העלייה" עברה משפחתו של שלמה חלימה למעברת תלפיות בירושלים, שם התגוררו משנת 1951-1954. במעברה חיו בתנאים קשים ביותר.
המעבר לרמת גן
שלמה למד בבית הספר "גאולים" שבבקעה. אב המשפחה למד בערב להשלמת לימודי משפטים, ובגמר לימודיו עברה המשפחה לרמת גן. מכיתה ד'-ח' הוא לומד בבית הספר "חשמונאים". ברמת גן הוא מתוודע לראשונה לתרבות האירופית והצברית, לומד להאזין למוסיקה קלאסית, לשחק שחמט, ולקרוא הרבה ספרות יפה.
שלמה לא היה תלמיד טוב במיוחד אלא עשה רק דברים שאהב.
תמונה 3
אחרי גמר היסודי התקבל לגימנסיה "דביר" ברמת גן, אך גם כאן לא התמיד במיוחד בלימודיו, ואז הוריו מחליטים לשלוח אותו ללמוד כנער חוץ בקיבוץ בית אורן שעל הכרמל.
 
תמונה 4
המשך סיפורו של שלמה חלימה ועוד בקישור לסרטו המצגת על סיפור חייו של שלמה חלימה.
משוב מהתלמידים איתי ויהונתן
לשלמה היקר
נהנינו לעבוד אתך במפגשי תכנית הקשר הרב דורי, אתה איש מקסים, חייכן, מצחיק וטוב לב. אנחנו שמחים שהכרנו אותך ונשמח לשמור על קשר
איתי כהן ויהונתן שמיע.
העשרה
יהדות בבל: "יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל.
הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה".
מבצע עזרא ונחמיה: "מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.
בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950".
תשע"ד, 2014

 

מילון

יהדות בבל
יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל. הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה.

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950,

בדאלו (עיראקית)
שיהיה לו טוב

ציטוטים

”האהבה היא מהות החיים“

הקשר הרב דורי