מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאזני הביצים שסייעו לפרנסת המשפחה

ארז וסבא צביקה
סבא מציג את מאזני הבייצים
סבא מספר על הקושי הכלכלי בשנות החמישים

שמי ארז, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם זבי צביקה קפלושניק. סבא צביקה נולד בשנת 1945, בעיר מחוז חרסון שברוסיה. מחוז חרסון, הוא אחד ממחוזות אוקראינה, שוכן בדרום המדינה, ובירתו העיר חרסון. העיר נמצאת בדרום אוקראינה, מרכז מחוז חרסון. זו עיר נמל חשובה לחופי הים השחור ונהר הדנייפר. משפחתו של סבא עלתה לישראל בשנת 1949

באחד ממפגשי התכנית הביאו הסבים חפצים משמעותיים עבורם וסיפרו את הסיפור מאחרי החפץ. כשסבא שלי הביא  והציג חפץ מוזר זה, אף אחד לא ידע למה זה משמש…

מה זה?

20161223_102735-e1492231557539-576x1024

סבא מדגים לנו את השימוש במאזני הביצים

20161223_102750-1

סבא צביקה מספר:

בשנות החמישים, כשעלינו לארץ, החיים בארץ היו קשים כלכלית ופיזית. תנאי מגורים הי קשים, גרנו כל המשפחה, ששה נפשות בחדר אחד. היה צורך דחוף להגדיל את הבית. לכן אבי חיפש מקורות הכנסה נוספים. מעבר לעבודתו של אב המשפחה, אבא שלי החליט לגדל תרנגולות.

גידלנו בחצר הבית תרנגולות מטילות שבהן השתמשנו לצרכי הבית. לצרכי המשפחה השתמשנו במינימום ההכרחי  לקיומנו. כל יתר הביצים נמכרו. מאזניים אלו שימשו אותנו למיון הביצים לפי גדלים. כך ממכירת התוצרת "החקלאית" שלנו הצלחנו במשך מספר שנים לחסוך ולהגדיל את ביתנו. הוספנו עוד שני חדרים  – בזכות ממכירת הביצים והעופות.

הזוית האישית

כשסבא הציג את החפץ אף אחד לא ידע למה משמש…

מילון

מאזני בייצים גדולות
במשק המעורב הארצישראלי נהגו להסתובב חופשי בחצר להקות אווזים וכן קצ'קלך למיניהם (ברבורים וברווזים), שלא להזכיר את תרנגולי ההודו. בעלי כנף אלה הטילו ביצים גדולות, הרבה יותר מאלו שהטילו התרנגולות. לביצים אלה נועדו המאזניים האלה שהגביע שלהם גדול מאד. משקל זה מאד יפה והסקאלה שלו עשויה מאמאייל.

ציטוטים

”בזכות מכירת הביצים הצלחנו לבנות עוד חדרים ולהגדיל את הבית“

הקשר הרב דורי