מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאושרת שישראל היא מדינתי

סבתא מרגיט ורומי במסגרת הקשר הרב דורי.
סבתא מרגיט בצעירותה.
קשה היה לחיות בארץ מולדתי

שמי רומי  הרוש, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא מרגיט. סבתא שלי נולדה בהונגריה בעיר הבירה בודפשט בשנת 1942 לבית משפחת פירסט. במסגרת מפגשי התכנית היא סיפרה לי את סיפורה:

סבתא מספרת:

"נולדתי באמצע מלחמת העולם השנייה. אבי ואמי נלקחו והושמדו בשואה ואני נשארתי לבד בגטו. נוצרים טובים לקחו אותי והחביאו אותי עד סוף המלחמה. זמן מה אחר כך זוג יהודים שחזרו ממחנות ריכוז אימצו אותי וגדלתי איתם. בשנת 1956 היה מרד בהונגריה נגד השלטון והסיסמה של המורדים היה "נגרש את הרוסים ואחר כך נגמור עם היהודים!"

שואת יהודי הונגריה

"ב-19 במרץ 1944 נכבשה הונגריה על ידי הגרמנים. מיד סומנו היהודים בטלאי צהוב, רכושם הוחרם, וננקטו צעדים להפרדתם מן האוכלוסייה הכללית לשם השמדתם. היהודים נצטוו לעבור לגטאות שהוקמו בכל עריה של הונגריה. עד אמצע חודש מאי 1944 רוכזו כחצי מיליון יהודים מערי השדה בהונגריה בגטאות. ריכוזם של יהודי בודפשט נדחה לשלב האחרון. פעולות אלו נוהלו על ידי אדולף אייכמן. ב-15 במאי החל שילוחם של יהודי הונגריה לאושוויץ. התקדמותו של הצבא האדום אל עבר גבולות הונגריה הביאה את הגרמנים להאיץ את השמדת היהודים בכל השטחים שעוד נותרו בידם. בתוך שבועות ספורים בלבד גורשו לאושוויץ כ־450,000 יהודים. עם סיום המשלוחים, ביולי 1944, לא היו עוד יהודים בהונגריה מחוץ לבודפשט". (ויקיפדיה)

מדינת ישראל באה לעזרתנו. בקיץ 1957 העלו אותנו עם יהודים רבים אחרים (שארית הפליטה). כך עלינו  והפכנו לאזרחים במדינת ישראל.

 סבתא מרגיט בצעירותה

תמונה 1

נקלטתי בישראל, כאן למדתי וכאן סיימתי  את לימודי בתיכון. שרתתי בצבא ארבע שנים. גם בעלי היה איש צבא וסיים את השירות בדרגת אלוף משנה. בהמשך למדתי בבית ספר לאחיות, סיימתי לימודי ועסקתי בתחום הסיעוד.

ילדתי שלושה ילדים: ציפי, אלון ואלה. היום, יש לי שלושה נכדים: תום, ליהיא ורומי שאותם אני מאוד אוהבת.

הזוית האישית

מרגיט לוין: יצאתי לפנסיה מהעבודה בגיל 67 ועכשיו נהנית מהחיים.

מילון

שארית הפליטה
יהודים ששרדו את השואה וקבלו יחס עוין במדינות שבהן חיו.

שואת יהודי הונגריה
ב-19 במרץ 1944 נכבשה הונגריה על ידי הגרמנים. מיד סומנו היהודים בטלאי צהוב, רכושם הוחרם, וננקטו צעדים להפרדתם מן האוכלוסייה הכללית לשם השמדתם. היהודים נצטוו לעבור לגטאות שהוקמו בכל עריה של הונגריה. עד אמצע חודש מאי 1944 רוכזו כחצי מיליון יהודים מערי השדה בהונגריה בגטאות. ריכוזם של יהודי בודפשט נדחה לשלב האחרון. פעולות אלו נוהלו על ידי אדולף אייכמן. ב-15 במאי החל שילוחם של יהודי הונגריה לאושוויץ. התקדמותו של הצבא האדום אל עבר גבולות הונגריה הביאה את הגרמנים להאיץ את השמדת היהודים בכל השטחים שעוד נותרו בידם. בתוך שבועות ספורים בלבד גורשו לאושוויץ כ־450,000 יהודים. עם סיום המשלוחים, ביולי 1944, לא היו עוד יהודים בהונגריה מחוץ לבודפשט.

ציטוטים

”"נגרש את הרוסים ואחר כך נגמור עם היהודים"“

הקשר הרב דורי