מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאומצים בביתנו

הצבא
טל וסבתא ניצה
טל מירון וניצה הלר

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בהנחייתה של התלמידה טל מירון.
 
ניצה נולדה בשנת 1944 בעיר בני ברק. במפגשים שלנו בתכנית סיפרה ניצה על חוויות ילדותה ועל המורשת המשפחתית. בין הסיפורים שהרשימו אותי בחרתי להביא את הסיפור על אימוץ ילדים , חיילים בודדים שאין להם משפחות בארץ.
ניצה מספרת: "זכינו לארח בביתנו עם ילדינו, צעירים וצעירות אשר באו לשרת בצבא או היו באולפן לעברית.  זה נוהג שהיה קיים בקיבוץ במשך שנים רבות לאמץ ולסייע. ביתנו היה פתוח לפניהם בכל בקשה וצורך כמו לילדי משפחתנו. היינו משפחה מאמצת, עם רוב הילדים הקשר נשמר עד היום,  גם עם אלו שחזרו לחו"ל וגם עם חלקם אלה נשארו בארץ.
בקיץ האחרון הגיעו לביקור אנדרו (אחד מהמאומצים שלנו) , הוא היגיע יחד עם אביו ושתי בנותיו לרגל חגיגת בת המצווה של אחת הבנות. נפגשנו איתם לאחר שנים שלא התראינו פנים אל פנים. היה מקסים.
 
העשרה
אולפן עברית: "אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים.
מדינת ישראל מפעילה אולפנים באמצעות המשרד לקליטת עלייה, משרד החינוך והסוכנות היהודית. עולים חדשים זכאים לפטור משכר לימוד באולפנים. אולפנים מתקיימים בערים, קיבוצים  אוניברסיטאות. קיימים אולפנים בהם לומדים לא רק עולים חדשים אלא גם תיירים ודיפלומטים כמו אולפן "עקיבא" ו"אולפן רעננה" או לעובדים זרים כמו אולפן "גורדון" בתל אביב".
 
חייל בודד: "חייל בודד הוא חייל המשרת בצה"ל ומנותק ממשפחתו מסיבות שונות. חייל שהוכר ברשויות צה"ל כחייל בודד זכאי לאפשרויות סיוע מגוונות בעקבות הריחוק ממשפחתו. חיילים בודדים זקוקים למקום מגורים הולם במהלך השירות וכן למסגרת ולתמיכה רגשית, וצה"ל מעניק להם מגוון הטבות כדי להקל על שירותם. 
הכרה בחייל כבודד נעשית לאחר הגשת בקשה בלשכת הגיוס האזורית (למי שטרם התגייס), או הגשת בקשה במהלך השירות אצל מש"ק ת"ש ביחידה. חייל מוגדר כבודד מסיבות כגון: הורים שהיגרו מהארץ, הורים בשליחות בחו"ל, עולים חדשים שהגיעו לארץ לבדם כדי להתגייס, יתומים מהורים, וחיילים שהקשר עם משפחתם מנותק".
ויקיפדיה
 
תשע"ה

מילון

אולפן לעברית
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. מדינת ישראל מפעילה אולפנים באמצעות המשרד לקליטת עלייה, משרד החינוך והסוכנות היהודית. עולים חדשים זכאים לפטור משכר לימוד באולפנים. אולפנים מתקיימים בערים, קיבוצים אוניברסיטאות. קיימים אולפנים בהם לומדים לא רק עולים חדשים אלא גם תיירים ודיפלומטים כמו אולפן "עקיבא" ו"אולפן רעננה" או לעובדים זרים כמו אולפן "גורדון" בתל אביב.

חייל בודד
חייל בודד הוא חייל המשרת בצה"ל ומנותק ממשפחתו מסיבות שונות. חייל שהוכר ברשויות צה"ל כחייל בודד זכאי לאפשרויות סיוע מגוונות בעקבות הריחוק ממשפחתו. חיילים בודדים זקוקים למקום מגורים הולם במהלך השירות וכן למסגרת ולתמיכה רגשית, וצה"ל מעניק להם מגוון הטבות כדי להקל על שירותם. הכרה בחייל כבודד נעשית לאחר הגשת בקשה בלשכת הגיוס האזורית (למי שטרם התגייס), או הגשת בקשה במהלך השירות אצל מש"ק ת"ש ביחידה. חייל מוגדר כבודד מסיבות כגון: הורים שהיגרו מהארץ, הורים בשליחות בחו"ל, עולים חדשים שהגיעו לארץ לבדם כדי להתגייס, יתומים מהורים, וחיילים שהקשר עם משפחתם מנותק.

ציטוטים

”"האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" (מסכת אבות)“

הקשר הרב דורי