מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לימונים בוכים

סבתא יהודית והנכד אדם
הורי יהודית מטיילים בקושיצה
סיפור עלייתה לארץ של משפחתה של סבתא יהודית לוז

אבא נולד בברדיוב  – עיר בצפון מזרח סלובקיה, למשפחה בה היו חמישה ילדים.
לאבא היו ידיים טובות והוא ידע לתקן כל מכשיר. הוא למד בבית ספר טכני אבל המלחמה קטעה את הלימודים והוא לא סיים.
אמא הייתה  בת שנייה במשפחה והיה לה אח צעיר ואחות בוגרת לאבא שלה היה אטליז (חנות בשר כשר).לאמא היו ידיים מצוינות והיא תפרה, רקמה, וסרגה מגיל צעיר.
החיים היו נוחים עד שפרצה המלחמה. הנאצים התחילו בהשמדה רק בשנת 1944 בצ'כיה.    במלחמה אבא היה שבוי במחנה עבודה  ואימא הייתה באושוויץ עם אחותה ועבדה במפעל לתפירת מדים לנאצים. אמא ואחותה ניצלו והאח עם ההורים נספו. אבא, אחיו, ושתי אחיות ניצלו ואילו ההורים שלו ואחיו הבכור עם משפחתו נספו. אני קרויה יהודית על שם האחיינית הקטנה של אבא.
הורי נישאו אחרי המלחמה וגרו בקושיצה שם גם נולדתי. אמא עבדה כתופרת ועזרה לפרנסת המשפחה. בגלל שצ'כיה הייתה תחת שלטון רוסי סבא עסק בעבודות מזדמנות ובמסחר בשוק השחור. הוא קנה לימונים במחיר זול ומכר אותם במחיר גבוה יותר. את הלימונים העביר בארון קבורה. יום אחד נתפס על ידי המשטרה והוכנס לכלא אחיו שילם עבור השחרור שלו. ולמחרת היתפרסמה בעיתון המקומי קריקטורה של ארון קבורה ואחריו צועדים לימונים בוכים.   
כאשר הייתי בת שנתיים הורי החליטו לעלות ארצה מקושיצה הם עברו איתי לאוסטריה, משם לאיטליה ומאיטליה באוניה "עצמאות" לחיפה. הגענו ב194977.העבירו אותנו למעברת עולים בגבעת אולגה, שהייתה מעברה אחת מתוך עשרות מעברות עולים שהוקמו כדי לקלוט את העולים שהגיעו בהמונים אחרי הקמת המדינה.
במעברה שלנו היו 1400 עולים שגרו באוהלים ובצריפים.משם עברנו לגור בעכו.אבא לא ידע עברית וקיבל עבודה כמתקן גגות רעפים.בשלב מסוים הוא נפל מהגג והיה מגובס לתקופה ארוכה.אמא תפרה בגדים לשכנים וגם פיטמה אווזים שגדלו אצלנו בחצר. בקיר המשותף שלנו גרה משפחה שעלתה מטורקיה ואני הבנתי טורקית. אחרי שאבא הבריא הוא קיבל עבודה בבית חרושת לבירה "אביר" שהיה בנתניה. אבא עבד שישה ימים בנתניה ישן אצל אחותו וחזר לעכו רק בסוף השבוע. בגלל המרחק אמא החליטה עם אבא לעבור דירה והם שכרו בית בכפר נטר קרוב לעבודה של אבא.שם גם נולדה אחותי רותי. 
גרנו בכפר נטר עד סוף כיתה ב' ואחר כך עברנו לגור בשכירות באביחיל שם למדתי עד סוף כיתה ו'. מאביחיל עברנו לנתניה לדירה קטנה משלנו כי ההורים התחילו לקבל שילומים מגרמניה. בנתניה סיימתי את הלימודים והסמינר למורים. אבא המשיך לעבוד בבית חרושת לבירות עד שיצא לפנסיה ואימא המשיכה לעבוד כתופרת שנים רבות. אמא הייתה מומחית בסריגה ונתנה הוראות לנשים שבאו אלינו הביתה.   
 
העשרה
נאציזם – האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני, כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" (במיוחד יהודים וצוענים), לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים", חיסול בני אדם בעלי נכויות כלשהן, הנחשבים ל"חלשים", ודיכוי אידאולוגיות אחרות כגון קומוניזם והדוגלים בהן. בראש התנועה עמד אדולף היטלר.
 
תשע"ה

מילון

קריקטורה
קריקטורה היא איור שמתאר אדם או מצב בצורה מוגזמת, תוך הבלטה מופרזת של פרטים מסוימים, בדרך כלל מאפיינים חיצוניים או נקודות תורפה, במטרה להצחיק ולעתים גם לעורר ביקורת.

ציטוטים

”לאמא היו ידיים מצוינות והיא תפרה, רקמה, סרגה בישלה ואפתה מגיל צעיר“

הקשר הרב דורי