מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול בצל הקטיושות

סבא דוד סתיו ורומי במפגשי הקשר הרב דורי
תמונת ילדות של סבא דוד שצולמה במרוקו
וכנראה שנמשיך לחיות על חרבנו...

 שמי דוד דהן, השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר מבוא גליל באיילת השחר.

גדלתי בבית שאן, וילדותי לא הייתה קלה. אחרי מלחמת ששת הימים, נורו לעבר ביתנו בבית שאן (מקום מגורי דאז), על בסיס יומי  קטיושות ששיבשו את חיינו. לא הייתה לנו שגרה כמו לכל הילדים. הקטיושות נורו יום יום, וקטעו רגעים של משחק, שינה ואפילו בזמן ההליכה  לבית הספר. רגע טראומטי במיוחד עבורי, היה כשהקטיושות נורו ופגעו בכיתתי. הכיתה נהרסה כליל. אחי ובן דודי שהו גם הם בכיתה. בן דודי נפגע בראשו מרסיס ואחי שפחד מאוד, נעלם, בעודו רץ לאחד המקלטים. חיפשתי אותו בכל המקלטים באזור. לבסוף מצאתי אותו באחד המקלטים באיזור בית הספר. בעקבות ירי הקטיושות, הורי החליטו לעזוב את בית שאן, שם העברתי את מרבית ילדותי, ועברנו להתגורר בצפת. בצפת, נאלצתי להסתגל לסביבה חדשה, חברים חדשים ובית ספר חדש.

אירוע קשה נוסף פקד את משפחתנו לאחר מספר שנים. אחי הקטן נסע לטיול שנתי ובעודם לנים את הלילה בבית הספר במעלות, מחבלים השתלטו על בית הספר והחזיקו בתלמידים כבני ערובה. אחי היה בר מזל ובעל תושייה, כשהחליט לקפוץ מחלון הכיתה, וכך הוא ניצל. חלק מחבריו נהרגו ונפצעו. מיותר לציין שהאירוע הציף בנו זכרונות קשים מילדותנו בצל ירי הקטיושות בבית שאן.

הפיגוע במעלות (קרוי גם אסון מעלות או טבח מעלות) היה אירוע טרור פלסטיני שהתרחש במעלות ב-15 במאי 1974 (כ"ג באייר תשל"ד). בתחילת האירוע נרצחה על ידי מחבלים נוסעת ברכב מסחרי, סמוך למושב צוריאל, לאחר מכן נרצחו שלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות. במהלך ניסיון החילוץ נרצחו 22 מבני הערובה ועוד קודם לכן נהרג חייל צה"ל מירי של המחבלים. שלושת המחבלים נהרגו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו. פעולת המחבלים הפכה לאחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה. במיוחד נחרת בזיכרון תצלום שבו נראה אדם הנושא בזרועותיו את אחותו הפצועה. פעולת טרור זו, שנערכה בסמוך לפיגועים נוספים שבוצעו באותה עת, נחשבת לזרז שגרם להקמתם של המשמר האזרחי והימ"מ (ויקיפדיה). כמעט מיותר לציין שהאירוע הציף בנו זכרונות קשים מילדותנו בצל ירי הקטיושות בבית שאן.

הזוית האישית

סבא דוד: שמחתי לשתף את סתיו ואת רומי בחוויות ילדותי.

סתיו: עכשיו אני יותר יודעת על סבא על החיים שלו לפני שנולדתי ועל ילדותו.

רומי: היה לי נורא כיף להקשיב וללמוד מהסיפור, הוא היה מעניין.

מילון

קטיושות
קַטְיוּשָה (מרוסית) הוא שם כולל למשפחת משגרי רקטות מתנייעים מדגמים שונים.

ציטוטים

”בן דודי נפגע בראשו מרסיס קטיושה ואחי שפחד מאוד, נעלם, בעודו רץ לאחד המקלטים“

הקשר הרב דורי