מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כמו משפחה שלי

חנה , ירין ונבו
חנה
סיפורה עלייתה שלחנה לארץ מתוניס

חנה גולן מספרת לתלמידים נבו הוך ורין מנדל:
 
"נולדתי בתוניסיה בשנת 1944. היינו משפחה, הורים עם ארבעה אחים".
העלייה מתוניסיה לארץ ישראל 
ביום בהיר אחד אבי החליט שעולים לארץ ישראל, השנה הייתה 1955. עושים עליה, השארנו את המשפחה המורחבת בתוניס. היה לנו מאוד קשה כי אבי רצה שנקבל חינוך יהודי. בתור ילדים למדנו  בתוניס בבית ספר נוצרי.
 
העליה באנייה נגבה 
" נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה. נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות רויאל סְכֶלְדֶה (Royal Schelde) בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור" והיא הייתה בבעלותה של חברת הספנות האמריקנית פסיפיק מייל סטימשיפּ (Pacific Mail Steamship Co).‏‏[1] לאחר שנה, כשזאת פשטה את הרגל, נמכרה האונייה לחברת גרייס ליין (Grace Line (W. R. Grace & Co.) ושמה הוסב לסנטה אוליביה.‏ לאחר מכן שימשה כאוניית אספקה באלסקה עבור חברה בתעשיית השימורים בסקרמנטו קליפורניה תחת השם דייויד וו. ברנץ' (David W. Branch). לקראת סיום מלחמת העולם השנייה שירתה בצי המילואים של ארצות הברית ונשאה את השם לוקסור (Luxor).
בסוף שנת 1948, בעיצומם של הקרבות בנגב, נרכשה האונייה על ידי חברת צים, ועל שום כך קיבלה את השם "נגבה". "נגבה" הפליגה ארצה מהולנד בפיקודו של רב-החובל רוברט סטיבנסון מילר. בהפלגת בכורה זו הגיעו על סיפון האונייה כ-500 ילדים ניצולי השואה מרומניה, הונגריה, צ'כוסלובקיה וגרמניה. יהודים על סיפון האונייה "נגבה", אמסטרדם, הולנד במשך 8 שנים, עד מכירתה, הפליגה האונייה בקו בין חיפה לנמלים באיטליה, קפריסין ומרסיי, כשהיא עוסקת בהעלאת עולים מאירופה, צפון אפריקה ומצרים.וניס ומרוקו ". (ויקיפדיה)
 
"הגענו לארץ ישראל  באונייה שנקראת "נגבה". הכרנו הרבה משפחות. את הילדים לקחו  לגן שהיה בתוך האונייה ושם למדנו עברית. חיכינו במרסיי שלושה חודשים, זה היה מין מחנה עלייה. חיינו שם עם עשר משפחות ורק חיכינו לרגע שנעלה לארץ ישראל. חיכינו שאנייה תגיע אלינו. שטנו חודש לארץ ישראל. הגענו לארץ בדקו אותנו ריססו אותנו ושמו אותנו במשאית כמו עדר פרות.
 
אמרנו שאנחנו רוצים להגיע לבנימינה  לקחו אותנו  ליבניאל.  פקידי הסוכנות באו וקיבלו אותנו מאוד יפה. נתנו לנו בית עם שני חדרים ומטבח. כמו כן נתנו לאבא שלי אדמה ונתנו לנו פרה שקראנו לה כרמלה. בחלקת האדמה שתלנו בוטנים. ולמדנו בבית ספר "נפתלי" ביבנאל. 
 
תשע"ו 2015

מילון

נגבה
אונייה ישראלית שהעלתה עולים מתנגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה. נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות רויאל סְכֶלְדֶה (Royal Schelde) בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור" והיא הייתה בבעלותה של חברת הספנות האמריקנית פסיפיק מייל סטימשיפּ (Pacific Mail Steamship Co).‏‏[1] לאחר שנה, כשזאת פשטה את הרגל, נמכרה האונייה לחברת גרייס ליין (Grace Line (W. R. Grace & Co.) ושמה הוסב לסנטה אוליביה.‏[2] לאחר מכן שימשה כאוניית אספקה באלסקה עבור חברה בתעשיית השימורים בסקרמנטו קליפורניה תחת השם דייויד וו. ברנץ' (David W. Branch). לקראת סיום מלחמת העולם השנייה שירתה בצי המילואים של ארצות הברית,ונשאה את השם לוקסור (Luxor). בסוף שנת 1948, בעיצומם של הקרבות בנגב, נרכשה האונייה על ידי חברת צים, ועל שום כך קיבלה את השם "נגבה". "נגבה" הפליגה ארצה מהולנד בפיקודו של רב-החובל רוברט סטיבנסון מילר. בהפלגת בכורה זו הגיעו על סיפון האונייה כ-500 ילדים ניצולי השואה מרומניה, הונגריה, צ'כוסלובקיה וגרמניה. יהודים על סיפון האונייה "נגבה", אמסטרדם, הולנד במשך 8 שנים, עד מכירתה, הפליגה האונייה בקו בין חיפה לנמלים באיטליה, קפריסין ומרסיי, כשהיא עוסקת בהעלאת עולים מאירופה, צפון אפריקה ומצרים.וניס ומרוקו

ציטוטים

”למרות הקושי נקלטנו יפה ביבנאל“

הקשר הרב דורי