מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כל הדרך מאתיופיה לארץ ישראל

ליאור וסבתא ורד
ורד באירוע משפחתי
פשוט בכיתי כשראיתי את ארץ ישראל

שמי ורד (אטקלט) אדמקה. ההורים שלי קראו לי אטקלט שפירושו-פרחים, יופי שלי.
 
נולדתי באתיופיה בתאריך 551010, השישית מבין 7 ילדים במשפחה, לפני בן הזקונים.  גרנו בבית עם 5 חדרים, מסביב לביתי היתה גינת ירק. נולדתי וגדלתי בגונדר, הורי: מזל ודוד וכל משפחתי פינקו אותי יותר מכל אחיי.
 
התחתנתי בגיל 11 עם ילד בגיל 16. אחרי החתונה אימו פינקה אותי אבל לא הייתי מרוצה. הוא התחיל לגעת בי אמרתי לו אטנ'קון, אבל הוא לא הפסיק. בכיתי לא רציתי בכלל להתחתן איתו אבל הייתי חייבת. 
 
באתיופיה היו לימודים בבית הספר אבל הוריי לא רצו שאלמד בבית ספר כדי שהגויים לא יקחו אותי.
 
אחד הדברים הטובים הזכורים לי מאתיופיה הם מפגשים משפחתיים שמחים בהם אכלנו, צחקנו ורקדנו. בילדותי באתיופיה שיחקתי במשחקים כמו בישראל: משחקי חבל, מחבואים , גווטא-ארבע בשורה, קלמוש- חמש אבנים. היה אפשר לשחק מתי שרוצים.  הכי כיף היה לשחק בשבת כדי שהזמן יעבור, וכשהיה זמן פנוי הייתי עוזרת לאימי בעבודות הבית.
 
 
בשנת 1991 ארגנה מדינת ישראל מבצע בשם "מבצע שלמה". כשהגיעה הבשורה שאנחנו עולים לארץ מאוד התרגשנו, כי ארץ ישראל היא ארץ הקודש בשבילינו, התפללנו וחלמנו עליה כל הזמן. מכרנו את הבית שלנו, את הבהמות ואת השדות כדי לאסוף כמה שיותר כסף לקראת המסע המפרך לארץ ישראל. התחלנו  ללכת לכיוון סודן, כשאני בהריון רביעי, עם שלושה ילדים קטנים. הילדים שלי מאד התרגשו שעומדת להיוולד להם אחות תינוקת. המסע היה קשה, הדרך הייתה ארוכה ולא יכולתי יותר ללכת, כאבו לי הרגליים. במהלך המסע היה מקרה ששודדים באו ולקחו לי את הכסף, "האנשים" שהראו לי ללכת לכיוון גבול סודן היו בעצם שודדים, הם לקחו את כל מה שהיה לי.
 
כשהגענו לגבול סודן אנשי המשמר ביקשו כסף. לא ידעתי מה לעשות, כי כבר לא נשאר לי כלום. למזלי היה לי זוג עגילים מאוד יקרים, פשוט הבאתי אותם לאנשי משמר, ונכנסתי לסודן עם כל משפחתי. בסודן ילדתי את בתי הרביעית. ילדתי אותה במסוק. שם הביאו לנו שאריות של אוכל. היה מאוד קשה לאכול אוכל שהוא קשה וקר אבל שרדנו הכול. אחרי שלושה ימים באו האנשים ממבצע שלמה עם מטוס ולקחו אותנו.
 
חיכינו רק כדי להגיע לארץ. מאוד התרגשתי. כשנחתנו כבר לא יכולתי, אז פשוט בכיתי שראיתי את ארץ ישראל. זה היה מאוד מרגש.
אחרי שהתאקלמנו במבשרת ציון, למדנו עברית במרכז קליטה. היה קשה בהתחלה ללמוד עברית, לדעת לכתוב, אבל עכשיו אני יודעת. הילד החמישי שלי נולד במבשרת ציון. בהמשך עברנו ליבנה ושם ילדתי את בני השישי. מאד שמחתי לעבור, בגלל ששני אחיי גרים שם. כשהגענו ליבנה גרנו עם אחותי עד שמצאנו בית, שהוא הבית שלנו עד היום.
עכשיו יש לי בן זוג, שמונה נכדים ואני ממש מאושרת שיש לי משפחה שמחה. אני מקווה שזה ישאר כך וששום דבר לא ישתנה. 
העשרה
"מבצע שלמה": "מבצע העלאה מאתיופיה ברכבת אווירית לישראל, ופינוים המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר הבירה אדיס אבבה. במשך 36 שעות עשרות מטוסים של צה"ל וחברת אל-על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית פונו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך אשר על פי הסיפור התנכי פגש את מלכת שבא". ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

מבצע שלמה
מבצע העלאה מאתיופיה ברכבת אווירית לישראל, ופינוים המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר הבירה אדיס אבבה. במשך 36 שעות עשרות מטוסים של צה"ל וחברת אל-על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית פונו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך אשר על פי הסיפור התנכי פגש את מלכת שבא.

ציטוטים

”פשוט בכיתי כשראיתי את ארץ ישראל“

הקשר הרב דורי