מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס היין לקידוש

סבתא חנה והראל הנכד
כוס היין עליה מסופר הסיפור
הקידוש וארוחות שישי שבת ומועדים

שמי חנה, נולדתי בעירק בעיר בגדד בשנת 1947 למשפחה עמידה וענפה. מכיוון שהייתה רדיפה אחר היהודים, בשנת 1951, בהיותי בת 4, עליתי לארץ עם הורי ושלושת אחי, עם מעט ציוד – רק מה שניתן היה לדחוס בשתי מזוודות ברזל שהיו למיטות בהגיענו לארץ. הורי היו מאוד אדוקים באמונתם ושמרו על הדת והמסורת היהודית לאורך כל שנות חייהם.

החיים של הוריי היו לא קלים בארץ. הם עבדו קשה ודאגו לגדל אותנו בכבוד עם ערכים ונימוסים, לכבד להעניק ולתת. כל חייהם היו למעננו והם דאגו שכל אחד ואחד מאיתנו ילמד ויגיע להשכלה גבוהה והישגים וזו הייתה גאוותם. לאחר סיום בית הספר היסודי התחלנו ללמוד בתיכון ערב, ובמהלך הבקרים היינו עובדים על מנת לעזור בבית לפרנסת המשפחה. כל זאת בתמיכה ועזרה רבה מצד ההורים.

אמי ז"ל קיבלה עם נישואיה מתנה מאביה, שהיה רב גדול בעירק – כוס יין לקידוש מכסף טהור, שאותה שמרה והביאה בסתר מעירק עם עלייתנו לארץ ישראל. בכוס זו, במשך כל חייהם של הוריי, אבי מידי שישי, שבת ומועדים היה עושה קידוש שהיה תמיד מלווה בארוחה עם כל המשפחה. תמיד, עד סוף חייהם, קבלת השבת, החגים והמפגשים המשפחתיים היו נר לרגלם ולשמחתי זה נטמע גם בדור שלנו.

כוס יין לקידוש מכסף טהור

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-1-5

הזיכרון מילדותי חי עדיין אני מריחה את הריח ומרגישה את האווירה, ההכנות וההיערכות לקראת שבת, ושאמי הייתה מבריקה את כוס היין ועורכת את השולחן לקידוש, לזמן שאבי ואחיי יחזרו מבית הכנסת. זו הייתה חוויה ואווירה קסומה שכולם מתקבצים וישובים יחד.

לאחר מות הוריי, הכוס עברה אליי וגם אצלנו בבית עד היום ממשיכים במסורת של קידוש עם כוס היין בארוחות שישי וחגים עם כל הילדים, הנכדים והמשפחה.

כולי תקווה שמסורת זו תישמר ותעבור לדורות הבאים ותלכד את המשפחה. ישנה חשיבות רבה בהמשכיות שמירת המסורת, על ידי מפגשים משפחתיים היוצרים ליכוד ואהבת האחר. והכוס תמשיך לעבור בין הדורות ושתגבש את בני המשפחה ושימשיכו לקיים את הקידוש והמפגשים המשפחתיים.

הזוית האישית

גילה: זו הייתה חוויה מדהימה עבורי להיות שותפה לפרויקט זה וכבוד גדול להיות ביחד עם נכדי המקסים והמיוחד. למדנו להכיר מקרוב יותר אחד על השני ולשמוע סיפורים מעניינים וכיף להיות ביחד. הייתי רוצה להגיד להראל שהמשפחתיות המסורת והזיקה לארץ ישראל הם אבן היסוד לחיים יפים, יציבים ומאושרים ואני מאחלת שתמשיך לפרוח ולהצליח ולשמור על הערכים המשפחתיות והמסורת.

הראל: למדתי שכיף לעבוד עם סבתי ביחד ולשמוע את הסיפור על ילדות סבתי וגם למדתי על סיפור כוס היין וליכוד המשפחה בימי שישי וחגים. הייתי רוצה לאחל לסבתי בריאות ושתהיה מאושרת ושנמשיך להיות ביחד אוהבים עוד הרבה שנים עם כל המשפחה.

מילון

ליכוד
איחד; גיבש; צרף

ציטוטים

”כולי תיקווה שמסורת זו תישמר ותעבור לדורות הבאים ותלכד את המשפחה.“

הקשר הרב דורי