מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ישי קפלן מספר את סיפורה של שכונת "חבצלת"

בית חולים קפלן
צרכניה שכונתית
הקמת שכונת חבצלת

ישי קפלן מספר את סיפורה של שכונת חבצלת ברחובות

נולדתי בשנת 1943 לתוך שכונה חדשה בת ארבע שנים שנקראת שכונת  "חבצלת".

השכונה הייתה מורכבת מכ-50 משפחות ,כאשר חלק גדול מהתושבים היו שותפים בבניית השכונה.לדוגמא אבי שהיה אחד מהתושבים שמקצועו היה טייח. הוא היה שותף בהקמת בתים רבים בשכונה. השכונה הוגדרה כמשקי עזר, ז"א מגרש שגודלו כדונם, עליו בנוי בית קטן בן שני חדרים בתוספת מטבחון ובנוסף בית שימוש בקצה החצר.

לפי מיטב זיכרוני את מוצרי הצריכה קנינו ב"צרכניה", את החלב חילק החלבן, את הנפט לחימום הבית חילקו בעזרת עגלה וגם את הקרח לקירור חילקו בעזרת עגלה. כילדים השתרכנו בעקבות העגלה נהנים משברי הקרח שנוצרו מחיתוך הבלוקים הארוכים, כמו הקרטיבים של ימינו.

בשנת 51 בערך, בעקבות גלי העלייה לארץ ניבנו בתים נוספים בשכונה, בתים אלה ניבנו כבתים דו –משפחתיים.

בשנת 51, בערך הקימו את בית חולים קפלן בצמוד לשכונה, זה היה מגרש המשחקים האולטימטיבי של כל ילדי השכונה, זכור במיוחד חורף 1951, שיצר בשטח אגמים ענקיים שעליהם השטנו דלתות כמו רפסודות.

בית החולים קפלן

תמונה 1

בעקבות הקמת בית החולים, הוקמו שני בניינים גבוהים בעלי 4 קומות שמהווים חריג בנוף השכונה בתים אלה ניבנו בחטא, בטענה כי ללא בתים מתאימים לא יסכימו רופאים לעבור ולעבוד ב"קפלן ".

במהלך השנים הוקם גם בית הספר שגדל עם השנים, התפתח, החליף שמות וכיום נקרא "השיטה", זה בית ספר ייחודי בסגנון פתוח ובמסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המופעלת השנה בבית הספר ה"שיטה", הגענו לכתיבת הזיכרון החלקי המובא בזאת.

העשרה

רחובות, שכונת חבצלת: "שכונת "חבצלת" היא השכונה הדרומית ביותר בעיר. רְחוֹבוֹת היא עיר במישור החוף הדרומי בישראל. היא הוקמה כמושבה בשנת 1890 על ידי עולים מפולין שהתארגנו במסגרת חברת "מנוחה ונחלה", על עשרת אלפים דונם מאדמות דוראן, שנקנו על ידי יהושע חנקין, מבעליהן.  ב-1914 אוכלוסיית המושבה מנתה 955 תושבים. רחובות הוכרזה כעיר בשנת 1950"‏.
בית החולים קפלן: "מרכז רפואי קפלן הידוע גם בשם בית החולים קפלן הוקם ברחובות בשנת 1953 והוא אחד מבתי החולים של שירותי בריאות כללית בישראל.אבן פינה לבית החולים הונח ביוני 1950. על פי התוכנית, של זאב רכטר, בית החולים כלל 11 ביתנים: חמישה לחמש מחלקות: יולדות, כירורגית, 2 פנימית וילדים, ועוד ששה ביתנים".
 
2015417, תשע"ה

מילון

רחובות שכונת "חבצלת"
שכונת "חבצלת" היא השכונה הדרומית ביותר בעיר. רְחוֹבוֹת היא עיר במישור החוף הדרומי בישראל. היא הוקמה כמושבה בשנת 1890 על ידי עולים מפולין שהתארגנו במסגרת חברת "מנוחה ונחלה", על עשרת אלפים דונם מאדמות דוראן, שנקנו על ידי יהושע חנקין, מבעליהן. ב-1914 אוכלוסיית המושבה מנתה 955 תושבים. רחובות הוכרזה כעיר בשנת 1950‏.

בית החולים קפלן
מרכז רפואי קפלן הידוע גם בשם בית החולים קפלן הוקם ברחובות בשנת 1953 והוא אחד מבתי החולים של שירותי בריאות כללית בישראל.אבן פינה לבית החולים הונח ביוני 1950. על פי התוכנית, של זאב רכטר, בית החולים כלל 11 ביתנים: חמישה לחמש מחלקות: יולדות, כירורגית, 2 פנימית וילדים, ועוד ששה ביתנים

ציטוטים

”כילדים השתרכנו בעקבות העגלה נהנים משברי הקרח שנוצרו מחיתוך הבלוקים הארוכים“

הקשר הרב דורי